Kirjoittaja Aihe: 406 - Ilmaa polttoainejärjestelmässä (diesel)  (Luettu 1305 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Auto: 1997 406 2,1 TD (XUD11).

Tulipas tuossa raitisilmasuodatinta vaihdettaessa huomattua, että polttoainelinjoissa luikertelee ilmakuplia. Autossa on läpinäkyvät naftaletkut käsipumpulta suodattimelle ja suodattimelta jakajapumpulle. Ilmakuplia tulee käsipumppua pumpatessa, joten tarkoittaako tämä sitä, että vuoto on ennen käsipumppua tai itse käsipumpussa, vai voiko ilma kiertää järjestelmässä, jos esim suodatinkotelo vuotaa ilmaa jostain? Päällisin puolin mitään havaittavia vuotokohtia en löytänyt konehuoneen puolelta enkä auton alta, eikä auto jätä naftalänttejä autohallin lattialle.

406 2.1 td -99

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmaa polttoainejärjestelmässä (diesel)
« Vastaus #1 : 09.10.2015, 13:34:32 »
Auto: 1999 406 2,1 TD.

Sama vika täällä ja käyntiongelmia tuli heti, kun ilmat kylmenivät. Tiedätkö, onko tässä vanhemmassa mallissa pumppua tankissa? Itsellänikään ei ole vuotoja missään, mutta ilmeisesti ilmaa saa jostakin...

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Ilmaa polttoainejärjestelmässä (diesel)
« Vastaus #2 : 09.10.2015, 18:38:48 »
Ei ole pumppua tankissa, mekaaninen siirtopumppu ruiskutuspumpun yhteydessä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Ilmaa polttoainejärjestelmässä (diesel)
« Vastaus #3 : 09.10.2015, 21:26:09 »
Mulla veti aikanaan 505:ssa käsipumpun kautta  ilmaa, kun vaihdoin varaosaliikkeen uuden pumpun, loppui ilmojen veto.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 406 - Ilmaa polttoainejärjestelmässä (diesel)
« Vastaus #4 : 10.10.2015, 21:37:45 »
Päivitystä sen verran tilanteeseen, että suodatinkotelo vaihtamalla loppui ilmakuplien ilmestyminen järjestelmään. Lähemmässä tarkastelussa ilmeni, että kotelo vuoti naftaa ainakin siitä polttoainehanan(?) ympäriltä. Käsipumppua pumppaamalla huomasi, että hanan ympärys alkoi kostua naftasta. Myös suodatinkotelon pohjan O-rengas oli mennyt aivan littanaksi, joten saattoi ilmaa päästä sitäkin kautta. Myös itse suodatin oli aivan karmeassa kunnossa. Uusi kotelo ja suodatin paikalleen ja O-renkaiden reilu öljyäminen ennen asennusta toimi ainakin meikäläisen kohdalla tällä kertaa. Kyllä järjestelmässä jotain aivan pienenpieniä kuplan tapaisia vielä kellui, mutta menköön sen piikkiin, kun en edes ilmannut järjestelmää asennuksen jälkeen. Kunnon koeajolenkin jälkeen nähdään pysyykö ilma poissa, vai ei. Ainakin auto kävi kunnolla ja lähti mukisematta käyntiin.