Kirjoittaja Aihe: 3008 - Akun vaihto  (Luettu 6464 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ilmari100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
3008 - Akun vaihto
« : 06.10.2015, 19:47:36 »
Auto: 2010 3008 1,6 HDi.

Mitenkäs tuosta autosta saa akun pois? Akussa tuntuu olevan tehot vähissä ja näistä "huoltovapaistakin" akuista tuntuu vedet katoavan. Haluaisin tarkastaa kennojen tasot. Mutta akku tuntuu olevan aika hankalasti asennettu.

Akun päällä on jotain elektroniikkaa sun muuta. Missä järjestyksessä ja mitä kaikkea siitä pitää riisua ennen kuin akun saa pois?
Huomasin juuri, että 6 viimeistä ostosta on ollut PSA vehkeitä:
605 -> C5 -> 607
406 -> C4 -> 3008
Ei kai ne ihan huonoja ole voineet olla...

peugeottaja

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #1 : 08.10.2015, 19:43:47 »
Katso YouTubesta 1.6 HDI fuel filter change, siinä näkyy hyvin miten otat ne hilut siitä akun päältä pois.

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #2 : 10.10.2015, 11:43:37 »
Akkuko on siis n. 5- vuoden ikäinen? Aiemmassa 307:ssa (vm.2004) alkuperäinen akku vaihdettiin 9 vuoden ja 4 kk:n jälkeen. Siihen asti toimi ihan hyvin.
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

ToniA

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #3 : 10.10.2015, 12:37:44 »
Mulla hajosi vm. 2011 akku puolitoista vuotta sitten ihan yllättäen. Auto tosin 5008, mutta silti...
'13 Opel Ampera
ex-'11 Peugeot 5008 Sport HDi 110 (ostettu 5/2012, myyty 4/2016)
ex-'08 Peugeot 308 SW Premium HDi 110 (liisattu 8/2008, palautettu ALD:lle 7/2012)
'97 Volvo 945 Classic

ilmari100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #4 : 10.10.2015, 17:41:42 »
No niin siellä on. En huomannut hakea youtubesta, kun en tajunnut että joku olisi ehtinyt sellaisen jo ladata. Pöljää, mutta meni jo.

Näin se kuitenkin meni:
- Näkyvillä oleva akkukaapeli irti
- Kotelon edessä olevan kaapelikiinnikkeen vapautus
- Päällä olevan elektroniikkaboksin kansi irti kahdesta muoviklipsusta
- Elektroniikkaboksin etuosasta kaksi kaapelia ja harmaa liitin irti
- Elektroniikkaboksi irtautuu päällä vasemmalla ja edessä alaosassa olevasta klipsusta
- Nykäisy kotelon etuosasta ylös ja eteen irroittaa kotelon alhaalta ja takaosasta kotelo on vain tökättynä koloihin
- Sitten vain ujutetaan kotelo pois
- Toinen akunkenkä irti
- Akun alosan korvakkeessa 10 mm:n kannalla oleva pultti irti

Ja vedet oli tosi vähissä. Vesien lisäys ja taas jaksaa pyörittää.
Huomasin juuri, että 6 viimeistä ostosta on ollut PSA vehkeitä:
605 -> C5 -> 607
406 -> C4 -> 3008
Ei kai ne ihan huonoja ole voineet olla...

wesku

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #5 : 14.02.2016, 12:45:30 »
Onko siis niin että jännitteen katkeaminen akkua vaihdettaessa on ok ja kaapelit voidaan irroittaa noin vain?
Kuvittelin että työ pitää tehdä niin että jännite pitää pitää katkeamatta päällä apukaapelien avulla, näin olen joistain netin keskusteluista ymmärtänyt. Jännitteen putoaminen hävittäisi joitain asetuksia ja pitäisi jälkikäteen yksitelleen käydä asettelemssa.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 352
  • Jotenkuten
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #6 : 14.02.2016, 15:01:25 »
Helpompi kun on apukaapelit ja akku tai virtalähde.
Pösö expert 1.9TD -00, C5 break 1,8 -03,Honda GL1800 Airback/Navi, Mantis, muistot 2CV4 -72, 2CV6 -82

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 451
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #7 : 14.02.2016, 15:04:08 »
On ok, mutta kaapeleita ei sovi irroittaa noin vain. Ohjekirjassa on ohjeet akun irrottamiseen.

Esimerkki vm. 2010 ohjekirjasta:
Ennen irrottamista
Ennen kuin irrotat akun, on odotettava kaksi minuuttia virran katkaisun jälkeen. Sulje ikkunat ja ovet ennen akun irrottamista. 

Irrottamisen jälkeen
Kun kytket sytytysvirran ensimmäisen kerran akun napojen irrotuksen jälkeen, odota 1 minuutti ennen käynnistämistä. Auton elektroniset laitteet alustetaan tällöin. Jos tästä huolimatta ilmenee häiriöitä, ota  yhteys valtuutettuun PEUGEOT-huoltokorjaamoon.

Katso lisätietoja kyseisestä luvusta ja alusta itse uudelleen:
-kauko-ohjain
-panoraamakaton aurinkoverho
-GPS-navigointijärjestelmä
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

wesku

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #8 : 15.02.2016, 12:35:34 »
Kiitoksia paljon, näistä tiedoista oli apua.

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #9 : 15.02.2016, 14:57:56 »
Olisko ylläpidolla ohjeistusta älylaturin käyttöön, miten tulee kytkeä?
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 215
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #10 : 15.02.2016, 15:28:18 »
En kuulu ylläpitoon, mutta vastaan silti: Punainen johto plusnapaan ja musta miinusnapaan.

Vai mitä tarkoitat?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 291
    • CitiX Oy
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #11 : 16.02.2016, 10:45:02 »
Punainen johto plusnapaan ja musta miinusnapaan.

Tätä suosittelen minäkin.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #12 : 22.02.2016, 19:17:40 »
Tyhmästi muotoiltuun kysymykseen saa tietysti asianmukaisen vastauksen. Sitä oikeastaan piti kysymäni, että kun kyseessä on "älylaturi", niin akkua voinee siis ladata omalla paikallaan, sitä irroittamatta sieltä moottoritilasta, mitään johtoja iroittamatta akusta, vai meneekö esim. latausrele rikki tjm. Oliskohan nyt ymmärrettävämmässä muodossa?
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 754
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #13 : 22.02.2016, 20:06:49 »
Olisko ylläpidolla ohjeistusta älylaturin käyttöön, miten tulee kytkeä?

Ei tähän ylläpitoa tarvita,vaan Pözö-miesten kokemusta ja halua jakaa tietoa  ;). Sorry, jos pojat yrittää ohjeistaa värisokeaa sähkömiestä, TKI ei kuulune niihin. Tänään latasin autoni akkua puoli päivää 3.8 A Bentonilla ja eipä tullut täyteen. Laturin oli hyvä olla 5-7 A, suurempikin (tällöin älylaturin hinta pomppaa). Jatkuvaa virtaa autossasi ei tule  tupakansytkäriin, mutta jos takatilassa pistorasia, niin sieltä voisi kokeilla, tuleeko virta eco-moodin jälkeen. Helpoin tapa on kytkeä johdot sulakkeen kautta akun napoihin ja viedä ne suojatun pistokkeeen päähän rekkarikilven lähelle tms. paikkaan, josta on kätevä latailla akkua avaamatta turhaan konepeltiä. Sisätilaan (kuljettajan hanskalokeroon) voi myös tuoda plussakaapelin akulta tai ottaa "rosvosulakeliittimellä" auton sulakerasialta (kellon virta). Miinusta löytyy jalkatilan paneelin alta tai kojelaudan kiinnitysruuvista. Sitten vaan esim. Bilteman 5.0 A tai Defan 7.0 A, suurempikin laturi tositoimiin ja akku latautuu niks naks  ;).
« Viimeksi muokattu: 22.02.2016, 20:12:43, kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 793
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #14 : 22.02.2016, 20:38:20 »
Semmosissa vehkeissä joissa on konetilassa apuvirran antopäät... laturi on helppo vetää niihin kiinni.