Kirjoittaja Aihe: 3008 - Akun vaihto  (Luettu 5561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #15 : 22.02.2016, 21:27:53 »
Minusta taas ainut oikea keino nykyautossa on kytkeä laturi nimenomaan suoraan akun napoihin. Apuvirtaahan voi antaa esim maadoituspisteen kautta... Voin toki olla väärässäkin, en ole sähköasentaja. Se tietty eriasia jos siihen tehty erilliset liittimet.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 399
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #16 : 22.02.2016, 21:36:02 »
Eikös kaikissa moderneimmissa nykyautoissa pidä nimenomaan välttää kytkemästä ylläpitolaturia suoraan akkuun jottei akun varaustilanvalvonta mene sekaisin?
mm. E9x bemareissa pitää muistaakseni kytkeä nimenomaan konehuoneessa oleviin liittimiin (akku kontissa?) ja mm. 508:ssa & C5:ssa maadoitusjohdin pitää tarinoiden mukaan kytkeä runkoon, eikä suoraan akun napaan.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #17 : 22.02.2016, 21:39:18 »
Niin en tiedä. Sekaisinhan ne menee kuitenkin.... esim defan 4a ylläpito laturi vaan purkaa akku nykyautoissa kun väylä herää heti ku se alkaa lataamaan mutta väylä kuluttaakin enemmän kun laturi pystyy syöttämään...
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 864
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #18 : 22.02.2016, 23:10:07 »
Voi kytkeä plussan napaan ja sitten miinuksen heti akkuvahdin jälkeen, ei siis suoraan napaan. Näin on ainakin Citroen-puolella ohjeistettu tekemään (Veholta saanut kopion ohjeesta: C5 X7) . Uudemmista autoista en tietenkään uskalla sanoa, kysykää tiskiltä ohjetta. Buusba voi tietty kaivaa itse sellaisen.  ;D

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #19 : 23.02.2016, 21:19:52 »
Ihan satavarmaa tapaa ei siis kukaan pystynyt sanomaan. Eikös täällä kirjoittele ihan jälleenmyyjilläkin töissä olevia persoonia, muistelen vaan kun ostin viimasuojan "väärästä paikasta" kun ostin sen ex-jälleenmyyjä liikkeestä. Joten saammeko tähän nyt sitten jälleenmyyjän lausunnon jatkoksi?
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

PgPete

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 986
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #20 : 23.02.2016, 22:43:56 »
Punainen (+) plusnapaan ja sininen (-) runkoon, näin olen ymmärtänyt laturien kytkettävän.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #21 : 20.02.2017, 15:32:18 »
Auto: 2010 3008 1,6 HDi.

Mitenkäs tuosta autosta saa akun pois? Akussa tuntuu olevan tehot vähissä ja näistä "huoltovapaistakin" akuista tuntuu vedet katoavan. Haluaisin tarkastaa kennojen tasot. Mutta akku tuntuu olevan aika hankalasti asennettu.

Akun päällä on jotain elektroniikkaa sun muuta. Missä järjestyksessä ja mitä kaikkea siitä pitää riisua ennen kuin akun saa pois?

Auto: 2012 3008 1,6 VTi 120.

Vaihdoinpa sitten minäkin uuden akun alkuperäisen tilalle. Akkuvesiä alkuperäiseen lisäsin mutta kun ei ole laturia tullut hankittua, niin jäi tuo lataaminen tekemättä. Jännite oli vrk:n seisomisen jälkeen 12,04 V, ja akku merkkiä FIAMM 60 Ah 640 A. Uusi on Exide Premium 64 Ah 640 A. Alkupeäisessä FIAMM akussa leima 12062012, joten tuo kesti suunnilleen 4,5 vuotta. Edellisessä Pösössä (307) alkuperäinen akku kesti "vain 9 vuotta ja 4 kk"
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #22 : 21.02.2017, 10:40:19 »
Exide kestää 2-4 vuotta ja on sökö.  Muistaa välillä ladata laturilla akun täyteen, niin saa elinikää lisää.  Auton laturi ei lataa akkua täyteen.
Peugeot 508 & Peugeot 607

megaman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 180
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #23 : 21.02.2017, 11:23:21 »
Exidestä tosiaan paljon huonoa juttua netissä. Mulla Exide vapari kesti kuitenkin 10 vuotta vaunussa, laturin perässä kesät talvet. Muutama muukin Exide on tullut aikoinaan autokäyttöön hommattua, ei niissäkään vikoja ilmentynyt.

Parhaat alkuperäisakut on olleet PSA-autoissa Varta merkkisiä. Toiset niistä ovat kestäneet jopa yli 10 vuotta käytössä.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #24 : 21.02.2017, 13:11:15 »
No eiköhän tuo kestä saman 4,5 vuotta kuten edellinenkin. 4 Ah tuossa enemmän kapasiteettia kuin alkuperäisessä. Ihan perusmallia en viitsinyt ostaa, motonetissa tuo maksoi 109 €. Takuu 24 kk.
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #25 : 21.02.2017, 13:20:00 »
Exidestä tosiaan paljon huonoa juttua netissä. Mulla Exide vapari kesti kuitenkin 10 vuotta vaunussa, laturin perässä kesät talvet. Muutama muukin Exide on tullut aikoinaan autokäyttöön hommattua, ei niissäkään vikoja ilmentynyt.

Parhaat alkuperäisakut on olleet PSA-autoissa Varta merkkisiä. Toiset niistä ovat kestäneet jopa yli 10 vuotta käytössä.

Netissä on oikeaa ja väärää tietoa, joten vaikea mennä sanomaan mikä on kilpailevan yrityksen kirjoittamaa yms. Käytöstähän se sitten riippuu miten kestää ja tosiaan älylaturi kannattaa varmaan hommata jos on paljon lyhyttä (alle 20 km) ajoa, niin akku ei ehdi latautua kunnolla.
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #26 : 26.02.2017, 13:37:09 »
Auto: 2012 3008 1,6 VTi 120.

Mittasin uuden akun jännitteen. Auto seissyt tuollaiset 14 h ajon jälkeen. Jännite nyt 12.44 V ja ostetaessa mittasin jännitteeksi 12.63 V. Lataukseen tuo varmasti kannattaisi nyt sitten laittaa.
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 141
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #27 : 26.02.2017, 16:12:10 »
Hankin 3008:iin Exide 62 Ah / 540 A , toivottavasti jaksaa startata  pakkasilla.

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 654
  • C'est Chic!!
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #28 : 26.02.2017, 16:52:54 »
Mielipiteet eivät ole samanarvoisia. On tietoon ja ymmärrykseen pohjautuvia, ja on asenteellisuuteen, uskomuksiin ja ennakkoluuloihin perustuvia.

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #29 : 26.02.2017, 17:43:10 »
Onko tosiaan näin että uusi akku pitää koodata? Mitä koodaus mahtaa maksaa huollossa? Ennen koodaustako akku kannattaa sitten vielä ladata älylaturilla? Ihan uutta minullekkin että pitäisi koodata.
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012