Kirjoittaja Aihe: 3008 - Akun vaihto  (Luettu 6465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 898
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #30 : 26.02.2017, 17:49:06 »
Kannattaa koodaustarpeesta kysellä merkkihuollosta, siellä ne tietää miten menee juuri sinun auton kohdalla. Ainakin vanhemmissa pitää vain koodata akun koko jos se muuttuu, koska muuten ei akkuvahti toimi järkevästi.

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #31 : 26.02.2017, 17:57:36 »
Muutosta edelliseen akkuun on se että nyt on 4 Ah enemmän kapasiteettia käytössä. Käynnistysvirtaa on samanverran eli tuo 640 A. Huomasin tup.syt pistokkeessa olevasta jännitteen ilmaisimesta että laturi pudotti kyllä heti jännitteen tuonne 13 V pintaan kun uusi akku oli asennettu. Vanhan  akun ollessa käytössä laturi latasi 14-14,5 V jännitteellä ja taisi hetkellisesti käydä jopa lukemassa 15 V.
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #32 : 27.02.2017, 14:36:24 »
Kannattaa koodaustarpeesta kysellä merkkihuollosta, siellä ne tietää miten menee juuri sinun auton kohdalla. Ainakin vanhemmissa pitää vain koodata akun koko jos se muuttuu, koska muuten ei akkuvahti toimi järkevästi.

Kävin merkkihuollossa kysymässä, tarviiko uusi akku koodata? No ei tarvitse ainakaan omaan Vti v.2012 malliin. Sanoivat että jos on Start & Stop malli, niin silloin tarvitsee koodata. Näin siis vain uudemmissa 3008 malleissa jos asian oikein ymmärsin. Tämän vuotinen 2017 malli tuli koeajettu tuo puretech 1,2 l turbo ja yllättävän ripeästi liikkui pikkukoneeksi. Siinähän starttilukkoa ei ollut vaan on startti nappula josta käynnistyy ja muistaakseni myös sammuu. Tarkentakaa toki, monella tällainen on jo varmaan ajossa.
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #33 : 03.03.2017, 12:24:36 »
64 Ah akku tuli ladattua älylaturilla 4A tehoisella. Akku oli latauksessa n.16 tuntia ja yleismittarilla mitattu jännite akussa heti latauksen jälkeen 13,18 V. Käynnistin auton 10 min. akun kytkemisen jälkeen ja laturi latasi akkua 14,92 V jännittellä mikä oli itselle kyllä yllätys. Tuli vaan mieleen että olisiko tuo sittenkin pitänyt koodata akun vaihduttua 60 Ah:sta 64 Ah:iin. No kait se on uskottava jälleenmyyjän sanaa ettei tarvitse koodata? Onko muilla kokemusta asiasta, mitä jälleenmyyjä on teille vastannut?
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 451
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #34 : 03.03.2017, 12:55:23 »
Kyllähän siinä startissa virtaa kuluu, joten ei kai ihme jos auto heti startin jälkeen akkua latailee. Toinen asia mikä tuohon voi vaikuttaa, jos autossa on akun varaustilan valvonta ja jos akkua on ladattu ulkoisella laturilla siten ettei varaustilan valvonta tuosta latauksesta tiedä, niin silloinhan se luultavasti yrittää akkua ladata jos kuvittelee sen olevan varaukseltaan vajaa. Tuo akun kapasiteetin muuttaminen ei varmaan ole niin oleellinen tieto autolle, mutta varaustilanvalvonnan kalibrointi voi olla toinen tarina.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #35 : 03.03.2017, 15:39:44 »
Varaustilan kalibrointi onnistunee vain merkkihuollossa. Onko käsitystä mitä voisi maksaa?
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 898
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #36 : 03.03.2017, 16:31:17 »
Kai se onnistuu muuallakin? Pakko melkein onnistua vai palveleeko Motonet vain ihan antiikkisia autoja?  ???

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #37 : 03.03.2017, 22:26:51 »
Jännää tässä on se ettei jälleenmyyjän huolto ehdottanut mitään tällaista tehtäväksi. Eli perustuuko nuo kirjoituksenne nyt sitten omiin kokemuksiinne 3008-mallista vai onko kaikki ollut vain jotain mutuilua asian suhteen?
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 451
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #38 : 03.03.2017, 22:50:38 »
Minä yritin vain järkeillä miksi auto latasi heti käynnistyksen jälkeen, vaikka akku oli ainakin teoriassa ladattu täyteen. En tiedä onko autossasi tai yleensäkään ensimmäisen mallisarjan 3008:ssa akun varaustilanvalvontaa, vastaavan ikäisessä 508:ssa on. Yksinkertaisimmillaan kalibroinnissa ilmoitetaan akun napajännite autolle tietyn kuormitustilanteen jälkeen. Nykyelektroniikalla tuon kalibroinnin pystyy kyllä varmasti tekemään automaattisestikin, joten voi olla täysin tarpeeton toimenpidekin, mutta Diagboxista tuollainen mahdollisuus kuitenkin löytyy.

Mitä tulee jälleenmyyjien huoltoihin, niin valitettavasti kokemuksesta on oppinut, että huoltoneuvojien puheisiin pitää suhtautua aina tietyllä varauksella.

[EDIT] Näyttää ServiceBox listaavan akun varaustilan valvontayksikön vaihtoehdoksi myös 3008:lle VTi koneella. Alustanumerolla voi asian varmistaa sinun autosi osalta, ja näkeehän sen toki siitäkin jos suoraan akun miinus-navassa on kiinni sellainen mokkula mihin kiinnittyy "ylimääräinen" ohuehko kaapeli. [/EDIT]
« Viimeksi muokattu: 03.03.2017, 23:15:22, kirjoittanut Aksu »
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #39 : 04.03.2017, 11:53:43 »
Akun miinusnapaan menee 2-johtoinen musta liitin. Miten tätä serviceboxin tietoa voi saada, yritin sieltä katsoa mutta en päässyt katsomaan sieltä mitään. Joten voisitko kertoa niistä alustanumeroista mitkä aiheuttaa toimenpiteitä ja mitkä taas eivät. Akkujännite hetki sitten mitattuna 12,51 V. Mahtaako se siitä mihinkään noustakkaan vaikka mitä tekisi?
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

TapsaK

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #40 : 28.10.2017, 19:27:35 »
Tervehdys kaikille. Onkohan kukaan saanut varmaa tietoa akun vaihdon jälkeiseen koodaus tarpeeseen ? Itse vaihdoin akun tänään käsikirjan ohjeiden mukaan ja nyt uudella akulla auto ei lähde käyntiin, ei edes startti pyöritä eikä releet naputa jne.mitään vikailmoituksia ei anna, ei vaan lähde käyntiin... :-\
Peugeot 3008 1.6 Hdi -2010

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 147
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #41 : 29.10.2017, 15:09:13 »
Vissiin aika uusi malli jos järjestelmä tekee noin radikaalin tempun. Vaihdoin vanhempaan 3008:iin akun eikä tullut mitään yllätyksiä.

TapsaK

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #42 : 29.10.2017, 16:30:32 »
Auto: 2010 3008 1,6 HDi.

Nyt rupeaa kyllä vaikuttamaan että akun vaihdolla ei ole mitään tekemistä tämän ongelman kanssa. eli saattaisi kuulemma olla pääsulakkeissa tai sitten maadoitusvika. virrat tulee mutta startti ei pyöri...Mitkähän sulakkeet pitäis tarkistaa ? Ehkä pitäisi ajella vaan -90 luvun autoilla joiden päälle meikäläinenkin jotain ymmärsi. sulakkeita on ainakin kolmessa paikassa enkä yhtään kyllä tiedä mitä niistä pitäisi tsekata  :-[
Peugeot 3008 1.6 Hdi -2010

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 087
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #43 : 29.10.2017, 16:54:45 »
Foorumin tietäjiä voisi kiinnostaa mikä oli lähtötilanne akun vaihtoon, oliko oireita, miksi akku vaihdettiin, toimiko startti moitteettomasti ennen akun vaihtoa, oliko käynnistyvyydessä vaikeuksia ennen akun vaihtoa ja oliko vikakoodeja?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

TapsaK

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #44 : 29.10.2017, 17:10:54 »
Auto ajettiin 670km lenkin päätteeksi omaan pihaan jolloin kaikki oli ok. Seuraavana aamuna oli asteen pakkasella ja satanut vähän lunta eli keli oli muuttunut totaalisesti edellisestä päivästä. Aamulla auto ei startannut eikä startti edes pyörinyt. Samana iltana mittarivalot,sisävalot ym. eivät toimineet lainkaan ja olosuhteiden pakosta en ruvennut edes akkua lataamaan koska autolle on käyttöä joka päivä ja pidin itsestäänselvyytenä että akku on tullut tiensä päähän,eli menin ja ostin uuden. Uuden akun asennuksen jälkeen kaikki sähköt palasivat mutta startti ei edelleenkään inahda. Nyt rupesin miettimään että olisiko se äkillinen kosteuden nousu tehnyt tepposet tai joku sulake pamahtanut tai olisiko maavika ...Olen kyllä itsekkin jo luopunut akun koodaus teoriasta mutta jotain vielä haluaisin kokeilla ennenkuin tilaan hinausauton viemään sen pajalle...
Peugeot 3008 1.6 Hdi -2010