Kirjoittaja Aihe: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)  (Luettu 57427 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 147
Arkistoitu ohje: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)


Auto: 2001 406 2,0 ST.

Mieltäni askarruttanut otsikossa mainittu ilmoitus ajotietokoneen näytössä (antipollution fault), sen ilmaantuminen esim. auton käynnistyksen yhteydessä, mitä tämä viestittää? Viime keväänä teki sen kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä.

Pystyykö ko. häiriön välttämään seuraavalla tavalla: Virta päälle, odotetaan muutama sekunti, että polttoainepumppu syöttää painetta riittävästi, jonka jälkeen vasta käynnistys. Itse ajattelin että näin, koska molemmilla kerroilla käynnistin auton kääntämällä avaimen suoraan starttiasentoon ja moottori käynnistyttyään kävi kuin "kolmella pytyllä". Kun pitää käynnissä moottoria, vika rekisteröityy muistiin virheenä, ja siitä "antipollution fault" ilmoitus.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Pugfan

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 363
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #1 : 07.09.2006, 16:11:00 »
Asiaa on käsitelty 307-mallin osalta aiemmin - sama moottorihan niissä on.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1924.0
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 12:48:51, kirjoittanut SamiK »
Peugeot... ::)

luukkonen

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #2 : 09.09.2006, 21:10:43 »
Tällä hetkellä ei ole ko. vikaa ilmennyt. Olen käynnistyksessä toiminut "odottavasti" eikä sen jälkeen (n. 4kk) ole ko.virhetoimintoa tullut. Liekö sitten aiemmin käynnistettäessä polttoaineen saanti ollut puutteellista liian alhaisen paineen vuoksi. Tämä oli oma arvioni, jota tukee nykyinen tapani käynnistää moottori. Voi olla muillakin ko. häiriöistä kärsineillä sama juttu.

Joku viisaampi ja asiaan perehtynyt voisi sanoa, voisiko asia olla päätelmieni kaltainen.

Tai roskaa bensan joukossa ja yksi suutin toimii huonosti tms tms...

ArtoR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 402
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #3 : 07.11.2006, 21:18:36 »
Osa 1:

Auto: 406 2.0 ST GW vm. 2002.

Tänään ensin "CATALYTIC CONVERTER ERROR" ja pidemmän tauon jälkeen "ANTIPOLLUTION FAULT". Tämä 406 2.0 vm '02. Samat elkeet näköjään toistuvat talvesta toiseen, nuo on nähty ainakin kahtena aiempana talvena. Tai siis toivottavasti on samat elkeet kuin aiemminkin, koska niillä kerroilla "vika" hävisi itsestään, eikä mitään ole tarvinnut korjata. Joten enpä noita tänäänkään osannut sen kummemmin pelästyä.

Osa 2:

Samat elkeet kuin aiemmillakin kerroilla jatkuvat, koska tänään sitten yks' kerta käynnistäessä tuota herjaa ei enää tullutkaan, eikä merkkivalo enää pala.

Osa 3 (10.10.2007):

Tänä "talvena" se tulikin yllättävän aikaisin, tänä aamuna. Lämpöä taisi mittari näyttää 4 astetta.

Osa 4 (22.01.2009):

Kas kummaa, tänä talvena tätä ei olekaan vielä tullut.

Osa 4: (05.04.2009):

Taitaa olla niin, että autoa ei ollut käytetty koko tällä viikolla, useaan päivään ei kuitenkaan. Tänään lauantaina käynnistettäessä moottori "hytkyy" niin että koko auto heiluu. Sammutin ja käynnistin uudelleen. Tällöin tuli virheilmoitus "CATALYTIC CONVERTER ERROR" ja tehot olivat poissa, kun lähti liikkeelle. Pysäytys, sammutus ja sitten käynnistyksen jälkeen tuli virheilmoitus "ANTIPOLLUTION FAULT", mutta toimii normaalisti. Nyt käynnistyksen jälkeen tulee virheilmoitus ja moottorin merkkivalo palaa. Kokemuksesta sanoisin, että tilanne nollautuu jonkun ajan päästä.

Kävi kuten ennakoin eli tänään ensin virheilmoitus tuli, mutta seuraavalla käynnistyksellä ei enää.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2009, 09:26:08, kirjoittanut Tonilind »
Nykyinen: 308 SW 1,2 PureTech 130 '15
Aiemmin: 406 GW 2,0 ST Executive '04, 406 GW 2,0 ST '02, 406 GW 1,8 SR '98, 405 Break 1,6 GLX '92, 405 1,6 GLi '90   594 tkm

luukkonen

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #4 : 26.01.2007, 12:05:52 »
Auto: 406 SV V6 vm, 2000, ajettu 64 000 km.

Osa 1:

Ajoin juu tänään auton halliin ja vaihdoin moottorin öljyt & suodattimen,ilmansuodattimen ja vaihdelaatikon öljyt. Noiden hommien jälkeen auto käyntiin niin moottori valo jää palamaan mittaristoon ja herjaa antipollution fault? Onko siitä ilmanputsarilta lähtevässä putkessa se anturi jokin ilmamäärä anturi vai mikä. Sen kyllä irroitin liittimestä että pääsi helpommin vaihtaa ilmansuodattimen mutta eihän sen sellaisesta pitäisi hajota. En ymmärrä mitä olisin tehnyt väärin. Auto kyllä toimii, aivan kuin aavistuxen olisi pientää värinää ja vastaisi kaasuun hieman oudosti muuten ok

Osa 2:

Eilen auto kävi pikaisesti Automaalla ja vikakoodit herjaisi pari vikaa:

Kaasuläppä/kaasuläpän potentiometri viallinen.
Imuilman lämpötunnistin

Kaasuläppä ongelmaa pitää viel tarkentaa kun auto menee ens viikol tarkempaan syyniin ja olisiko tuo imuilman lämpötunnistin se anturi,minkä liittimestä otin piuhat irti,että sai vaihdettua helpommin sen ilmanputsarin.Tietysti laitoin liittimen takaisin ennen auton käynnistämistä. Voiko nää kaikki johtua tosta liittimen irroituxesta?

Osa 3:

No niin auto sitte oli korjauxessa/huollossa ja mikään ei ollu varsinaisesti rikki. Oli jäänyt tietokoneen muistiin nuo viat. Vikamuisti purettu/tietokone "nollattu" niin auto ei oireillu enään. Hieman kuitenkin ihmetyttää kun ottaa nokkiinsa tuollaisesta liittimen irroituxesta, uskaltaako tässä enää edes polttimoita tai jarrupaloja vaihtaa, kun joutuu liittimiä irroittaa.

Tuokin antipollution fault olisi varmaan lähtenyt pois, jos olisi ottanut akun irti vartiksi ja laittanut takaisin kiinni (nollaa boxin).

Itselläni kävi niin että kun hitsasin putken päätä kiinni ja jouduin irroittamaan akun ja tämän jälkeen akku kiinni ja auto käyntiin, niin moottorin vikavalo jäi palamaan eikä hävinnyt vaikka sammutin moottorin ja laitoin uudestaan käyntiin. Akku uudestaan irti ja hetken odottelun jälkeen takas kiinni ja auto käyntiin ja kas, valo sammui :) eli pienimmät/hetkelliset "viat" saadan tolla korjattua...

TMa

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #5 : 26.08.2007, 23:49:27 »
Osa 1:

Auto: 2001 406 1,8 (16-vent.).

Alkoi tuo antipollution fault + moottorin vikavalo palamaan aamusella n. kilometrin ajon jälkeen (ilma +10 astetta). Siitä lähtien on palanut jatkuvasti käynnissä ollessa, ei vaikuttanut akunkaan irroitus reiluksi vartiksi. Tuntuu pelaavan muuten normaalisti mutta ei uskalla paljon ajella ennenkuin saa varmuutta ettei aiheuta tuhoja. Autolla ajettu n. 180 tkm. Onko arvioita mistä/miten vikaa voisi yrittää selvittää. 180tkm huolto on vielä tekemättä, mutta tuskin voinee vaikuttaa, tulpat on äskettäin vaihdettu.

Moottorin toiminnassa on koko ajan meillä ollessa (vajaa 3 v.) ollut toivomisen varaa, etenkin n. 70 km/h hankalaa ajaa tasakaasulla kun alkaa nykimään, tähän ei auta edes neloselle vaihto. Aikoinaan auton hankittuamme (108 tkm) vaihtoivat Automaalla happitunnistimen ja uuden ohjelman joilla ei kunnollista lopputulosta saatu, mutta eivät osanneet enempää tehdä joten on vaan koitettu pärjätä. Kaasun **ttumainen toiminta ilmeisesti normaali ominaisuus tässä tyypissä?

Osa 2:

Pösö seisoi ainakin viikon pihassa käyttämättömänä odottamassa inspiraatiota/käyttötarvetta, ajot hoituivat toisella autolla, ja tänään sitten kokeillessa vikavalo ei enää syty. Eli itsekorjautuminen tapahtui minullakin, ainakin toistaiseksi. Saas nähdä onko pitkä ilo.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 147
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #6 : 04.09.2007, 19:52:29 »
Joo, kummallisia juttuja nuo herjat ja olen tullut siihen tulokseen, että näin kosteilla säillä ja vielä lämpötilojen vaihdellessa melkoisesti, kosteutta kerääntyy johonkin joka aiheuttaa sytytyshäiriöitä, mutta mihin? Omassa autossani esiintyneet Antipollution Fault ilmoitukset ovat aina johtuneet "hetkellisistä sytytyskatkoksista".
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ArtoR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 402
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #7 : 04.09.2007, 20:08:24 »
Ohjelmapäivitys ja oikeat tulpat.

Automaa ei tiedä, mitkä tulpat tuohon kuuluu laittaa? Ohjelmapäivitys pitää pyytää / maksaa erikseen, ei tehdä automaattisesti määräaikaishuollossa Automaassa? Noita nimittäin jo joitakin ollut tässä matkan varrella...
Nykyinen: 308 SW 1,2 PureTech 130 '15
Aiemmin: 406 GW 2,0 ST Executive '04, 406 GW 2,0 ST '02, 406 GW 1,8 SR '98, 405 Break 1,6 GLX '92, 405 1,6 GLi '90   594 tkm

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 179
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #8 : 05.09.2007, 09:36:45 »
Automaa ei tiedä, mitkä tulpat tuohon kuuluu laittaa?

Ainakin Oulussa merkkihuollossa tiedetään. Laittoivat Eyquemin tulpat ja nykimiset loppuivat (EW12J4-kone). Aiemmat tulpat olivat Robert Boschin tekemät.

Huoltoneuvojan mukaan PSA-moottorien toimivuus voi riippua paljonkin tulppien "oikeellisuudesta".

Ari 1987

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #9 : 08.01.2009, 17:24:12 »
Auto: 2002 406 2,0 (100 000 km).

Lisää pakkasesta tykkäämättömiä pösöjä.

Itselläni tänään myös töistä lähtiessä syttyi moottorinvikavalo ja herjasi Catalytic Converter Fault:ia. Tämän jälkeen käynnistäessä näyttöön tulee teksti Antipollution Fault. Pakkasta noin 10-15 astetta. Pitää nyt katsoa häviäisikö itsestään.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 571
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #10 : 26.01.2009, 22:07:44 »
Osa 1:

Auto: 2003 406 2,0 ST Executive (EW10J4, 114 000 km).

Tämä taitaa olla tuttu juttu, tuo vilkuttelu ja ajotietokoneen kertomukset. Itsellä tehnyt kaksi kertaa ja auto ensimmäistä talvea. Lisää juttua otsikolla Moottorin itsediagnostiikan merkkivalo jossa oma kertomukseni tarkemin.

Ensin valo alkoi piipittää vajaan viikon seisonnan ja alle kilometrin ajon jälkeen. Tehoja saattoi olla hukassa. Kun koneen ajoi lämpimäksi, sammutti ja käynnisti uudelleen valo ja piipitys poistui ja toimi oikein. Uusin hyvin likaiset tulpat Championeihin ja auto toimi oikein. Jonkun päivän päästä valo syttyi uudestaan, kone kävi kolmella, putkesta tuli pöllähdyksiä ja sitten mootori sammui itsestään. Käynnistin ja silloin huomasin sen catalyt converter fault tekstin. Sammutin ja käynnistin uudestaan jolloin valo lakkasi vilkkumasta ja teksti sanoi antipollution fault. Lämpimäksi ajaminen ei tehonnut uudestaan. Kun autolla oli pakko ajaa niin ajoin ja päivän mittaan valo olikin sammunut. Tehottomuutta tai muuta en huomannut tällä toisella kerralla valon palaessakaan. Pikkusen ärsyttävää

Osa 2:

Puolapaketti vaihdettiin uuteen. Hetken toimi kuten ennenkin ja sitten taas alkoi valot vilkkua. Ensin kun vilkutus alka niin tehotkin häviävät, kun sitten sammuttaa ja käynnistä uudestaan niin tehot on palautuneet ja valo jatkaa vilkuttelua. Kun ajaa x kilometriä ja sammuttaa ja käynnistää niin valo palaakin yhtäjaksoisesti. Kun ajaa lisää x km ja sammuttaa & käynnistää niin valot on sammuneet. Uudessa puolassa ei ollut niitä kumitutteja ja ne oli vaihdettu vanhasta.

Osa 3 (14.06.2009):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39330.msg161216#msg161216

Justiin samat vinkeet paitsi tämä auto tekee sitä kylmänä. Tietenkään vika ei ole päällä kun korjaamolle ajaa ja siten syy on arvailua. Semmosta saattas kuulema kokeilla kun vaihtaa toiseen sylinteriin se suutin minkä sylinteri antaa sytytyskatkoksen vikakoodiksi. Jos vika siirtyy sen mukana niin silloin suuttimessa vikaa. Hankala ja moniselitteinen vika tämä kyllä on ja setviminen jatkuu.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC

Present time 2 x Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver and red

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 147
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #11 : 04.04.2009, 21:39:59 »
Taitaa olla niin, että autoa ei ollut käytetty koko tällä viikolla, useaan päivään ei kuitenkaan. Tänään lauantaina käynnistettäessä moottori "hytkyy" niin että koko auto heiluu. Sammutin ja käynnistin uudelleen. Tällöin tuli virheilmoitus "CATALYTIC CONVERTER ERROR" ja tehot olivat poissa, kun lähti liikkeelle. Pysäytys, sammutus ja sitten käynnistyksen jälkeen tuli virheilmoitus "ANTIPOLLUTION FAULT", mutta toimii normaalisti. Nyt käynnistyksen jälkeen tulee virheilmoitus ja moottorin merkkivalo palaa. Kokemuksesta sanoisin, että tilanne nollautuu jonkun ajan päästä.

Taitaa tuo epätasainen käynti kylmänä johtua sytytyksen häiriöistä. Tänä aamuna käynnistin auton ja moottori kävi alkuun aivan tasaisesti. Siinä peräkärryä kytkiessäni huomasin, että moottori alkoi käymään epätasaisesti ja samalla tuntui voimakasta bensalta haiskahtavaa pakokaasua. Arvelin heti, että mikäli moottori käy vielä hetken aikaa, niin alkaa herjaamaan tuota apf-tekstiä ja vikavaloa, joten nostin tasaisesti kierroksia, jolloin käynti tasoittui. Moottorin lämpöjen hieman noustua jäi sitten käymään tasaisesti. On pakko pikku hiljaa uskoa, että kylmänä sytytysvirta ei riitä sytyttämään täydellisesti rikastettua polttoaineseosta ja siitä johtuu tuo ontuva käynti. Syy tuohon pitäisi pystyä paikallistamaan ja mahdollisesti jotenkin myös korjaamaan, mutta miten?
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Jake-71

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 32
  • 308 Sport 2,0 HDi 5-ov A -08, 206 1,9 D 5d -00
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #12 : 02.09.2009, 09:54:13 »
Auto: 2003 406 GW 2,0 Executive (automaatti).

Se on sitten hauska herja tuo Antipollution Fault.... Kuten tuolla toisaalla kerroin, sain tuota tekstiä alkukesästä lueskella piippausten kera useampaankin otteeseen. Paras arvaus asiaan vikakoodien luvun perusteella oli lisäilmapumpun toimimattomuus, mutta onneksi en suinpäin suostunut antamaan lupaa kalliin pumpun vaihtoon. Vikakoodin ilmaantuminen oli tuohon diagnoosin nähden täysin epäloogista, etten sanoisi sattumanvaraista, eikä autossa muutoin voinut havaita minkäänlaisia oireita käynnin, tehojen tai minkään muunkaan suhteen.

Hiukan alkoi pakollisen vuositarkastuksen lähestyessä jo kihoamaan tuskan hikeä otsalle, mutta yllättäen muutamaa päivää ennen katsastajan tapaamista valo itsestään päätti sammua. Käytiin sitten vain tyhjentämässä vikamuisti (lisäilmajärjestelmän häiriöilmoituksia löytyi useampia), vaikeuksitta leimalla (vaikkei sieltä nykyään enää mitään leimaa saakaan) ja kuinka ollakaan, muutaman päivän kuluttua taas, Oh my Antipollution!
Keäsisenä aamuna, vajaan puolen tunnin ajon jälkeen, jälleen ilman mitään oireita, taatusti lämpimällä koneella, piipitykset ilmoille ja Antipollution Fault-herja näyttöön!

Tällä kertaa sitä joutui kuuntelemaan noin viikon verran, jonka jälkeen taas yllättäen hävisi itsestään, eikä nyt viimeisen liki kuukauden aikana ole ilmoittanut itsestään millään tavalla. Mystistä, sanon minä.
Aiemmat jellonat: 505 familiale 2,2 Gti -92, 306 sedan 1,9 srdt -95, 406 Grw 2,0 -97, 406 GW 2,0 Exec. aut. -03

Bazztob

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #13 : 17.09.2009, 08:50:41 »
Auto: 2003 406 GW 2,0.

Ongelmana oli virheilmoitus Antipollution Fault ja Catalytic converter error, sekä vajaalla käyntiä tuossa toissa talvena. Juoksin merkkihuollossa muutaman kerran, vaihdettiin tulpat, puola, moottorin lämpötila-anturi jne. eikä mikään autanut. Sitten minä tympäännyin ja totesin taas viedessäni autoa korjaamolle, että autoa ei ajeta hallista ulos ennen kun vika on todella selvitetty ja korjattu. Taas pistivät matolaatikon töpseliin ja samat häiriöt tietokoneella mm. 4. sylinteri ollut pimeä.

No sitten joku hokas tutkia jotain Pösön vikapankkia ja löytyi tehtaan tekemät muutokset 04 malleista eteenpäin liityen näihin häiriöihin. Tuli tuomio venttiilinostimet ja öljypumppu vaihdettava ja olis tehtaan takuutyö tai siis olis ollu jos oltais oltu auton ensimmäinen omistaja, vitutti kun olin toinen omistaja eikä näin ollen mennyt tehtaan piikkiin. Kyselin sitten tarkemmin näistä päivitetyistä osista ja nostimista pystyivät sanomaan että ovat aivan erilaiset kun tässä mallissa alunperin oli + mutta öljypumpun eroavaisuudesta he eivät löytäneet mitään tietoa. Siispä vaihdettiin vain nostimet, joskaan sekään ei ollu halpa homma, makso muistaakseni peräti 80 e/kpl.

No nyt on kohta pari vuotta ja n. 50 000km sen jälkeen ajettu eikä vikaa ole ollut sen koomin.

Jake-71

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 32
  • 308 Sport 2,0 HDi 5-ov A -08, 206 1,9 D 5d -00
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #14 : 17.09.2009, 14:10:15 »
Mystiikka jatkuu...
Eilen taas kiiri ilmoille tuo niin miellyttävä pimpelipom-ääni, ja antipollutionit ilmestyivät tauluun. Edelleenkään ei mitään käynti- tai muitakaan häiriöitä havaittavissa. Tilanneympäristönä tälläkin kertaa lämmin kone, puolisen tuntia ajoa takana, ulkoilma pilvipoutainen. Nyt sitten tervehtii aina käynnistettäessä ja häiriövalo luo tunnelmallisen punertavaa loistettaan kajuuttaan. Hieno on tämä systeemi...
Aiemmat jellonat: 505 familiale 2,2 Gti -92, 306 sedan 1,9 srdt -95, 406 Grw 2,0 -97, 406 GW 2,0 Exec. aut. -03