Kirjoittaja Aihe: 3008 - Etupyörän laakerit  (Luettu 5417 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #15 : 13.12.2015, 21:27:14 »
Käsittääkseni jokaiseen 3008 malliin käy sama etupyöränlaakeri, siitä hybridistä en oo varma, mutta muuten käyttövoimalla ei ole merkitystä. En tiedä mitä laakereita on käytetty takuukorjauksissa, varmaankin alkuperäisosia ,eli halvinta mitä on tarjolla. Nyt pyörii SKF:n tekeleet molemmilla puolilla, ja taisi muuten olla oikeanpuoleinen joka nyt päätyi vaihtoon samaa merkkiä. SKF:ää parempia laakereita ei ko. autoon kuulemma saa edes isolla rahalla.

Mä en ymmärrä, miten jossain toisessa samanlaisessa autossa voi kestää laakerit hyvin? Mä vedän kärryä perässä ehkä 5-7 tkm vuodessa, voisko sillä olla merkitystä, en uskois? Tosin viime keväästä saakka on ollut hieman poikkeuksellinen tilanne ja kärry on liikkunut mukana varmaan 20 tkm.

Late

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 281
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #16 : 13.12.2015, 21:30:05 »
Ratin kääntäminen auto paikallaan saattaa kanssa heikentää laakerin kestävyyttä.

J

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #17 : 14.12.2015, 16:49:41 »
Kyseiset laakerit saattaa hajota ihan mistä tahansa syystä, niitä tuskin on järkevää alkaa kaikkia luettelemaan. Kysäisin asiaa eräältä joka on tekemisissä pösöjen kans jatkuvasti työnsä puolesta, laakereita kuuleman mukaan menee aika kiitettävästi ko. mallissa. Tuossahan on selvä suunnitteluvirhe, laakeri on täydellisen alimitoitettu autoon. Minä jaksan vaihdatuttaa laakereita, mutta joka miettii uuden tällaisen hankintaa, kannattaa laakereille tingata kuuden vuoden takuu...

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #18 : 15.12.2015, 00:14:18 »
Kannattaa viedä se rälläkkä kauas laakerinvaihtotyömaalta. Viikottain tulee vastaan 10 tuhatta ajettuja laakereita joiden navat on rälläköity piloille. Jos navassa on vähänkään skraaduja on laakerin sovitus pielessä ja se rikkoutuu ennenaikojaan.

J

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #19 : 15.12.2015, 13:48:17 »
Onko tässä joku puhunut jostain rälläköinnistä, vai mistä tuo idea kimpos?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 047
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #20 : 15.12.2015, 14:26:44 »
Jollainhan se laakerin sisäkehä pitää saada irti navasta kun sitä laakeria vaihdetaan. Rälläkkä nyt vaan voi olla yksi mahdollinen työkalu jolla joku tuon "irrotuksen" tekee.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #21 : 15.12.2015, 14:35:05 »
Ulosvetolevy toimii tuossa sisäkehän irrotuksessa hyvin, kunhan on kooltaan sopiva ja sen verran laadukas, ettei hajoa heti. Joskus voi ulosvetolevynkin tapauksessa joutua tekemään laakerin sisäkehään urat kulmahiomakoneella, jotta levylle saa hyvät tartuntakohdat, mutta kun varovaisesti konetta käyttää, eikä tee liian syviä uria, niin pyörännapakin säilyy naarmuttomana.

Joillakin vain on tapana rälläköidä laakerin sisäkehää niin paljon, että sen saa vasaralla lyötyä rikki, eikä ulosvetolevyä tarvita. Itse en noin viitsi tehdä, koska en luota siihen, etteikö laikka osuisi myös pyörännapaan. Sitikkapuoskarin kommentti noista ennen aikojaan rikkoutuneista laakereista ja rälläköinnin jäljistä vahvistaa käsitystäni asiasta. On niillä jäljillä sitten vaikutusta kestoon tai ei, niin miksi sellaisia pitää tehdä, kun homman saa helposti muutenkin hoidettua jälkiä jättämättä.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2015, 18:21:19, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 864
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #22 : 15.12.2015, 15:56:29 »
Miksi sitten 3008-malli korostuu (vai korostuuko edes, minulla ei lukuja heittää pöytään?)?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #23 : 15.12.2015, 16:52:55 »
Kummasti on laakerit kestäneet vaikka lentävää on käytetty. Autot tosin ei ole näitä uusia romuja tai sitten ainakin toisenmerkkisiä.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 141
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #24 : 15.12.2015, 17:16:15 »
Olen melkein kaikki sisäkoolit irrottanut laikkakoneella. Kooliin siis leikataan viisto lovi mahdollisimman pienellä laikalla jotta sen kaarevuussäde olisi lyhyt. Näin ainetta saadaan pois "nurkasta". Toki pitää olla tarkkana ettei laikka ota napaan kiinni niin kuin sitikkapuoskari sanoi. Sitten vaan iskee loveen sivulta pitkällä tuurnalla jolloin kooli murtuu ja se on helppo naputtaa pois.

Jos yrittää vetää koolia vetolevyllä eli sillä 2-osaisella ulosvetimellä, sen millinohuet kynnet saattaa pettää ja kallis työkalu menettää arvokkaat kyntensä. No riippuu koolin toleransseista, jotkut on selvästi tiukemmalla kuin toiset. Irrotin vähän aikaa sitten mersun takapyöränlaakeria joka oli FAG'in tekoa ja se oli kevyesti kiinni, oli varmaan Germany FAG.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 712
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #25 : 15.12.2015, 17:34:17 »
Jos tehtaalla asennetut kestävät likimain yhtä vähän kuin myöhemmin vaihdetut, niin sitten kyse ei liene välttämättä laikkavaurioista.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #26 : 15.12.2015, 18:39:49 »
Jos yrittää vetää koolia vetolevyllä eli sillä 2-osaisella ulosvetimellä, sen millinohuet kynnet saattaa pettää ja kallis työkalu menettää arvokkaat kyntensä. No riippuu koolin toleransseista, jotkut on selvästi tiukemmalla kuin toiset. Irrotin vähän aikaa sitten mersun takapyöränlaakeria joka oli FAG'in tekoa ja se oli kevyesti kiinni, oli varmaan Germany FAG.

Itselläni oli ensin Bilteman halpa ulosvedin ja sen vetolevy ei kestänyt kovin monta käyttökertaa. Sitten ostin vähän paremman mallin kai Motonetista ja se on kestänyt toistaiseksi ihan hyvin. Kestävyyteen vaikuttaa se, kuinka hyvin levy asettuu ulos vedettävän sisäkehän ympärille. Jos on liian pienelle halkaisijalle tehty levy, niin ne ohuet kynnet ottavat vain reunoista kiinni ja saattavat mennä rikki tai sitten antaa periksi sisäkehän reuna, josta lohkeaa palanen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

urkki

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #27 : 15.12.2015, 18:45:18 »
Kaasupillillä lähtee nätisti eikä tarvi hakata millään. Rälläkkä toinen hyvä konsti. Muuta en oikein oo milloinkaan käyttäny.

Late

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 281
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #28 : 15.12.2015, 22:07:56 »
Ite oon migillä tehny 4 pistettä kehään ja sitten prässännyt leuoilla pois.

ritani

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 102
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #29 : 23.12.2015, 21:37:06 »
Liekkö kasvaneilla pyörien koolla väliä tai sitten laakerit heikentyneet. Vm 1990 605 ajeltiin noin 400 000 ilman laakereiden vaihtoa, muistaakseni toinen etupyörän laakeri kesti 700 000. 607 laakerit piti vaihtaa 100 000 välein, samoin oli 407 kohdalla.  3008 kohdalla näyttää laakerit kestävän noin 60 000, joten laatu vissiin heikkenee