Kirjoittaja Aihe: 505 - Takavalot  (Luettu 6156 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pete667

  • Vieras
505 - Takavalot
« : 11.09.2006, 19:47:33 »
Ongelma:

Auto: 1984 505 x,x GRD.

Siis taka-ajovalot menivät pimeäksi tuosta vain. Sulakkeet ehjät, polttimot vaihdettu. Vilkut, jarru- ja peruutusvalot sekä rekkarivalot toimivat. Sumuvalot eivät.

Ratkaisu:

Se piuha, joka roikkuu siellä tavaratilan saranan kohdalla, oli poikki. Rekkarivalot kyllä toimivat, sillä tavalla osasin paikallistaa sen katkokohdan. Siihen oli joku tehnyt teippiliitoksen, joka oli pettänyt eli ei näkynyt päälle, että se oli poikki.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 505 - Takavalot
« Vastaus #1 : 11.09.2006, 22:59:24 »
Jos muut takavaloyksikön valot toimivat, niin maadoitus lienee kunnossa ja vika jossain muualla... Maadoituspisteen pitäisi löytyä tavaratilan sivulta, kuljettajan puolelta. Siitä tunkin paikan paikkeilta.

Yleismittarilla voit mitata itsekin, tuleeko valoille virtaa vai ei ja päätellä sitten vian paikkaa.

Autosi vuosimalli on ilmeisesti 1984. Vanhemmassa 505:ssä takavaloissa on sellainen piirilevy, joka voi päästä hapettumaan. Sähköjohdot on muistaakseni vedetty siten, että ne kulkevat ensin toiseen takavaloon ja sen kautta edelleen toiselle puolelle. Toisen puolen yksikön vika voi siis pimentää kummatkin puolet.

Kytkentäkaavio löytyy esim. tästä linkistä ("Peugeot 505 Turbo Injection N9TE - Wiring Diagram - Sähkökaavio"). Sitä voinee soveltaa ainakin kaikkiin vanhempiin sedan-malleihin takavalojen osalta.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2006, 23:02:25, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 505 - Takavalot
« Vastaus #2 : 12.09.2006, 04:26:58 »
Itse asiassa tuossa aiemmassa viestissäni kirjoittamani toteamus siitä, että johdot toiseen takavaloon kulkisivat toisen kautta ei taidakaan varsinaisesti pitää paikkaansa (ainakaan vanhemmissa 505-malleissa), vaan kytkentäkaavion perusteella näyttää siltä, että auton takapäähän tulevat yhteiset johdot (vilkut toki erikseen), mutta jossakin kohtaa tavaratilaa ennen valoja ne jakautuvat kummallekin valolle meneviin johtoihin. Nuo liitännät (kytkentäkaaviossa CC1, CC2 ja CC3) olisi hyvä tarkastaa kontaktihäiriöiden varalta ja mitata jännite tietyistä johdoista.

Liitäntä CC1:

48 -- 48 (vilkku, oikea)
49 -- 49 (vilkku, vasen)
63 -- 63, 64 (takaparkkivalot)

Liitäntä CC2:

35 -- 35, 36 (jarruvalot)
150 -- 150, 151 (sumuvalot)
53 -- 53, 54 (peruutusvalot)

Liitäntä CC3:

39_63

Tuo CC3 on merkitty vähän erikoisesti, mutta kytkentäkaaviota seuraamalla selviää, että jossain vaiheessa takaparkkivaloille kulkeva johto 63 "muuttuu" 39:ksi (rekisterikilven valot) ja ilmeisesti sitten tavaratilassa jakaantuu kahdeksi, joista 63 menee takaparkkivaloille ja 39 rekisterikilven valaistukseen. Koska rekisterikilven valaistus toimii, niin kaikki lienee kunnossa auton etupäästä noihin liitäntöihin saakka.

Mikäli noihin liittimiin saakka tulee jännitettä, niin sen jälkeen voi mitata, kulkeeko jännite vielä siitä eteenpäin eli takavaloyksiköiden liittimiin ja piirilevyille.

Johtojen numerot takavaloyksiköiden liittimissä, oikea puoli:

1: 48 (vilkku)
2: 36 (jarruvalo)
3: 64 (takaparkkivalo)
4: (tyhjä)
5: 150 (sumuvalo)
6: 54 (peruutusvalo)
7: MB (maa)

Johtojen numerot, vasen (kuljettajan) puoli:

1: MA (maa)
2: 53 (peruutusvalo)
3: 151 (sumuvalo)
4: (tyhjä)
5: 63 (takaparkkivalo)
6: 35 (jarruvalo)
7: 49 (vilkku)

Ohjekirjan ("Peugeot 505 Owner's Manual 1985 - Käyttöohjeet") mukaan takasumuvalot toimivat vain, kun ajovalot on käännetty päälle viiksikytkimestä. En tiedä, muuttaako autoon mahdollisesti asennettu ajovaloautomatiikka asiaa.

Toimiiko autosi ajovaloautomatiikka oikein:

1) Moottori käy ja valoviiksi on perusasennossa: ajovalot, etu- ja takaparkkivalot ja rekisterikilven valot palavat.
2) Moottori käy ja valoviiksi on käännetty parkkivaloasentoon: vain etu- ja takaparkkivalot ja rekisterikilven valot palavat.
3) Moottori käy ja valoviiksi on käännetty ajovaloasentoon: ajovalot, etu- ja takaparkkivalot ja rekisterikilven valot palavat.

Kytkentäkaaviossa ei ole huomioitu ajovaloautomatiikkaa, mutta siitä löytyy kyllä muuta materiaalia tarvittaessa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 505 - Takavalot
« Vastaus #3 : 13.09.2006, 03:18:17 »
Liitäntä CC3:

39_63

Tuo CC3 on merkitty vähän erikoisesti, mutta kytkentäkaaviota seuraamalla selviää, että jossain vaiheessa takaparkkivaloille kulkeva johto 63 "muuttuu" 39:ksi (rekisterikilven valot) ja ilmeisesti sitten tavaratilassa jakaantuu kahdeksi, joista 63 menee takaparkkivaloille ja 39 rekisterikilven valaistukseen. Koska rekisterikilven valaistus toimii, niin kaikki lienee kunnossa auton etupäästä noihin liitäntöihin saakka.

Nyt pääsin auton luokse tutkimaan asiaa ja tuo homma menee niin, että liitäntä CC3 on kuljettajan puolella takaluukun saranan kohdalla, hattuhyllyn korkeudella roikkumassa. Siitä näkee, että rekisterikilven valoille auton etuosasta tulevasta johdosta 39 haarautuu johto numero 63 takaparkkivaloille ja 39 jatkuu taas takaluukun kantta pitkin rekisterikilven valoille. Kannattaa siis ensin tarkistaa tuo liitäntä.

Sumuvalojen toimintaa ajovaloautomatiikan kanssa en muistanut testata, vaikka omasta tuon automatiikan sainkin illalla korjattua kuntoon. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info