Kirjoittaja Aihe: 106 - Ajoittainen matala tyhjäkäynti ja sammumisherkkyys kylmänä  (Luettu 1048 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eeeno

  • Vieras
Auto: 1998 106 1,1 (HDZ).

Autoon on alkanut tulla pieniä lisäominaisuuksia tässä lämpötilojen laskiessa. Kun esilämmitetyllä autolla on ajettu n. 5 km matka ja loppuvaiheessa on sellanen pitkähkö matka jonka voi laskea vapaalla, auton tyhjäkäynti saattaa kytkintä painaessa laskea erittäin matalaksi ehkä 500-600 rpm ja moottori alkaa täristä. Se ei kuitenkaan sammu. Tätä ei edes tapahtu kovin usein. Ehkä kostealla säällä yleisempää. Muutoinhan auto toimii erittäin hyvin vaikka hieman mietityttää olisiko tuossa alkava vika. Kostealla säällä myös epäilen, että kytkimestä kuuluu jokin pieni vinkuna sen ollessa alhaalla. Painelaakeriääni liekö, mutta sitä ei esiinny kuivalla säällä.

Auto saattaa myös -5 lämpötiloista lähtien olla paljon herkempi sammumaan liikkeellelähdöissä ja saattaa sammua, jos kierrokset laskevat 1200 rpm tienoille. Liekö vain talviominaisuus. Joskin varsin ärsyttävä.

Eipä ole vielä oikeita vikoja, mutta mistä moinen voisi johtua? Onko tuo vaan merkki siitä, ettei vapaalla ajoa pidä harrastaa. Auto kuitenkin käy tyhjäkäyntiä ihan normaaleilla kierroksilla, joskin kylmänä käy hieman yli 1000 rpm. Myöskin aiemmissa päästötesteissä on lambdan arvo ollut 1,029 ja viimeksi 1,019. Hieman laihalla, mutta rajoissa.

eeeno

  • Vieras
Muistelin, että mainitsin kirjoituksessa tyhjäkäynnin olevan matalaa myös kytkin ylhäällä vapaalla paikallaan, mutta öhm... en sano mitään.

Tyhjäkäynti oiretta ei ollut sen jälkeen, kun ajoi pidemmän matkan. Liekö johtunut pätkäajosta ja ehkä vapaalla laskemisesta. Vapaalla ei ole talvella enää voinut laskea mäkiä, jos mielii että auto pysyy tiellä.

Kylmänä herkempää sammuilua ei sitäkään ole ilmennyt toistaiseksi. Liekö pätkäajolla jotain yhteyttä molempiin.