Kirjoittaja Aihe: 406 - Ajonesto  (Luettu 2496 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jouniosala

  • Vieras
406 - Ajonesto
« : 21.12.2015, 15:48:57 »
Auto: 1999 406 2,0 HDi (käyttöönotto 02/1999).

Kadotin ainoan avaimen ja valmistenumerolla sai ainoastaan avaimen metalliosan. Onkohan tuo ajonesto vaikea ottaa pois käytöstä, tai miten paljon pitää vaihtaa osia toisesta samalaisesta autosta että saa toimimaan? Ei kiinnostas viiä mihkää merkkiliikkeeseen ja maksaa satoja euroja, ku ei  toi autokaa oo enää 200 euroa arvokkaampi.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #1 : 21.12.2015, 16:28:32 »
Ostat ebaystä moottorin ECU+BSI+avaimen. Sitten jyrsit uuden avaimen ja siirrät sirun ostamastasi pakerista tähän uuteen avaimeen. Mutta kyllä merkkiliikkeestä saa avaimen koodattua, auto vaan pitäisi saada sinne. Tonis takeoverilla saattaa olla myös noita ecu+bsi+avain paketteja, kesällä ostin yhden sellaisen sieltä.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2015, 21:03:26, kirjoittanut micco »
404, Expert, C5
2CV4

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 664
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #2 : 21.12.2015, 18:31:00 »
Hieman epäselväksi jäi, näppisvirhekö?.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

plagu

  • Vieras
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #3 : 21.12.2015, 19:49:32 »
Ajoneston poisto HDI:n ns yksikampaisista ohjaimista:

1. Irroita moottorinohjain
2. Avaan ohjaimen takakansi
3. Paikanna piiri 5p08 merkitse sen asennus suunta.

4. Irroita piiri juottamalla (alla tippa liimaa joten voi olla tiukassa, älä kuitenkaan riko piirilevyn traceja)
5. Lue piirin alkuperäinen sisältö talteen eeprom lukijalla ja tallenna se (esim minipro tl866)
6. Ohjelmoi liitteenä oleva bin tiedosto piiriin.
7. Juota piiri takaisin moottorinohjaimeen.
8. Laita kansi paikoilleen ja ohjain autoon.
9. Kovaa ajoa.


[ylläpito on poistanut liitteen]

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #4 : 21.12.2015, 23:56:17 »
Pystyykös Planetilla opettamaan autolle minkä "sirun" tahansa, esim. romuttamon avaimesta? Lisäksi pitää olla avaimen elektroninen koodi tiedossa.

plagu

  • Vieras
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #5 : 22.12.2015, 00:29:01 »
Sirut ovat kertaohjelmoitavia.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #6 : 22.12.2015, 00:59:34 »
En tarkoittanut sirun ohjelmointia vaan avainten alustusta, jossa autolle opetetaan, että tämä siru saa luvan käynnistää moottorin. Aloittajalla käsittääkseni vaan jyrsitty terä kourassa, ilman ainuttakaan sirua.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2015, 01:02:35, kirjoittanut Skodisti »

plagu

  • Vieras
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #7 : 22.12.2015, 01:03:20 »
Niin ja jos se siru on kerran opetettu johonkin autoon sitä ei voi opettaa toiseen autoon. Myös siru ohelmoidaan avaimia parittaessa ei pelkkää bsi:tä/ecua. Toki niitä siruja saa esim ebaysta parilla eurolla kpl.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #8 : 22.12.2015, 01:16:05 »
Ai, mä luulin että se vaan luetaan avaimesta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 664
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #9 : 22.12.2015, 06:29:20 »
Pystyykös Planetilla opettamaan autolle minkä "sirun" tahansa, esim. romuttamon avaimesta? Lisäksi pitää olla avaimen elektroninen koodi tiedossa.

Auton mukana tulee avainkoodikortti. Tämän avulla voi avaimen koodata, jota ei ole aiemmin koodattu. Salausprosessi ei ole avaimessa vaan koko auton varkaudenestojärjestelmässä. Näin ollen romuttamon käytettyä avainta ei voi koodata.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 853
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #10 : 22.12.2015, 06:43:55 »
Niin siis tyhjään siruun voi ohjelmoida vain kerran jonkun koodin, mutta ECU:n voi opettaa unohtamaan jonkun avaimen, tai tarkemmin kaikki avaimet pitää olla paikalla kun avaimia opetetaan?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 060
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #11 : 22.12.2015, 09:18:36 »
En tarkoittanut sirun ohjelmointia vaan avainten alustusta, jossa autolle opetetaan, että tämä siru saa luvan käynnistää moottorin. Aloittajalla käsittääkseni vaan jyrsitty terä kourassa, ilman ainuttakaan sirua.

Käsittääkseni juuri kuten edellä, joka avaimessa on sellainen pieni miltei neliskanttinen pala joka luetaan alustuksessa ja määritellään sopivaksi toimimaan ko. autossa. Itselläni nimittäin kävi eke kertaa avaimen kuoria vaihtaessa että se pala unohtui vanhaan kuoreen ja avain antoi immomilizer errorin, mutta rupesi toimimaan kun laitoin palan paikalleen. Siihen avaimen palikkaan ei tule sähköä joten sen ohjelmointi lienee poissuljettu. Alustuksessa pyydetään vain kaikki alustettavat avaimet vuorollaan ja kone rekisteröi ne toimiviksi ko. autossa.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 047
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #12 : 22.12.2015, 09:32:32 »
Niin ja jos se siru on kerran opetettu johonkin autoon sitä ei voi opettaa toiseen autoon. ...
Toki niitä siruja saa esim ebaysta parilla eurolla kpl.

Onkohan tässä käytännössä jotain vuosi-/ mallikohtaista eroa? Ei muuten mutta olen varmuudella 206:een (vm -99) opettanut uudelleen avaimet joista toisen siru oli takuuvarmasti otettu eri autosta ja noi sai opetettua aivan normaalisti.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 047
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #13 : 22.12.2015, 09:37:46 »
... Siihen avaimen palikkaan ei tule sähköä joten sen ohjelmointi lienee poissuljettu. Alustuksessa pyydetään vain kaikki alustettavat avaimet vuorollaan ja kone rekisteröi ne toimiviksi ko. autossa.

Jos kai ihan tarkkoja ollaan niin sirulle kyllä tulee "käyttö sähköt", ts. siru saa energian toimintaansa langattomasti esim. virtalukon ympärillä olevan lukijan kautta.

plagu

  • Vieras
Vs: 406 - Ajonesto
« Vastaus #14 : 22.12.2015, 11:12:37 »
Onkohan tässä käytännössä jotain vuosi-/ mallikohtaista eroa? Ei muuten mutta olen varmuudella 206:een (vm -99) opettanut uudelleen avaimet joista toisen siru oli takuuvarmasti otettu eri autosta ja noi sai opetettua aivan normaalisti.

Onhan niissä, esim ekoissa 206:ssa on ns id45 piiri ja tuoreemmissa (kuten 406:ssakin) id46, tuossa omassa 607:ssa on megamos crypto48. Näistä käsittääkseni tuo id45 sekä crypto48 voidaan käyttää uusiksi. Tuota id46:sta varmuudella ei.
Nää on niin sekameteli soppa et varminta sanoa aina että ei onnistu :D Jonain about oikeansuuntaisena rajana voisi pitää että jos autossa on bsi ei transponderin uudelleen käyttö ole mahdollista (pl pre-fl 607 joka on kyllä melkoinen sekasikiö verrattuna kaikkiin muihin aikakauden psa laitteisiin)
Kyllähän se piiri ihan ohjelmoidaan vaikka ei siinä mitään fyysistä kontaktia ole, perus RFID tekniikkaa.