Kirjoittaja Aihe: Boxer - Koliseva ääni moottoritilasta auton käydessä (HDi)  (Luettu 1283 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Auto: 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120 (335, L3H2, P22DTE+, 4HU, Denso Visteon DCU102, käyttöönotto 05.06.2009, DAM 11670/21.10.2008, ilmastointi, 246 000 km).

Autosta on jo muutaman päivän ajan moottorin käydessä kuulunut kolisevaa ääntä mahdollisesti moottoritilasta. Ääni ei kuulu aina ja erityisesti moottorin lämmettyä ääntä ei välttämättä kuulu enää lainkaan. Kun äänen saa kuuluviin, niin erityisesti autoa sammutettaessa kuuluu kolahdus. Samoin jonkinlaisen kolahduksen saa aikaiseksi, kun päästää kierrokset laskemaan nopeasti tyhjäkäynnille. Sillä ei tunnu olevan merkitystä, onko vaihde päällä vai ei tai onko kytkinpoljin alas painettuna vai ei.

Ääni ei aiheudu etummaisen katalysaattorin rikkinäisestä hitsaussaumasta, vaikka aluksi niin luulinkin: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=75205.0
« Viimeksi muokattu: 22.12.2015, 11:29:26, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Heilahtaako moottori sammutettaessa > pakoputki kolahtaa johonkin > hajoaa kohta uudestaan?

Kannattanee katsella tukikumeja sillä silmällä.

Ei tuo moottori pahemmin näytä heiluvan kaasutettaessa, käynnistettäessä tai sammutettaessa eli tukikumit lienevät kunnossa. Alimmaisen tukikumin kuntoa en tosin tullut tarkistaneeksi vielä. Pakoputki ei vaikuttaisi ottavan runkoon kiinni, vaikka sitä vähän heilutteleekin käsivoimin ja sen kannatinkumit olivat ehjiä.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2015, 00:02:32, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Autosta on jo muutaman päivän ajan moottorin käydessä kuulunut kolisevaa ääntä mahdollisesti moottoritilasta. Ääni ei kuulu aina ja erityisesti moottorin lämmettyä ääntä ei välttämättä kuulu enää lainkaan. Kun äänen saa kuuluviin, niin erityisesti autoa sammutettaessa kuuluu kolahdus. Samoin jonkinlaisen kolahduksen saa aikaiseksi, kun päästää kierrokset laskemaan nopeasti tyhjäkäynnille. Sillä ei tunnu olevan merkitystä, onko vaihde päällä vai ei tai onko kytkinpoljin alas painettuna vai ei.

Ehdin nyt tutkia hiukan enemmän tuota asiaa ja kolahteleva ääni ei johtune siitä rikkinäisestä katalysaattorista, koska siitä kiinni pitäminen ei poistanut tai muuttanut ääntä. Äänen sai nyt koneen ollessa kylmä esille, mutta kuulemma se on kuulunut välillä myös moottorin ollessa lämmin - silloin se itse asiassa ensimmäistä kertaa havaittiinkin. Auton alla kuunnellessa kuulosti siltä, että ääni tulisi ehkä jostain vaihteiston tai kytkinkotelon paikkeilta. Sellaisia sekunnin tai kahden välein toistuvia vaimeita kolahduksia/kopahduksia. Tuota ylimääräistä ääntä ei kuule enää, kun käyntinopeutta nostaa tyhjäkäyntiä korkeammaksi. En tiedä, poistuuko ääni vai peittyykö se vain muiden äänien alle. Kytkinpolkimen pohjaan painaminen ei poistanut tai muuttanut ääntä.

Onko hajoamassa jokin moottorin laakereista, vaihteisto vai jokin osa kytkimestä? Tällä hetkellä en oikein muuta osaa tehdä kuin odotella vian pahenemista...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 712
Onko tuossa kaksoismassavauhtipyörä?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Samaa mietin itsekin, pitää tutkia varaosaluettelosta... Tuo Boxerin 2,2-litrainen HDi-moottori on siis Fordin kone, joka ei ole sukua Peugeotin DW-sarjan moottoreille.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 876
  • Kuolema kuittaa univelat...
Todennäköisesti on, tuo osa on vaihtunut 2011 tammikuussa toisenlaiseksi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Ko. moottorissa on kaksoismassavauhtipyörä.

CRANKSHAFT PULLEY, DIESEL TURBO PUMA 22DT 120CV (U9F 0 05A 75A):

0532 Q8, LE-2014, CLUTCH DUAL FLYWHEEL, UNTIL DATE 20110102, 1075,00 e (kaksoismassavauhtipyörä)
96 764 360 80, FLYWHEEL NEW, SINCE DATE 20110103, ei hintaa (ilmeisesti tavallinen vauhtipyörä)

SB:n dokumentti LE-2014 ehdottaa, että osa 0532 Q8 voidaan tarvittaessa korvata osilla 16 131 968 80 (vauhtipyörä) + 96 776 081 80 (kampiakselin hihnapyörä):

98 067 223 80, CRANK PULLEY, UNTIL DATE 20110102, 248,00 e
0515 T1, RP 96 776 081 80, CRANKSHAFT PULLEY, SINCE DATE 20110103, 144,00 e

Osaa 16 131 968 80 ei löydy varaosaluettelosta lainkaan ja hinnaston mukaan se on "STEER'WHEEL KIT", jolle ei ole ilmoitettu hintaa. Mutta vauhtipyörä tuo kuitenkin muiden netistä löytyneiden lähteiden mukaan on. Mistään tosin ei selviä, onko tuo osa kaksoismassavauhtipyörä vai ei. Jotenkin loogisempaa voisi olla, että kaksoismassavauhtipyörä voitaisiin korvata tavallisella vauhtipyörällä ja se olisi silloin tuo sama 96 764 360 80, jota on käytetty uudemmissa autoissa, mutta ei...

Tässä autossa on siis käytetty noita vanhempia osia. Kampiakselin hihnapyörän vaihdoin uuteen alkuperäisosaan kaksi vuotta ja 47 000 km sitten laturin, apulaitehihnan (ja tehostimen hihnan) sekä sen kiristimen ja rullien vaihdon yhteydessä, koska SB:n mukaan (dokumentti B1BA0HP0) vaimennettu kampiakselin hihnapyörä on vaihdettava 160 000 km:n välein. Vanha hihnapyörä ei ollut vielä rikki, vaikka siinä jonkinlaisia murtumia kumiosassa olikin.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2015, 11:00:38, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Voisikohan kaksoismassavauhtipyörä oireilla aiheuttaen kolahtelua?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vauhtipyöriä on vaihdettu. Tosin on puma koneitakin vaihdettu. Onko suuttimet kiinni kunnolla? Onko antaa auton alustanumeroa tai 8 viimeistä?
« Viimeksi muokattu: 07.01.2016, 11:32:35, kirjoittanut ToniL »
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Tänään pian kylmäkäynnistyksen (pakkasta 24 astetta, Webasto päällä 30 min) jälkeen sain taas tuon kolahtelun kuuluviin. Kone konepelti avoimena ääntä kuuntelee, niin se tuntuisi tulevan jostain moottorin alaosasta. Auton alle en tällä kertaa mennyt kuuntelemaan. Nyt kuului tyhjäkäynnillä satunnaisesti, ehkä 5-10 sekunnin välein sellainen pehmeäkö kopahdus. Kun yritin äänittää tuota ääntä, niin tietenkään sen n. minuutin aikana ei ääntä enää kuulunut.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Onko suuttimet kiinni kunnolla?

Suuttimiakin katselin päällisin puolin. Vauhtipyörän puolelta laskettuna 2. sylinterin suutin oli hieman vuotanut ja samoin 1. sylinterin suuttimen kohdalla näkyi pientä kosteutta. Suuttimet eivät kuitenkaan liikkuneet mihinkään auton käydessä ainakaan silmämääräisesti tarkasteltuna, joten eipä kai tuossa mitään vikaa ole. Ehkei tuolle vuodollekaan tarvitse mitään tehdä, kunnei sen enempää vuoda? Tiivisteet sinne kuitenkin on viime vuoden huhtikuussa vaihdettu korjaamolla, joten tuskin tilanne ne uudelleen vaihtamalla paranee. Kiinnityspulttien kireyden tarkistan vielä myöhemmin.

Huhtikuussa auto oli tosiaan sammunut ajosta ja polttoainetta oli vuotanut reippaasti moottoritilasta. Syynä oli 3. sylinterin polttoaineputki, joka oli katkennut polttoaineen jakotukin puoleisesta päästä. Suuttimet ovat kiinni kannessa kiinnityslaipoilla (2 kpl), joista kukin kiinnittää kaksi suutinta. Jostain syystä 3. ja 4. sylinterien suuttimia kiinni pitävän laipan kiinnityspultti oli löystynyt, jolloin ainakin 3. sylinterin suutin oli päässyt liikkumaan kannessa aiheuttaen lopulta polttoaineputken katkeamisen. Auto kävi tuolloin korjaamolla, kunnen itse ehtinyt sitä korjaamaan ja auto piti saada heti takaisin ajoon. Siellä uusittiin sekä 3. että 4. sylinterin polttoaineputket (1570 K8 ja 1570 K9) sekä kaikkien kiinnityslaippojen kiinnityspultit (1982 C8, RP 16 103 695 80) ja suuttimien kupariset tiivistealuslevyt (1565 AH, muttei tiivisteitä (?) 1981 76). Kaikki suuttimet siis käytettiin irti ja tuon 3. sylinterin tiivistepesä jouduttiin koneistamaan (jyrsimään tms.), kun suutin oli hakannut siihen.

Jos suutin olisi löysällä, niin eikö ääni kuuluisi selvästi moottorin yläosasta suuttimen kohdalta?
« Viimeksi muokattu: 07.01.2016, 11:54:16, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info