Kirjoittaja Aihe: 607 - Käynnistinmoottorin vaihto (DW)  (Luettu 6862 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
607 - Käynnistinmoottorin vaihto (DW)
« : 08.01.2016, 19:17:27 »
Auto: 2003 607 2,2 HDi (automaatti).

Käynnistinmoottori vetäisi itsensä kokonaan tilttiin. Todennäköisesti alennusvaihteen rattaat olivat solmussa tai käämityksen eristeet pettäneet. Poltti solenoidin kärjet siten, ettei solenoidin läpi kulkenut virtaa, vaikka solenoidi veti.

Vaihtotyö:

- Irrota akun johto oikeaoppisesti (odotusajat ennen ja jälkeen akun irti ja kiinni kytkemisen).
- Irrota ilmanpuhdistinkotelon takaa ohjausventtiilin teline (torx- tai ristipääruuvi) ja löysää ilmaputken kiristin ilmamäärämittarin päädystä.
- Irrota ilmamäärämittarin ja ahtopaineanturin johtimet.
- Vapauta ilmanpuhdistimenkotelo akun viereisellä sivulla lymyilevää pidiketta kevyesti taivuttamalla. Nosta kotelo ylös (varo ahtopaineanturia).
- Irrota moottorin kumiset ilmaputket (2 kpl). Varo taas ahtopaineanturia, joka majailee siinä välijäähdyttimeltä tulevan ilmaputken juuressa.
- Starttimoottori sijaitsee moottorin etupuolella siten, että kaikkiin työkohteisiin pääsee yläkautta käsiksi. Sen pujottelu pois ja vastaavasti uuden luotsaaminen takaisin yläkautta onnistuu, mutta lienee huomattavasti helpompaa alakautta. En saannut siirrettyä autoa nosturille, joten alapuolelta en lähtenyt koittamaan.
- Irrota solenoidille tulevat kaksi johdinta (avain/hylsykoot: 8 mm ja 13 mm).
- Irrota kolme kuusiokolopulttia (avainkoko 10 mm) "kytkinkopan" puolelta, joilla startti on kiinni. Pultit ovat pitkät ja niitä ikuisuuden veivatessa kyynärpää viimeistään osuu siihen pahuksen ahtopaineanturiin, jonka muovinen letkunippa menee poikki. Nipan pikakorjaus onnistuu liimapintaisella kutistesukalla.

Takaisin laitto käänteisessä järjestyksessä. Aikaa meni 45 min, josta osa pähkäillessä ahtopaineanturin nippaa.