Auto: 2003 807 2,2 (EW12J4, VF3EB3FZC13098145).
Kojetauluun ilmestyi Battery charge fault. Vika hävisi lähes yhtä nopeasti kuin ilmestyikin. Vika toistui muutamia kertoja ja tämän seurauksena kiristytin laturin remmin, joka oli tovin aikaa jo vinkunut.
Vika ilmestyi kuitenkin uudestaan ja sen jälkeen vaihdoin uuden akun. Oireet kuitenkin jatkuivat.
Mittailin latausjännitteitä ja eipä niitä pääosin ollut. Vain rääkkäämällä konetta pitkään isoilla kierroksilla sain laturin joitakin kertoja toimimaan.
Laturille menevä herätevirtajohto tuntuu olevan kunnossa. Kun vika on päällä, on jännite maata vasten n. 1,3 V. Kun otin laturin päästä johdon irti, nousi jännitetaso n. 6 Volttiin. Silloin harvoin, kun laturi toimii oikein, on jännite vähintään 12 V, taisipa tuossa olla peräti latausjännite n. 14.X Volttia.
Kun laturi alkaa välillä toimia, napsahtaa ilmeisesti kuvan (kts. liite) rele jonka kyljessä lukee 3246 (G-Cartier 12V-25A-03634). Releeltä menee johto sulaketauluun (kts. kuva), josta sitten lähtee haaroituspiuhalla laturin herätteelle. Onko releen tarkistukseen jokin yksinkertainen menetelmä ja mitähän nuo symboolit tuossa tarkoittaa..
Otin myös ServiceBoxin maksulliselta puolelta joitakin kuvia kytkennöistä ja jännitearvoista, pitäisi ilmeisesti osata mitata jotakin tiettyä potentiaalia vasten (NR, GR ??) ja ymmärtää vähän muutenkin näistä jotakin...
Sulakkeita olen tutkinut eikä niissä näytä olevan vikaa. Remppa aika on jo varattu, mutta jos turhia osien vaihtoa voi välttää, niin mielellään otan avun teiltä vastaan.
Kiitokset!
Antti.