Kirjoittaja Aihe: 5008 - Naputtava ääni edestä ja käsijarrun merkkivalon syttyminen  (Luettu 928 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sliceboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Auto: 2010 5008 1,6 HDi.

Vuosi sitten hajosivat molempien etupyörien alkuperäislaakerit 70 000 km ajon jälkeen. Koska saatavilla ei ollut kahta SKF:n laakeria, vasempaan etupyörään tuli - ikävä kyllä - asennutettua Motonetin halpislaakeri, joka sitten hajosikin n. 10 000 km jälkeen ja "söi" lisäksi ABS- sensorin pilalle. Nyrkkipaja vaihtoi tilalle SKF:n , mutta asensi laakerin väärin päin, jolloin laakeriin integroitu magneettikehä ei tietenkään voinut tehdä tehtäväänsä. No, taas uusi tilalle ja nyt oikein päin. Netistä uusi ABS-sensori (n. 20 € kun Laakkosella ois maksanut 80 €). Nyt ABS toimii, mutta vain ajoittain ja kuuluu outo ääni: ei ihan naputustakaan, vaan ikäänkuin kiviä vierisi jossain pahviputkessa. Edes nauputusa ei ole autossani koskaan kuulunut muuta kuin korkeintaan kovassa jarrutuksessa. Ajattelin, että moinen voisi johtua siitä, ettei ABS ole ollut pariin kuukauteen käytössä mm. uuden sensorin odottelun takia. Onkohan tämä optimismia, vai onkohan ABS-järjestelmässä todella vikaa?

Nyt yllättäen ajoon lähdettäessä ABS:n, ESP:n ja pysäköintijarrun merkkivalot pysyvät poissa, mutta sitten vähän ajan kuluttua syttyvät kilpaa,. Pitäiskö sukeltaa katsomaan jarrupolkimen yhteydessä olevaa katkaisijaa? Netissä kun kerrotaan sen aiheuttavan moisia ongelmia. KÄSITTÄMÄTÖNTÄ  väkerrystä softan laatijoilta.  Piruilua ja rahan kiskontaako merkkiliikkeille?

Viitaten toiseen viestiini äkillisestä ryntäilystä, kysynpä vielä varmuuden vuoksi: Ettei vain näillä kahdella täysin eri tyyppisillä ongelmilla sittenkin olis jotain yhteistä? Muistelen, että joku palstoilla kertoi mm. EGR:llä ja ABS:lla olevan joitain yhtyeistä.

sliceboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Miten tuonne jarrupolkimen mikrokytkimeen oikein parhaiten pääsee käsiksi. Ei viittis "harjoitella" hyttysten takia. Ilmeisesti seuraamalla mitkä johdot menee sinne hieman ylemmäs... sitten vetää plugi irti, vai? Epäilen, että jarruvalokatkaisimen lisäksi siellä on vielä jokin muukin kytkin, joka antaa dataa systeemille. ... ja just sen takia yhteys ABS- ja ESP -ongelmaan. Saisinko kuvauksia, please?