Kirjoittaja Aihe: 406 - Nykii ja sammuilee (HDi) (paineanturin liitin)  (Luettu 17942 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kekkuli03

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Nykii ja sammuilee (HDi)


Ongelma:

Auto: 2003 406 2,0 HDi (400 000 km).

Edellisessä viestiketjussa oli minun autossa polttoainevoto suodatinkotelosta, mutta kun tuon sai korjattua, niin nykimiset hetkeksi loppu. Nyt ne ovat kuitenkin tulleet takaisin ja auto on taas sammuillut ja pätkinyt. Sammumisen jälkeen lähtee kyllä heti käyntiin, eikä ikinä ole tarvinut startata pitkään. Sattu muuten hauskasti tuo ensimmäinen sammuminen, kun olin ajamassa autokorjaamoin ohi ja menossa toiseen liikkeeseen ihan muille asioille, niin tuossa korjaamon kohalla auto päätti sammua ja liukumalla korjaamon pihaan.  ;D Harvoin se auto nuin sopivasti hajoaa.  ;) Otettiin siinä vikakoodit autosta, mutta mitään koodia ei ollut tallentunut. Siinä se korjausmies hetken tutkiskeli ja sanoi että siellä joku suutin jumittaa hetkellisesti. Laittoi kuitenkin jonkun commonrail cleanin tankkiin ja sanoi että jos ei lähde toimiin, niin tuoda suuttimen vaihtoon. Varmaan sama vaihtaa kaikki suuttimet, kun kuitenki jo 400tkm mittarissa?

Ratkaisu:

Kyllä vika tosiaan oli tuossa paineanturin liittimessä (huonosti kiinni) ja siitä korjausvinkistä isot kiitokset fluxpurille!  :) Päivittäin kun tulee paljon ajettua, niin nyt kyllä huomaa selkeästi että ei tarvi kokoajan tankata. Ennemmin kun tuo pumppu työnsi koneen "täyteen" polttoainetta. Mieleen tuli tässä että viimevuonna kun katsastin tuota, niin ei millään meinannut saada sitä päästöistä läpi kun savutti niin paljon ja sitä saikin huudattaa melko pitkään kunnes leima tuli. Tuo liitin se varmasti oli syypää.

Jossain keskustelussa oli myös puhetta tuosta omituisesta suhinasta, niin tuokin on nyt kadonnut kun liitin ei katko enään. Ois mielenkiintonen tietää, että mikä sen suhinan silloin aiheutti. Oliko sielä joku paikka sitten ahtaalla tuosta suuresta polttoainemäärästä?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 406 - Nykii ja sammuilee (HDi) (paineanturin liitin)
« Vastaus #1 : 26.06.2016, 11:48:59 »
Oiskohan roskaa päässyt suuttimiin? Ketjussa "Polttoainevuoto suodatinkotelosta" sanoin:


Kun avaa suodattimen pitää olla tarkkana ettei mitään hiukkasia pääse esim letkuliitosten kautta suuttimille, yli 1000 barin suuttimien reiät on pieniä eikä paljoa tarvita jotta menevät tukkoon. Suodatinkotelon kierteisiin kannattaa laittaa vaseliinia jotta on helpompi kiristää. Ilman paineilmaa en lähtisi avaamaan koteloa ensinkään.

Ei tarvita paljoa että suuttimet alkaa krenata. Jos löytyisi se ongelmasuutin tai suuttimet, ei tarvitsisi kaikkia vaihtaa. Jollain dieselkorjaamolla voi olla laite joka haistaa mikä suutin ei toimi, ehkä sitä voisi kokeilla. Toki vika voi olla muuallakin.

Onko muuten commonrailissa paineanturin pistoke hyvin kiinni, senhän voi crc:llä "puhdistaa". Myös kannattaa liikutella sen johtovyyhtiä tyhjäkäynnillä ja varmistaa ettei ole katkosta.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2016, 12:15:36 kirjoittanut fluxpur »

kekkuli03

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii ja sammuilee (HDi) (paineanturin liitin)
« Vastaus #2 : 26.06.2016, 15:58:15 »
Se on mahdollista että edellisessä suodatinvaihdossa ois roska päässyt, mutta nyt tein kyllä kaikki niin puhtaasti, et ainakaan uusia roskia ei lähtenyt liikenteeseen ja laitoin hiukan tuota vaseliiniä kierteisiin, mikä oli kyllä hyvä neuvo. Pitääpä tsekata tuo paineanturin liitin ja tarkastaa johtoja. Sehän tässä onkin tympeä, kun auto saattaa toimia muutaman paivän ihan oikein ja seuraavana päivänä tuntuu että ei pihasta uskalla pois lähtä. Sitten kun ei mitään vikoja ilmoita, niin vaikea ite yrittää paikantaa vikaa.

kekkuli03

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii ja sammuilee (HDi) (paineanturin liitin)
« Vastaus #3 : 26.06.2016, 16:54:52 »
Kävin nyt suihkuttelemassa kontaktisprayta liittimeen ja sen jälkeen käynnistin auton. Nyt se kävi tasaisesti tyhjäkäyntiä ja heiluttelin pumpun johtonippua monestaki kohtaa, eikä se katkonut yhtään, joten en usko vian olevan sähkönipussa. Mutta mites tuo että jos se liittimestä katkoo, niin eikös siitä pitäis ilmoitus tulla?

Jotkut on muuten ihmetelly tuota säksättävää ääntä, niin tuossa kun oli konepelti auki ja kädellä annoin kierroksia siitä murikasta mihin vaijeri tulee, niin tasaisella kaasulla tuo säksätti melko paljon. Suuttimien vieressä on kaksi metallista polttoaineputkia ja niitä yhdistää muovinen liitin, mikä oli irti ja säksätys loppui heti kun painoin liittimen kunnolla kiinni.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii ja sammuilee (HDi) (paineanturin liitin)
« Vastaus #4 : 26.06.2016, 21:25:24 »
Jos viallinen suutin on syyllinen, sen on oltava todella sökö ja sen saattaa kuulla stetoskoopilla (esim. pitkä meisseli tms.) jolla kuuntelee kutakin suutinta kerrallaan suuttimen rungosta. Jos yhden ääni on erilainen, on se rikki.
Itse laitoin nykimisen vuoksi tehdaskunnostetut suuttimet ja nykiminen loppui ja käynti muutenkin parani melkoisesti.
Onko tapauksessasi kp pumpun päässä oleva anturi putsattu tai vaihdettu, sekin saattaa aiheuttaa moista ongelmaa, useinmiten kuitenkin sammutettaessa jälkikäyntiä, mutta se kerää roskaa polttoaineesta jos sellaista on liikkeellä.
Kannattaa myös tarkistaa kampiakselin ja nokka-akselin asentotunnistimien liittimet ja kaapelit, sammuttaa koneen ilman virhekoodeja.
Kyse voi olla myös ECU:n viasta, muistan tapauksen kun katsastuksesta tullessa auto rupesi hyppimään kuin kani, syy oli ECU.

kekkuli03

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii ja sammuilee (HDi) (paineanturin liitin)
« Vastaus #5 : 26.06.2016, 22:19:51 »
Tähän autoon on noin 50tkm sitten vaihdettu kp pumppu, kun edellinen vuoti vähä joka kulmasta ja tilalle tuli sitten reilu 200tkm ajetusta mäntävikasesta pösöstä pumppu. Tuolla "uudella" pumpulla tyhjäkäynti aaltoili ja otettiin sitten tuosta vanhasta pumpusta tuo paineanturi, eli se joka on tuossa pumpun päässä? Sitten tyhjäkäynti ja kulku palautu normaaliksi. Mutta oisko se sitten taas tuossa anturissa vika.. Melkein vois purkuautosta lainata tuohon anturia ja kokeilla ensin sillä.

Mistä löydän nuo kampi ja nokka-akselin asentotunnistimen? Toivotaan ettei kuitenkaan ECU sekoilis.  :-X

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Nykii ja sammuilee (HDi) (paineanturin liitin)
« Vastaus #6 : 26.06.2016, 22:49:23 »
Öljy korkin vieressä vasemmalla puolella jakopään kopan lähettyvillä on se nokka-akselin asento tunnistin.
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii ja sammuilee (HDi) (paineanturin liitin)
« Vastaus #7 : 27.06.2016, 08:19:25 »
Kampiakselin asentotunnistin on kytkinkopassa vauhtipyörän kehän kohdalla, manuaalilaatikkoisessa se on termostaattikotelon alla eli vauhtipyörän yläpuolella ja automaattilootaisessa se on ohjaamon puolella sivussa.

kekkuli03

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii ja sammuilee (HDi) (paineanturin liitin)
« Vastaus #8 : 27.06.2016, 18:11:14 »
Kiitokset kaikille vastauksista! Vielä ei uskalla riemuita, mutta eilen tosiaan suihkautin tuota kontaktisprayta paineanturin liittimeen, niin kaikki nykimiset/sammuminen yms käyntihäiriöt on loistanut poissaoloa. Pelkästään tuo ei ihmetytä, vaan myös se että ennemmin kun ajeli 100km/h vakkari päällä, niin kulutus oli lämpimällä koneella 6,3-6,9L/100km. Tänään töistä tullessaan huomasin kulutuksen olevan 3.9-5,4L/100km. Ja nuo lukemat on juuri samalta tieosuudelta. Ennen meni vasta pitkässä alamäessa hetkellinen kulutus alle kuuden litran kun nyt se painuu samassa alamäessa alle 3L/100.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2016, 18:22:43 kirjoittanut kekkuli03 »