Kirjoittaja Aihe: 3008 - Varoitus alhaisesta moottoriöljyn määrästä (VTi)  (Luettu 1733 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Auto: 2012 3008 1,6 VTi 120.

Tänään töistä lähtiessä varoituskolmiovalo syttyi palamaan mittarinäyttöön ja ajotietokoneeseen ilmestyi teksti: Oil top up level tai jotakin sinnepäin. Lisäsin kotiin päästyäni n. 2,5 dl öljyä kuumaan moottoriin, muttei varoitusilmoitus kuitenkaan mihinkään poistunut. Kunhan auto seisoo pihassa reilut 30 min. Täytyy käydä vielä mittatikusta tarkistamassa moottoriöljyn taso. Voisiko ilmoitus tulla ohjaustehostimen öljytasosta, onko tässä söpöttimessä sellaista anturia, joka nestetasoa valvoisi? Öljyt tulee aika ajoin tsekattua, ohjaustehostimen öljyntaso on jäänyt kyllä tarkistamatta ihan joka kerta.
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 851
  • Kuolema kuittaa univelat...
Ei sen kyllä pitäisi osata varoittaa mistään muusta kuin moottoriöljyn vähyydestä, tai no jarrunesteestä osaa.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2016, 18:29:26, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Ei ole muita nestetasoantureita, öljyntaso herja tuo on. Lisäsitkö öljyn maksimi merkkiin?  Auto ei myöskään tarkasta öljyjä joka käynnistyskerta eli ilmoitus voi poistua myöhemmin...
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Kiitos nopeista vastauksista. Lisäsin taas ehkä 3 dl moottoriöljyä ja pinta pitäsi olla nyt mittaviivojen puolivälissä, edelleen tulee tuo sama varoitus: Oil top up level. Eli kyllä se varmaan ihan alarajoilla oli ollut. Samalla tsekkasin tuon ohjaustehostimen nestetason. Oli n. 1cm max. viivan yläpuolella, voiko siitä tulla jotain ongelmia?
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 161
Öljyntasoherjan poistuminen vaatii usein että auto käy nukkumassa. Lisää vaan ylämerkkiin asti.

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Täytyy katsoa huomenna, poistuiko tuo varoitus. Öljy loppui tällä erää, joten en ihan yläviivaan asti sitä voinut lisätä.
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Aamulla ei varoitusta enää tullut, oil ok näkyi näytössä startatessa. Muistelen n. 6,5 dl lisänneeni öljyä kaiken kaikkiaan moottoriin, parissa eri täytössä. Mikä mahtaa olla normaali öljynkulutus nyt reilut 53 tkm ajetulla söpöttimellä. Tähän mennessä moottoriöljyä ei ole juurikaan tarvinnut lisäillä.
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

ArtoR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 387
Paljonko autolla on ajettu edellisen öljynvaihdon jälkeen? Silloinhan öljyä lienee laitettu maksimimerkkiin asti.
Nykyinen: 308 SW 1,2 PureTech 130 '15
Aiemmin: 406 GW 2,0 ST Executive '04, 406 GW 2,0 ST '02, 406 GW 1,8 SR '98, 405 Break 1,6 GLX '92, 405 1,6 GLi '90   592 tkm

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Eiköhän se ole ollut tuo 40 tkm huolto, jonka jälkeen kerran lisätty n. 0,5 l öljyä, plus tämä n.0,65 l, eli 1,15 l öljyä per 13 tkm mikä lienee ihan ok?
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
0,25L/1000km on ns. raja.
1L/10 000km on aika normaali, tai itseasissa aika hyvä jo tälle BMW moottorille...
Meillä menee ihmee pienellä 140tkm ajettu, kun ei 9tkm tarvinnut lisätä yhtään, tosin minimissä se oli kun vuosihuolto oli 9tkm ajon jälkeen.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

cola

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 229
Vs: 3008 - Varoitus alhaisesta moottoriöljyn määrästä (VTi)
« Vastaus #10 : 07.07.2016, 16:53:12 »
Kokemusta kahdesta Vti-moottorista, molemmat alkoivat syödä öljyä sadassatonnissa, 1l/5000km.

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 789
Vs: 3008 - Varoitus alhaisesta moottoriöljyn määrästä (VTi)
« Vastaus #11 : 07.07.2016, 18:03:30 »
Isän 3008 120 VTi aloitti viemään öljyä 50 tkm kohdalla. Auto oli käytettynä ostettu mutta oli takuu voimassa. Isä maksoi jonkin verran siitä että auton moottori katsottiin korjauksen jälkeen uutta vastaavaksi ja isällähän oli lähtötilanteessa 50 tkm ajettu moottori. Moottori rengastettiin joka lopetti öljynkulutuksen. Jotain säätöä oli moottorin männänrenkaiden kanssa, niitä taisi olla useampaa eri mallia. Isä muodosti käsityksen että nehän testaa kuluttajilla eri männänrengas vaihtoehtoja. Delta auto särki jäähdyttäjänkin kun autoa korjattiin.  Riidattahan tämä ei Delta autossa hoitunut, vaati öljynkulutuksen seurannan ja sitten kun todettiin että jokin maaginen kulutusraja ylitetään, piti vielä hakea selvässäkin tapauksessa kuluttajansuojan käsittelytunnukset ja sitten alkoi tapahtua korjaus asoita. Delta autoon en mene kun käytettyä itselleni ostan.

le crossover

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 3008 - Varoitus alhaisesta moottoriöljyn määrästä (VTi)
« Vastaus #12 : 08.07.2016, 11:11:58 »
Auto: 2001 3008 1,6 VTi 120 (54 000 km).

Itselläni on vastaava auto. Ostaessani kilometrejä oli kertynyt 35 000 ja silloin öljynä äskettäin vaihdettu Mobil 1 Peak life 5W-50. Sitä kului seuraavaan huoltoon, joka oli 49 000 kilometrissä, lähes mittatikun tarkkailuvälin mitta eli vajaa litra. Lisäsin öljyä hyvissä ajoin ennen alarajaa.

Tuossa 49 000 kilometrissä autoon tuli Neste City Pro, viskositeetista ei tietoa, koska vaihto teetetty merkkihuollossa. Öljypinta ei ole nyt 54 000 kilometrissä ole laskenut havaittavasti. Aiemmista autoista minulla on vastaava kokemus, suosimani Mobil kuluu nopeammin, Nesteen öljyt pysyvät paremmin sisällä. Mainittavaa öljynkulutusta ei autossani siis ole.

Männänrengasjutussa en usko tarkoitukselliseen kuluttajilla testauttamiseen, vaikka automerkistä riippumatta siltä monesti vaikuttaa. Voi olla kyse kokoonpanotyön laadusta, eli onko koneen kasaaja osannut valita toleranssiin sopivat männänrenkaat.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Vs: 3008 - Varoitus alhaisesta moottoriöljyn määrästä (VTi)
« Vastaus #13 : 08.07.2016, 11:18:26 »
Joihinkin on sorattu isommat urat männänrenkaille ja laitettu paksummat männänrenkaat.
Peugeot 508 & Peugeot 607

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 3008 - Varoitus alhaisesta moottoriöljyn määrästä (VTi)
« Vastaus #14 : 08.07.2016, 13:18:37 »
No huh, tuota 5w50 ei pitäisi nykyään laittaa enää kuin traktoreihin...
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97