Kirjoittaja Aihe: 3008 - Hiukkassuodatin (HDi)  (Luettu 1219 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
3008 - Hiukkassuodatin (HDi)
« : 28.07.2016, 20:05:18 »
Auto: 2013 3008 1,6 HDi (177 000 km).

Vein kyseisen auton huoltoon hiukkassuodattimen lisäaineen lisäykseen. Huomasivat yllättäin, että koko hiukkassuodatin pitää vaihtaa. Auto ilmoitti minulle vain lisäaineen matalasta tasosta, mutta vikakoodina oli tullut myös tukkeutunut suodatin. Ajo olisi kuuleman mukaan pitänyt lopettaa heti, kun sellainen ilmoitus on tullut. Ittelläni ei ole kykyä ajatusten lukuun, varsinkaan autolta...

Kauanko nämä suodattimet yleensä kestää? Autolla ajettu 177tkm (sama auto johon vaihdettiin jakoremmi uuden koneen muodossa keväällä)

Kustannusarvio suodattimesta, uudesta litkusta, uusista moottoriöljyistä, öljynsuodattimesta ja töistä oli 1300€. Mun mielestä jokseenkin hyvin hinnoiteltu... Öljyt ja suodatin täytyy kuulemma vaihtaa, kun on ollut hiukkassuodatin tukossa (sisällä viitisen tonnia ajetut öljyt)!?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 3008 - Hiukkassuodatin (HDi)
« Vastaus #1 : 28.07.2016, 20:30:03 »
Jos se on tukossa niin pesu riittää. Suodatin irti ja pesu ja kiinni. Vikakoodit pois. Meillä on toisenmerkkinen auto (ilman lisäainetta) jossa on paikallaan 300tkm ajettu DPF, eli pitäisi kestää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 851
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hiukkassuodatin (HDi)
« Vastaus #2 : 28.07.2016, 20:53:31 »
Voi olla heikkoa jos se on tosiaan päässyt kunnolla tukkoon, mutta mun mielestä toi hinta on kyllä poskellaan. Saattaisi viedä toiseen huoltoon, vaikka Seinäjoelle tai Mikkeliin, jos lähempää ei löydy osaavaa porukkaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

J

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 3008 - Hiukkassuodatin (HDi)
« Vastaus #3 : 28.07.2016, 21:10:53 »
Pikkasen on nihkeetä alkaa roudaamaan autoa hinurilla täältä poiskaan. Olen Kemissä työreissulla, kotiin on matkaa n.700km.

Mutta ajattelin ihan varmuudeksi ottaa sen vanhan suodattimen talteen ja vien sen sellaiselle, joka ymmärtää sen päälle jotain. Mä nimittäin oon aika varma, että jannu huomas helpon keinon imasta idiootilta tonni.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 3008 - Hiukkassuodatin (HDi)
« Vastaus #4 : 28.07.2016, 21:34:08 »
Ei se tarvitse muutakun liuotinta ja paljon vettä läpi. Aja kotia ja pese siellä.

J

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 3008 - Hiukkassuodatin (HDi)
« Vastaus #5 : 28.07.2016, 22:02:43 »
Siinä on vain se pieni ongelma, että autolla ei saa ajaa!?
Paine suodattimen toisella puolella kasvaa niin suureksi, että se puskee jostain helvetin välistä polttoaineen öljyn sekaan ja sitte kilahtaa koko pannu. Näin mulle kerrottiin...

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 682
Vs: 3008 - Hiukkassuodatin (HDi)
« Vastaus #6 : 28.07.2016, 22:45:39 »
Kyllähän nuo kilometrit alkaa olla lähellä tehtaan lupaamaa huoltoväliä. Aluksi fapissa oli 80tkm sitten nousi 120tkm ja olisiko tuossa sinun autossa 180tkm tehtaan lupaama suodattmen vaihtoväli. Toki jotkut on suodattimia pessyt hyvälläkin tuloksella, mutta tosiasia lienee että joitain tuolle on tehtävä ennen kuin ajoa jatkaa, jottei tule isompia ongelmia. Voi tosiaan olla että sudattimella pääsee huomattavastikin pitempiä matkoja kuin mitä tehdas lupaa, mutta riippuu varmaan paljon missä autolla ajetaan. Kaupunkiajssa olevassa autossa suodatin tukkeutuu nopeammin, kuin maantiekäytössä olevassa. Tukkeutuminen on hyvin suoraan verrannollinen kulutetun polttoaineen määrään, ts. Suodatin tukkeutuu sinne kertyvästä palamattomasta lsäaineesta, jota annostellaan tankkiin jokaisen tankkauksen yhteydessä. Suodattimen vaihtohinnoissa tosiaan on paljonkin hintaeroja paikasta riippuen, mutta hankalaahan se on autoa tuossa tulanteessa pitkiä matkoja siirrellä..
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Tulossa: 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'

J

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 3008 - Hiukkassuodatin (HDi)
« Vastaus #7 : 28.07.2016, 23:14:03 »
Jos nyt oikein ymmärsin, jos lisäainetta ei olisi ollenkaan, hiukkassuodatin ei tukkeutuisi koskaan? Ymmärrän, että päästöt pienenee sen lisäaineen ja hiukkassuodattimen kanssa. Mutta onko tässä jo järki pikkasen kaukana? Dieselin sekaan ruiskutetaan jotain ainetta mikä tukkii hiukkassuodattimen? Mä en ymmärrä sittenkään mitään!


Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 682
Vs: 3008 - Hiukkassuodatin (HDi)
« Vastaus #8 : 28.07.2016, 23:31:59 »
Fap lisäaineen (mm. Eolys) tarkoitus on alentaa nokihiukkasten regeneroitumislämpötilaa (palamislämpötila) 550c -> 450c, näin ollen nämä lisäaineelliset hiukkassuodattimet toimivat jopa täällä pohjolan talvessa eivätkä vain lämpöisissä maissa. Lisäaine siis ei itsessään millään tavalla puhdista pakokaasuja. AdBlue sitten eriasia, joka käytössä mm. näissä uusissa Euro6 BlueHDi moottoreissa.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Tulossa: 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'