Kirjoittaja Aihe: Vaihda jakohihna ajoissa  (Luettu 125010 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zeskis

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #15 : 30.09.2006, 01:09:36 »
Mikä moottori kyseessä? On myös paljon jakopään rakenteesta kiinni kuinka hihna kestää. PSA:n 8v koneiden hihnat kestävät kyllä todella kauan jos jokin muu komponentti ei petä ensin. Lue tämä ja siinä oleva pdf-dokumentti: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5101.0

Tässä XU10J2TE -moottorin jakohihna 100tkm ja 4,5 vuotta vanhana. Kuva ei kaikkea kerro mutta se oli päällisin puolin todella hyväkuntoinen, kuin myös vesipumppu ja ohjainlaakeri. Olisi mennyt vielä pitkään.


Mutta laturin ja kompuran hihna oli taas tämän näköinen:



vm:98 ja v6

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 863
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #16 : 30.09.2006, 06:46:59 »
Joopa, Mä vaihtelin joskus hihnan itse muutamaankin XUD9 Moottorilliseen pösöön, eikä mullakaan ole koskaan ollut hihnan kunnossa mitään sanomista, mutta se ei olekaan se pointti. Rillojen laakerit on kypsyneet ja hihna on ollut löysällä tai vesipumpun laakeri tai tiiviste on pettänyt.

Hihnan katkeaminen ilman ulkopuolista syytä on aika poikkeuksellista. Mutta riittää että kopan sisään pääsee pieni kivi, suikale moniurahihnaa, se kun sitten sattuu sopivasti hihnan kohdalleen ja hihna on saman tien poikki veitsellä leikaten.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 787
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #17 : 03.10.2006, 22:01:41 »
Jakohihnan (ja muiden jakopään osien) vaihtovälin venyttäminen on väärä paikka säästää, vaikka omat ja muiden kokemukset käytettyjen hihnojen kunnosta olisivatkin hyviä. Sehän on hyvä juttu, jos käytetty hihna on ollut vaihtoa suoritettaessa vielä silmämääräisesti tarkasteltuna hyvässä kunnossa, koska näin asian pitääkin olla. Ei sitä vaihtoväliä olekaan ajoitettu siten, että vaihtokohdassa hihna olisi huonossa kunnossa. Olisin huolestunut, mikäli hihna menisi huonoon kuntoon valmistajan suositteleman vaihtovälin aikana, koska tällöin vaihtoväli olisi määritelty väärin (ei pelivaraa).

Kuten aiemminkin on todettu, hihnan ja muiden osien kokemaan rasitukseen vaikuttavat monet tekijät (esim. ajotapa ja ajo-olosuhteet).

Jos haluaa säästää, niin ostaa osat itse muualta kuin merkkiliikkeestä ja tekee myös työn itse tai sitten teettää homman "puolet halvemmalla" jossain muualla kuin merkkiliikkeessä. Tarvikeliikkeestä voi ostaa samat Gates-merkkiset hihnat, joita merkkihuoltokin käyttää, kiristinrullien SKF:n valmistamat laakerit ovat taatusti parhaasta päästä, yleensä myös vesipumpun saa tarvikeosana huomattavasti halvemmalla ja hihnan kireyden säädön voi hoitaa sopivan mittalaitteen omaavassa huollossa, jollei itselle ole kehittynyt sopivaa "näppituntumaa", johon luottaisi riittävästi.

Mutta monessa tapauksessa ei sentään ole pilkulleen noudatettava ilmoitettua vaihtoväliä, vaan vaihtoa voi harkintaa käyttäen lykätä esim. lähitulevaisuudessa tapahtuvien muiden huoltojen yhteyteen. Usein myös hihnan kuntoa on helppo seurata, kun irrottaa esim. ylimmäisen osan hihnasuojasta (en kuitenkaan tarkoita, että vaihtoa lykättäisiin kymmenillätuhansilla kilometreillä vain siksi, että se hihna näyttää hyvältä em. tavalla tarkasteltuna).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Nipa

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #18 : 04.10.2006, 09:50:32 »
Jostain syystä se myös maksaa Citroëniin enemmän?  ::)


200 euroa säästin, kun tein jakopään rempan citikkana. Samat osat ja sama takuu. ???
Huoltoaikoja oli aikalailla enemmän vapaana kuin pösöhuollossa ja palvelukin oli asiallisempaa.

Motti on se vanhempimallinen 406:sen pensakone.

zeskis

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #19 : 07.10.2006, 14:46:08 »
eli voin varmaan venyttää joulukuulle...(kun se muutenkin seisoo nyt)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 787
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #20 : 08.10.2006, 01:27:18 »
Jaaha pitääkin käydä kysymässä täältä Hyvinkäältä Citröen huollosta mitä siellä pyydettäisiin :/

Kumma juttu muuten, ettei Peugeotin ja Citroenin yhtäläisyyksiä muista aina, vaikka olisi hyvinkin tietoinen asiasta... Esim. etsiessäni sopivaa käytettyä nokka-akselia 309:iin, ei tullut mielenkään kysellä sellaista myös Citroen-foorumilta. Vasta jälkikäteen ajatus tuli mieleen...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

zeskis

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #21 : 07.12.2006, 20:21:14 »
nyt ois uus jakohihna (ja laturinhihna) armaassa ja hintaa tuli 634€ töineen osineen tosin sen teki fordin merkkihuolto mutta ainakin toistaiseksi on venttiilit liikkunu oikein eikä männät ole hypännyt korkeutta... 8) 8) ;D ;D :) :)

pekka

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #22 : 29.12.2006, 15:26:42 »
Onko "noin 500 e" kohtuullinen hinta 406 2.0 XU-bensakoneen jakopäänhihnan+vesipumpun+rullien vaihdolle pk-seudulla?  Tämä siis nyrkkipajan eikä merkkikorjaamon tekemänä. Autossa on ilmastointi joten se kai hankaloittaa hihnan vaihtoa ja vaikuttaa hintaan nostavasti.

ArtoR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 387
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #23 : 29.12.2006, 16:29:10 »
Onko "noin 500 e" kohtuullinen hinta 406 2.0 XU-bensakoneen jakopäänhihnan+vesipumpun+rullien vaihdolle pk-seudulla?  Tämä siis nyrkkipajan eikä merkkikorjaamon tekemänä. Autossa on ilmastointi joten se kai hankaloittaa hihnan vaihtoa ja vaikuttaa hintaan nostavasti.

Automaa Vantaa viime maaliskuussa: 2.0 l 406 vm '03 n. 470 euroa (kun huomioin pois osista saamani alennukset). En tiedä sitten, kannattaako teettää pajalla vai Automaalla ???

Tosin kun en "mitään" näistä ymmärrä: laskussani osissa mainitaan vesipumppu ja "jakohihna+laakeri". Mitä tuo jälkimmäinen mahtaa tarkalleen (siis tuo "laakeri") sisältää?
« Viimeksi muokattu: 29.12.2006, 16:32:25, kirjoittanut artsi »
Nykyinen: 308 SW 1,2 PureTech 130 '15
Aiemmin: 406 GW 2,0 ST Executive '04, 406 GW 2,0 ST '02, 406 GW 1,8 SR '98, 405 Break 1,6 GLX '92, 405 1,6 GLi '90   592 tkm

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 863
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #24 : 29.12.2006, 19:33:44 »
Onko "noin 500 e" kohtuullinen hinta 406 2.0 XU-bensakoneen jakopäänhihnan+vesipumpun+rullien vaihdolle pk-seudulla?  Tämä siis nyrkkipajan eikä merkkikorjaamon tekemänä. Autossa on ilmastointi joten se kai hankaloittaa hihnan vaihtoa ja vaikuttaa hintaan nostavasti.

Kallis on ei merkkihuolloksi, Merkkihuolto tekee dieseliin 580 € pintaan...

Tarkemmin tuolla: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=94.msg48728#msg48728
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 04:55:34, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #25 : 29.12.2006, 21:26:47 »
Onko "noin 500 e" kohtuullinen hinta 406 2.0 XU-bensakoneen jakopäänhihnan+vesipumpun+rullien vaihdolle pk-seudulla?  Tämä siis nyrkkipajan eikä merkkikorjaamon tekemänä. Autossa on ilmastointi joten se kai hankaloittaa hihnan vaihtoa ja vaikuttaa hintaan nostavasti.

Mielestäni ei ole, sillä työn osuutta tuossa lienee luokkaa 300 euroa. Toisinsanoen esimerkiksi 70 euron tuntihinnalla olisivat siten tusanneet yli 4 tuntia.


pekka

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #26 : 02.01.2007, 14:52:25 »
Juups, Automaa Konalan hinta on 350 e + 150 e vesipumpusta, jos se on vaihdon tarpeessa. Nyrkkipajan tuntitaksa on 60 e/h ja työn osuus heillä oli 250 e ja (tarvike)osat arviolta toinen mokoma päälle, mutta osien tarkkaa hintaa ei tarkistettu. Olen ko. nyrkkipajaa muutamaan otteeseen käyttänyt ja ollut tyytyväinen sekä työn jälkeen että laatuun ja paja on vielä lähellä työpaikkaa, mutta jos hinta on sama niin mieluummin sitten tietysti merkkiliikkeeseen.

Kannattaakohan tuota vesipumppua vaihtaa, jos se ei vuoda? Automaan kaveri kun tuntui olevan sitä mieltä, ettei sitä ole pakko joka hihnan vaihdon yhteydessä vaihtaa. Pumppu on ilmeisesti vaihdettu edellisellä kerralla, jonka jälkeen kilometrejä on tullut vain n. 50 000.

Jussi

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #27 : 02.01.2007, 15:09:56 »
Kannattaakohan tuota vesipumppua vaihtaa, jos se ei vuoda? Automaan kaveri kun tuntui olevan sitä mieltä, ettei sitä ole pakko joka hihnan vaihdon yhteydessä vaihtaa. Pumppu on ilmeisesti vaihdettu edellisellä kerralla, jonka jälkeen kilometrejä on tullut vain n. 50 000.

Kannattaa vaihtaa...

1. Hihnan vaihtoväli ei ole paljon lyhyempi kuin pumpun kestoikä ja vaihto tulee hihnan yhteydessä käytännössä samoilla töillä
2. Joissakin moottoreissa, riippuen kiristimen rakenteesta, uusi hihna on kireämmällä kuin loppuun käytetty vanha ja se luonnollisesti ottaa vanhan kuluneen pumpun päälle

... riskihän ei ole sen suurempi kuin iloinen kilinä ja kone täynnä venttiilisalaattia.

j309

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #28 : 09.01.2007, 14:44:09 »
Itse kun ajelin -89 1.6 309:llä, jakohihnan vaihdatin 5v / 60tkm = mamman kauppakassina vähän tuli kilometrejä, jotenkin tuntui se 3v joka on suositus niin varman päälle lasketuksi, kaveri ajoi ~7v / ~90tkm -90 1.6 309 pösöllä: ei tiennyt mikä on jakohihna, ja hihna oli vielä ollut siistin näköinen + kiristin ok eikä vesipumppu vuotanut, itsellä 2051.6 gti, entinen omistaja vaihdattanut hihnan 80tkm välein: meni aikaa mitä meni...:ei kuulemma ollut kukaan sanonut että on aikarajakin, ei myöskään ohjevihkosessa mainintaa.., mutta mitään ongelmia ei kuitenkaan ole ollut hihnan suhteen, nyt vaihdatin syksyllä hihnan = ~6vuottahan tuo entinen oli sielä pyörinyt: ei mitään murtumia yms, vesipumppukaan ei vuotanut ja kiristin ok, tokihan sinne kaikki vaihdettiin, että jos remmin kiristys oikea niin ei taida niitä pahimpia remmin katkojia olla ainakaan tuo 8V xu moottori, mutta niinkuin tuolla aiemmin todettiin: tuuristahan se on kiinni että pumppu + kiristin toimii ok = ei tule mitään mekaanisia vaurioita.. ennen aikojaan.

DaKyy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 148
  • Peugeot 508 SW GT 2012
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #29 : 09.01.2007, 15:39:49 »
Kieltämättä harmittaa kun emännän kauppakassiksi hankittu 106 vuosimallia -99 on nyt ajettu vajaa 60tkm ja hihna on vaihdettu vuonna 2003 eli olisi vaihto edessä tänä vuonna. Se siis tässä harmittaa että kilometrejä tuon vaihdon jälkeen on tullut vasta reilut 5000.
Nykyiset: Peugeot 508 SW GT vm. 12, Citroën C5 Break 2.0A vm. 06
Vanhat: 106 1.1i vm.99, 406 2.0A vm. 96, 607 2.2 HDI vm. 2000, 307 1.6 Wagon vm. 02, 307 2.0 HDI SW vm. 02 Citroën Xantia Break 1.8i vm. 99, Citroën Xantia Activa V6 vm. 98