Kirjoittaja Aihe: Vaihda jakohihna ajoissa  (Luettu 125013 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 464
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #45 : 25.05.2007, 12:27:03 »
Kun tämän viestiketjun aloitin oli hihnanvaihto käsillä, tähän saakka olen "zsempannut" ja nyt kun sain uuden hihnan ja sitä piti alkaa vaihtamaan oli hihna liian pitkä, vanha 1" ja 136 hampainen uusi 1" ja 153 hammasta, olisko kellään jotain tyyppimerkintää heittää että kerralla saisi oikean hihnan?
Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 787
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #46 : 26.05.2007, 00:02:08 »
Kun tämän viestiketjun aloitin oli hihnanvaihto käsillä, tähän saakka olen "zsempannut" ja nyt kun sain uuden hihnan ja sitä piti alkaa vaihtamaan oli hihna liian pitkä, vanha 1" ja 136 hampainen uusi 1" ja 153 hammasta, olisko kellään jotain tyyppimerkintää heittää että kerralla saisi oikean hihnan?

Mistä ostit? Tai siis tässähän on vain kaksi vaihtoehtoa, joten osta nyt se lyhyempi. ;-) Esim. Motonetin listan perusteella hankinnan tekeminen näyttäisi hyvinkin helpolta, kunhan tietää autonsa todellisen vuosimallin (tai konetyypin). Muissakin tarvikeliikkeissä ja varsinkin merkkihuollossa pitäisi luettelossa olla tiedot, joiden perusteella osataan myydä oikea tuote.

http://www.motonet.fi/

Lainaus
JAKOPÄÄN HIHNA    PEUGEOT 406
Hammastetu hihna joka pyörittää nokka-akselia. MUISTA VAIHTAA SAMALLA
MYÖS KAIKKI RULLAT!
406 2,0-16V --98 (XU-moott/136-hh). . . . . . . . . . . . . 25-5962    24.50
406 2,0-16V 99-- (EW-moott/153-hh). . . . . . . . . . . . . 25-6093    22.50

JAKOHIHNASARJAT GATES / SKF    PEUGEOT 406
Paketissa on Gates hihna ja SKF rullat, tai Bosch-valmisteet
406 2,0-16V --98. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-9267   102.50

Ilmeisesti autossasi siis on XU10J4-kone uudemman EW10J4:n sijasta. Motonetissa ei jostain syystä myydä kokonaista sarjaa EW-koneelle.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2007, 00:11:15, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 464
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #47 : 27.05.2007, 20:50:20 »
Tutun kautta sain ja vaihdoin oikean pituiseen PowerGrip -hihnaan.
Nyt on homma tehty, aikaa meni noin 3h pienen "säätämisen" jälkeen mutta kaikki näyttää toimivan  ;D
Samalla huomasin että laturin hihna on vaihdon tarpeessa joten se on sitten seuraava homma.
Oli kyllä 4v/60tkm ajettu hihna aivan hyvä kuntoinen joten 405 aikana kun seurasin vain kilometrejä olisi vaihto tullut ehkä vastaan vasta 80tkm kohdalla ?
Mikä on muuten oikea kireys, pisimmästä kohdasta hihna painuu noin 1cm ?
Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 863
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #48 : 29.05.2007, 09:47:11 »
Sanoivat automaasaa että tarvitaan mittari kireyden mittaamiseen, ei kai?

Tota, paha sitä kireyttä on mitata ilman mittaria. Ajattelitko että mittaus suoritetaan näppituntumalla? Voihan sen niinkin tehdä mutta silloin se kireys on oikea juuri näppituntumalla ei mitattu oikeaksi.

Esim tuossa HDi:n ohjeessa: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4709.0 "[1] hihnan kireyden mittatyökalu SEEM C.TRONIC (tyyppi 105.5M)".

Moderator edit: korjattu työkalun numero. ;-D
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 04:54:15, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 787
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #49 : 29.05.2007, 10:03:40 »
Sanoivat automaasaa että tarvitaan mittari kireyden mittaamiseen, ei kai?

Toki tarvitaan, jos sen haluaa täsmälleen oikeaan arvoon niin kuin valmistaja on asian tarkoittanut. Näppituntumallakin sen voi kiristää, mutta useimmiten kokematon laittaa hihnan joko liian löysälle tai kireälle. Toki voit käydä teettämässä tuon kireyden säädön sellaisella korjaamolla, jolla on käytettävissään soveltuva mittalaite (merkkiliike tai muu ajan tasalla oleva ammattimainen korjaamo). Kannattaa sopia hinta etukäteen, niin ei tule yllätyksiä (voi viedä joskus jonkin verran aikaa ennen kuin saavat sen säädettyä juuri kohdalleen). Lisää aiheesta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7930.msg61092#msg61092
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 04:54:01, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #50 : 09.02.2008, 06:20:48 »
Hyvältähän tuo näyttää, nämä nykyiset pyöreähampaiset hihnat on kai vahvempia, mutta...

Kyllähän ne suhteellisen kestäviä nykyään ovat. Hihnan kunnon voi tarkistaa, erityisesti jos kiinnostusta asiaan ja mahdollisesti lyhyempää vaihtotarvetta (riippuu hihnan valmistajastakin) silmälläpitäen.

- murtumatarkastelu taivuttamalla -> mahdolliset murtumat esiintyvät suunilleen punaisten nuolten kohdilla/hampaiden 'pohjalla'

- tarkistaa ettei hihna 'pohjaa' hihnapyörään -> eli hihnapyörän 'hammas' ei saa ottaa kiinni hihnan kahden 'hampaan' välisen uran pohjaan.

- ettei hihnan reunoissa esiinny kulumaa ja/tai tukirakenteen vaurioita -> ns. langat repsottavat

- ettei hihnan selkä (eli sileällä)puolella ole vaurioita.

em. seikoista voi sitten päätellä mm.

- hihnapyörien vaihtotarpeen
- mahdollisen hihnaa kuluttavan/rikkovan linjavian yms.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 837
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #51 : 26.02.2008, 15:07:33 »
Voiko luottaa -tosi hyvännäköiseen (päällisinpuolin) remmiin jolla on 15v.-ikää mutta alle 80tkm ajettu. (kärry on 405).

Ei voi luottaa.
Kaksi kuukautta takaperin erään tutun vm. 94 Peugeot 405 1,6 farkkumallista katkesi hihna. Ajokilometri lukemaa en muista mutta kyseiseen autoon ei ole koskaan vaihdettu hihnaa, vesipumppua tai kiristintä. Kyseessä oli autoista tietämätön naishenkilö.
Peugeot RCZ HDI FAP

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 399
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #52 : 26.02.2008, 16:06:47 »
Tutun kautta sain ja vaihdoin oikean pituiseen PowerGrip -hihnaan.
Nyt on homma tehty, aikaa meni noin 3h pienen "säätämisen" jälkeen mutta kaikki näyttää toimivan  ;D
Samalla huomasin että laturin hihna on vaihdon tarpeessa joten se on sitten seuraava homma.
Oli kyllä 4v/60tkm ajettu hihna aivan hyvä kuntoinen joten 405 aikana kun seurasin vain kilometrejä olisi vaihto tullut ehkä vastaan vasta 80tkm kohdalla ?
Mikä on muuten oikea kireys, pisimmästä kohdasta hihna painuu noin 1cm ?

Eipä sitä vuosia kaikilla merkeillä tuijotetakaan. Esim. omassa kulkineessa vaihdetaan 90tkm välein hihna, iästä välittämättä ja tämä on audin huolto-ohje  ::)
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 863
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #53 : 26.02.2008, 16:19:17 »
Eipä sitä vuosia kaikilla merkeillä tuijotetakaan. Esim. omassa kulkineessa vaihdetaan 90tkm välein hihna, iästä välittämättä ja tämä on audin huolto-ohje  ::)

Niin, ei tästä ihan hirveän kauaa ole kun eräs käyttäjä räjäytti 109 tkm ajetun HDi:n 4 v 10 kk vanhan hihnan takia boxerin pannun ihan tuhannen päreiksi.

Toisaalta eräs kaveri vaihdatti VW:hen hihnan, 500 km sen jälkeen petti juuri vaihdettu kiristin. Koko yläkerta ihan päreiksi, kaikki venttiilit, nokka-akseli, kansi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Karvis

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #54 : 26.02.2008, 18:40:31 »
Vieläkö HDi:ssä on sama kummallisuus kuin TD:ssä, eli pösössä hihna vaihdetaan 120tkm/4v ja sitruunassa samassa pannussa väli on 120tkm/10v?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 863
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #55 : 26.02.2008, 18:52:45 »
Vieläkö HDi:ssä on sama kummallisuus kuin TD:ssä, eli pösössä hihna vaihdetaan 120tkm/4v ja sitruunassa samassa pannussa väli on 120tkm/10v?

Kyllä, tosin ei ihan tuolla välillä, ks. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23336.0

Eräs selitys tuolle on erilainen politiikka, Citikka ja Pösö on kuitenkin ihan eri autoja, vaikka PSA molemmat omistaakin. Oudoksi tilanteen tekee se että citikka noudattaa huolloissaan lyhyempää huoltoväliä kuin pösö, perustellen sen tasan samoilla syillä kuin pösö perustelee lyhyemmän ajan ja km määrän hihnan vaihtovälissä.

Pösön bensa koneissa 1-v / 30 tkm, citikka 1-v / 20 tkm. Dieseleissä on muistaakseni samat huoltovälit 1-v / 20 tkm. Jokin aika sitten Citikka oli lyhentänyt kaikkien mallien hihnan vaihtoväliä 20 tkm. Bensakoneissa 100 tkm / 10-v, HDi 140 tkm / 10-v. Pösöllä oli molemmissa koneissa 120 tkm / 4-v, sittemmin HDi väli piteni pösöissä 160 tkm / 6-v. Mitenköhän Citikoissa uudet vaihtovälit ovat muuttaneet suomen systeemejä?
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 04:53:45, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

veleho

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #56 : 28.02.2008, 18:47:19 »
Eräällä pariskunnalla ei Vento enää käynnistynytkään, auto merkkihuoltoon ja osoittautui että nokkaremmi poikki, yläkerta romuna. Auton omistaja tiedusteli ystävällisesti; olisiko tämän voinut ennaltaehkäistä ettei näin kovin kalliiksi olisi tullut? Asentaja tähän että on näitä tapana vaihtaa joskus. Mittarissa oli 297340 km, hihna oli alkuperäinen. Tarina on tosi.

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 890
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #57 : 29.02.2008, 07:46:54 »
Eräällä pariskunnalla ei Vento enää käynnistynytkään, auto merkkihuoltoon ja osoittautui että nokkaremmi poikki, yläkerta romuna. Auton omistaja tiedusteli ystävällisesti; olisiko tämän voinut ennaltaehkäistä ettei näin kovin kalliiksi olisi tullut? Asentaja tähän että on näitä tapana vaihtaa joskus. Mittarissa oli 297340 km, hihna oli alkuperäinen. Tarina on tosi.

Onkohan huollossa ikinä mainittu, että olisi hyvä vaihtaa tuo hihnakin joskus...
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



repe

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #58 : 13.03.2008, 13:07:30 »
Vaihdata vaan uudeksi jottei yllätä, omassani oli mennyt 3v/70tkm:n kohdalla.

Nuudeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #59 : 25.08.2008, 02:55:12 »
405 1,6 GL -94

Itse vaihdoin eilen remmin, kiristimen + vesipumpun. Oli laiminlyöty aikasemman omistajan toimesta tuon vaihtaminen ja kilometrejä oli kertynyt jo 97000, vuosia en edes halua arvailla. Osille tuli hintaa 85e, joten ei mitenkään hirveästi. Entinen hihna ei kuitenkaan ollut hirveän huonossa kunnossa, mutta laakerissa oli välystä ja vesipumppu vuoti, joten vaihto oli tarpeeseen. Laturin hihnan aioin vaihtaa heti kun saan sellasisen käsiini, koska oli todella heikossa kunnossa.  :-\

Ensimmäistä kertaa hihnan asensin joten kuinka tarkkaa sen kireyden kanssa on? Laitoin hihnan alfamerin ohjekirjan mukaan; Pisimmän sivun kohdalta taivuttettaessa kiertyy n.90 asetetta.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), 2x Citroën C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)