Kirjoittaja Aihe: Vaihda jakohihna ajoissa  (Luettu 126888 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti O

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #60 : 25.08.2008, 10:09:51 »
306 Cabriolet 2.0i-16v XU10J4R moottori, kilometrejä oli 47.000km ja vuosia 8 alkuperäisellä hihnalla.
Hain pösöltä jakohihnapaketin+vesipumpun hintaan 170e (alennukset mukana) ja vaihdatin ne varmuuden vuoksi. Hihnassa ei ollut minkäänsortin haurastumia/kulumisen jälkiä vielä 8 vuoden ajon jälkeenkään.Vesipumpussa oli aivan pieni rantu pienestä nestevuodosta kielimässä.  Autolla ajettu ainoastaan kesäisin Länsi-Saksassa ja säilytetty tasalämpöisessä tallissa.

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 744
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #61 : 25.08.2008, 12:55:22 »
Eräällä pariskunnalla ei Vento enää käynnistynytkään, auto merkkihuoltoon ja osoittautui että nokkaremmi poikki, yläkerta romuna. Auton omistaja tiedusteli ystävällisesti; olisiko tämän voinut ennaltaehkäistä ettei näin kovin kalliiksi olisi tullut? Asentaja tähän että on näitä tapana vaihtaa joskus. Mittarissa oli 297340 km, hihna oli alkuperäinen. Tarina on tosi.

Naapuri, joka ei liiemmin autoaan huollata tai ole selvillä siitä muutenkaan oli ajellut liki 150.000 km ja kun kysyin hihnanvaihdosta, niin vastakysymys oli, että mikä hihna. Sain hänet "pakotettua" hihnanvaihtoon ja vanha oli jo puoliksi poikki. Oli enää ehkä kilometreistä kiinni moottorin totaalituho. En kysynyt oliko öljyt alkuperäiset.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 733
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #62 : 13.03.2009, 10:33:27 »
174 357km kohdalla tuli vaihdettua jakopään hihna, kiristin ja vesipumppu, edellisen vaihdon ajankohdasta ei ollut mitään tietoa. Hihna oli vielä ihan hyvässä kunnossa mutta vesipumppu veti viimesiään.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #63 : 13.03.2009, 11:52:26 »
Ei niissä poikki menneissä hihnoissakaan näy mitään haurastumia tai kulumaa tms. Ne vaan on mennyt poikki. Hihna pettää usein kudoksestaan joka ei näy päälle päin joskus taas hampaat lähtee osalta matkaa.

505 tbo

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #64 : 19.03.2009, 11:12:09 »
Hampaiden irtoamisesta tuli mieleen muinainen 305 jossa bensakone. Kuului pientä napsumista jakopäästä ja kun sitten katsoin hihnaa niin näkyi puuttuvan hampaita.  Seuraavana päivänä hihna vaihtoon niin 14 hammasta puuttui peräkkäin! Oli varmasti hetkistä kiinni niin olisi kilahtanut...  :)    Kilsoista ei havaintoa mutta varmasti paljon...  :)

TMS

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #65 : 22.03.2009, 10:51:45 »
Kyllä, tosin ei ihan tuolla välillä, ks. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23336.0

Eräs selitys tuolle on erilainen politiikka, Citikka ja Pösö on kuitenkin ihan eri autoja, vaikka PSA molemmat omistaakin. Oudoksi tilanteen tekee se että citikka noudattaa huolloissaan lyhyempää huoltoväliä kuin pösö, perustellen sen tasan samoilla syillä kuin pösö perustelee lyhyemmän ajan ja km määrän hihnan vaihtovälissä.

Pösön bensa koneissa 1-v / 30 tkm, citikka 1-v / 20 tkm. Dieseleissä on muistaakseni samat huoltovälit 1-v / 20 tkm. Jokin aika sitten Citikka oli lyhentänyt kaikkien mallien hihnan vaihtoväliä 20 tkm. Bensakoneissa 100 tkm / 10-v, HDi 140 tkm / 10-v. Pösöllä oli molemmissa koneissa 120 tkm / 4-v, sittemmin HDi väli piteni pösöissä 160 tkm / 6-v. Mitenköhän Citikoissa uudet vaihtovälit ovat muuttaneet suomen systeemejä?

Koska väihtoväli piteni Pösöissä? Ostin eilen 607 rek.-05 2.2 Hdi, hihna vaihdettu 2007 ja vaihdon jälkeen ajettu n.100th, onko vaihdettava kun 120th.tulee vaihdosta?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #66 : 22.03.2009, 10:57:02 »
Koska väihtoväli piteni Pösöissä? Ostin eilen 607 rek.-05 2.2 Hdi, hihna vaihdettu 2007 ja vaihdon jälkeen ajettu n.100th, onko vaihdettava kun 120th.tulee vaihdosta?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17767.0

Jakopään hihnan vaihtovälisuositus vaihtelee käyttöön ottopäivän, käyttötarkoituksen ja käyttövoiman mukaan. Suosituksessa on  kilometri- ja aikaraja, joista ensin täyttyvä on määräävä.

- Kaikki ennen 15.9.1994 käyttöön otetut autot 80 tkm tai 36 kk
- 15.9.1994-31.12.2006 välisenä aikana käyttöön otetut autot 120 tkm / 48 kk (taksit 100 tkm)
- 1.1.2007 mukaan lukien käyttöön otetut bensiinikäyttöiset (pl. V6 moottori) autot 120 tkm / 48 kk (taksit 100 tkm)
- 1.1.2007 mukaan lukien käyttöön otetut bensinikäyttöiset V6-moottorit ja dieselkäyttöiset HDi autot 160 tkm / 72 kk (taksit 100 tkm)
 
Tehdas suosittelee vaihtamaan hihnan ja kiristinpyörät, myös vesipumppu kannattaa tarkistaa ja ehkä vaihtaa.

Suosituksia nuo edelleen on, se on sitten hänessä miten rauhallisin mielin pystyy ajamaan pidemmälle.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2009, 11:00:24, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 363
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #67 : 17.04.2009, 12:02:22 »
Cabrioletin jakohihna vaihdettu huoltokirjan mukaan -04 viimeksi, kilometreillä 139tkm. Nyt mittarissa 161tkm.

Hain jakopään osat, Bosch hihna ja kiristin, moniurahihna ja vesipumppu, yht 94 euroa.

Nyrkkipaja lupasi hoitaa vaihdon noin 150 eurolla, paitsi jos ei ala kuulua niin harkitsen vaihtamista itse. Moottori on XU10J2, eli varsin perusmoottori mitä löytyy myös 405 ja 605 keulalta. Tässähän on tuo kiristin, joten mitään erikoisia kiristintyökaluja ei tarvitse?. Onko tässä moottorissa paikat joillekkin ajoituspuikoille? vai kuinka ajoitus katsotaan kuntoon? toyoatan hihnoissa oli muinoin merkit itse hihnassa.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 394
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #68 : 17.04.2009, 13:26:50 »
Onko tuossa tosiaan joku jousikuormitteinen kiristin? Mun 605:n XU10-moottorissa on epäkeskoisesti kiinnittyvä hihnapyörä, jonka asennolla hoidetaan kiristys. Asennon muuttaminen hoituu 8 mm neliömäisellä "kuusiokoloavaimella". Sellaisen voi itse tehdä helposti ostamalla pätkän 8 mm neliötankoa, jota joutuu hiukan viilaamaan. Kiristys pitäisi mitata erityisellä mittarilla, mutta sen voi mitata muutenkin, aina näppituntumasta alkaen.

Samaisessa moottorissa on paikat kahdelle kohdistuspuikolle (muistaakseeni 8 ja 10 mm). Toinen menee nokka-akselin pyörän läpi ja toinen moniurahihnapyörän läpi. Jälkimmäistä pitää laittaa ja ottaa pois edestakaisin.

Mitenkähän tarpeen on vaihtoa oikeasti tehdä 22 tkm ajon jälkeen?

Joakim
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 363
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #69 : 17.04.2009, 17:49:13 »
Kiristintä tarkemmin tutkien, tuli todettua että tuohon ilmeisesti tarvitsee kyseisen erikoistyökalut, jolla saa oikeaan kireyteen. Jokohihnan vaihtotarpeesta voi tietenki olla montaa mieltä, mutta pikkasen aiheuttaa mielivaivaa, jos kesällä saisi ajaa rauhallisin mielin kun hihna on vaihdettu.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #70 : 18.04.2009, 01:50:52 »
Onko tuossa (XU10J2) tosiaan joku jousikuormitteinen kiristin?

Ei ole.

Antti O

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #71 : 20.04.2009, 11:42:20 »
Kiristintä tarkemmin tutkien, tuli todettua että tuohon ilmeisesti tarvitsee kyseisen erikoistyökalut, jolla saa oikeaan kireyteen. Jokohihnan vaihtotarpeesta voi tietenki olla montaa mieltä, mutta pikkasen aiheuttaa mielivaivaa, jos kesällä saisi ajaa rauhallisin mielin kun hihna on vaihdettu.

Minulla oli cabrion xu10j4r moottorissa ajettu 47tkm hihnalla kun vaihdatin sen. Aikaa oli kulunut 8v ko. hihnalla. Maksoi kanssa paketti alle 100eur peugeotin tiskiltä ja laitoin samalla vesipumpun ja nesteet, pitäisi olla huoletonta ajelua nyt tiedossa.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 363
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #72 : 20.04.2009, 20:37:55 »
Minulla oli cabrion xu10j4r moottorissa ajettu 47tkm hihnalla kun vaihdatin sen. Aikaa oli kulunut 8v ko. hihnalla. Maksoi kanssa paketti alle 100eur peugeotin tiskiltä ja laitoin samalla vesipumpun ja nesteet, pitäisi olla huoletonta ajelua nyt tiedossa.

Kausiautoilla ajomäärät ovat juuri tätä luokkaa  :) Missä vaihdatit hihnan vai vaihdoitko itse? sain tässä lähellä sijaitsevalta pajalta tarjouksen 150 eurolla, johon sisältyy hihnanvaihto, vesipumppu ja laturinhihna, nesteet tietenkin.

Antti O

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #73 : 20.04.2009, 22:37:37 »
Kausiautoilla ajomäärät ovat juuri tätä luokkaa  :) Missä vaihdatit hihnan vai vaihdoitko itse? sain tässä lähellä sijaitsevalta pajalta tarjouksen 150 eurolla, johon sisältyy hihnanvaihto, vesipumppu ja laturinhihna, nesteet tietenkin.
Teetätin hihnan+vesipumpun vaihdon tuttavallani kuka rakentaa ammatikseen kuorma-autojen moottoreita. Aikaa työhön meni se 2h rauhallisesti tehden joten tuo 150e jos se sisältää työt ja pumpun ja nesteet on mielestäni kohtuullinen hinta. Omaan uusin siis tulpat, suodattimet, öljyt, vesipumpun + jakohihnan. Kaikki peugeot original.

BZR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #74 : 21.04.2009, 09:34:03 »
Voisiko joku kertoa miksi hihnan vaihtoväli on uudemmissa autoissa selvästi pitempi kuin vanhoissa. Kyse ei siis ilmeisesti ole itse hihnan kestävyydestä koska luulisi vanhoissa voitavan käyttää myös uudentyyppisiä hihnoja.