Kirjoittaja Aihe: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)  (Luettu 4895 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 858
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #15 : 12.10.2016, 18:42:46 »
Harvoin se kiinnostaa tuollaisessa tilanteessa mitä sijaisauto maksaa, tai kuka kun itse ei kuitenkaan. Meillä ajettiin taannoin sijaisautoilla 3 kk kun uusi auto levisi viikon ajon jälkeen, oli vuokra-autoa, vaihtoautoa, uutta jne. ei voinut valittaa, palvelu pelasi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #16 : 27.10.2016, 20:39:50 »
Tänään (jo) sain oman autoni takaisin. Noin sadan kilometrin perusteella toimii juuri niin kuin pitääkin, melko mukavaa kyytiä kun vertaa vuokra-autojen karvalakkiominaisuuksiin.

Autoa hakiessa kertoivat, että uusi moottori asennettiin koska hihnapyörän pultti katkesi irrottessa kampiakselin sisään?? Eroaa kyllä selostus aika lailla siitä mitä ensin kerrottiin, ilmeisesti ei siis mennytkään jako sekaisin ja kyseessä olikin eri hihnapyörä tms.

Kuitenkin tuli uutta "koko moottori" mutta kuitenkin apulaitteet siirrettiin vanhasta. Liekö koko moottori sitten turboon asti ja apulaitteet taas kompressori, laturi jne.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #17 : 27.10.2016, 21:13:16 »
Ei tule turboa moottorin mukana. Diesel koneita kun ei ole tarvinnut vaihtaa niin empä ole varma tuleeko suuttiakaan. Bensakoneesa tulpat tulee, mutta puolia ei.
Ihmettelinkin miten se kone rikki olisi mennyt jos hihnapyörän vulkanointi pettänyt. Pultin katkeaminen ehkä selittää asiaa hieman...
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #18 : 15.12.2016, 17:01:58 »
Tarina jatkuu, tänään alkoi taas nykimään kevyesti ja pysähtyessä haisi melko voimakkaasti palanut kumi.

Ei muuta kuin pajalle. Pari tuhatta km kerkesi mennä auvoista ajoa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 858
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #19 : 15.12.2016, 18:38:55 »
Voisin kuvitella että laitoksen hiukkaspoltto on ollut käynnissä, oon kuullu FAP autoista jotka nykii polton ollessa päällä, itelle ei sellasta ole sattunut kohdalle. Oikeastaan nyt kiinnostaisi tarkempi kuvaus tilanteesta ja se mitä tuosta lopulta löytyy.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tsniemi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #20 : 15.12.2016, 19:12:03 »
Kyllä tosiaan ainakin meidän 407 2.2HDi nypyttää joskus jos joutuu taajamanopeuteen pudottamaan polton aikana. Ja haju on tosiaan aika merkille pantava. Vaimokin osaa ilmoittaa ajosta tullessaan, jos hiukkaspoltto jäi kesken...
407 SW HDi 170, 607 V6 HDi A

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #21 : 15.12.2016, 20:31:35 »
Nykiminen alkoi moottoritiellä satasen alueella ja jatkui pysähdykseen asti.

Hiukkaspolttoa voisi puoltaa se, että seuraava ajo meni taas normaalisti. Ongelma on siinä, että ongelmat alkoivat viimeksi samalla tavalla sillä erotuksella, että nyt haisi palaneelle kumille aikaisempaa voimakkaammin.

Korjaaja joka autoani on hoitanut mainitsi ettei hiukkaspolttoa pitäisi huomata taajamanopeuksia kovemmissa vauhdeissa varsinkaan tasaisessa ajossa.

Toivon vain, että vika löytyisi. Jos nykiminen on nyt vain hiukkaspolttoa niin hyvä niin, pystyn sen kanssa kyllä elämään. Tätä nykimistä alkoi todellakin esiintymään vasta auton toisena kesänä eli ensimmäinen kesä meni ilman mitään nykimisiä jonka aikana luulisi tapahtuneen useampia hiukkaspolttoja.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 930
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #22 : 19.12.2016, 02:05:59 »
Eipä ole 508 GT:n 2,2-litraisessa HDI:ssä havaittavissa mitään nykimistä hiukkaspolton aikana. Polton kylmä muuten huomaa vielä 150 km/h nopeudessakln erittäin bassovoittoisesta jylinästä joka pakoputkistosta kuuluu. Kaupungissa suurten kivitalojen välissä metelin havaitsee moni muukin ja kyllä sen perästä haistaakin.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #23 : 17.07.2017, 08:57:03 »
Terve taas.

Nykiminen jatkui 2016 talvella maaliskuuhun 2017 asti jolloin auto rytkytti jo melko voimakkaasti tällä vaihtomoottorilla. Maaliskuussa kone kävi pajalla jossa jotain tehtiin, varmaan nollaattiin jotain tms jonka jälkeen auto toimi hyvin sinne toukokuun kieppeille jossa nykiminen alkoi 40k huollon jälkeen. Kuukauden aikana nykiminen muuttui järkyttäväksi rynkytykseksi ja olin jo varma että taas tilaillaan uutta konetta levinneen tilalle, mutta sitten rynkytys helpotti taas nykimiseksi. Nyt ollaan vaihdellen ajeltu nykivällä, toimivalla ja vähän kovemmin rynkyttävällä, röpeltävällä dieselrosvolla.

Auto menee nyt toiseen liikkeeseen korjaukseen, edellinen firma korjasi autoa pari vuotta joten nyt olisi aika kokeilla vielä takuuaikana seuraavaa firmaa, ottivat heti asiani vakavasti ja varasivat kolme päivää pajalle testiajoineen (korjaaja kuulemma ajaa autolla kotiin ja takaisin nämä päivät). Jospa saisivat viasta kiinni vihdoin.

Huoltohistoriaa kun siirrettiin seuraavalle firmalle niin moottorinvaihdosta lukee, että totaalituho ollut koneessa viimeksi, ilmeisesti sitten se hihnapyörä porsinut kuitenkin. Kilometrejä on nyt n. 44tkm ja uudella koneella siitä muutama tuhat. Jäi kesälomareissu tekemättä tällä autolla kun ei sitä rytkytystä kesälomalla viitsi puhumattakaan siitä, että hyytyisi jonnekin toiselle puolelle Suomea. Mentiin sitten karvalakki corollalla mieluummin ja oli rentouttavaa ajella autolla josta ei tarvitse pelätä, että jättää tielle...

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 795
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #24 : 17.07.2017, 10:31:17 »
Olisiko nykimisvika johtunut jo ensimmäisessä moottorissa polttoainelinjasta? Pumpussa, suuttimissa, putkistossa tai niihin liittyvissä johtosarjoissa jotain häikkää. Nämähän on varmasti siirretty sellaisenaan uuteen moottoriin, jolloin vika olisi seurannut perässä. Tuo nykiminen on täysin epänormaalia vanhemmallekin moottorille saati sitten uudelle.

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #25 : 19.07.2017, 11:52:03 »
Olisiko teillä kertoa, että miten 6 vaihteisen automaatin tulisi käyttäytyä kylmänä?

Minulla vaihteisto luistattaa momentinmuunninta runsaasti kun lämpötilat menevät nollaan tai pakkasen puolelle. Niin paljon, ettei moottorijarrutusta tapahdu ollenkaan. Seurauksena kun vakionopeudensäädin päällä ajelen alamäkeen ja vakionopeudensäädin nostaa kaasun pois ja siirtyy moottorijarrulle, tippuvat moottorin kierrokset nollaan momentinmuuntimen luistaessa ja vakionopeudensäädin "hyppää" pois päältä, näytöllä näyttää samalta kuin itse painaisi viiksestä pois.

Lämpöisemmillä keleillä ja kuumalla vaihteistolla ongelmaa ei ole vaan vaihteisto moottorijarruttaa normaalisti eikä vakionopeudensäädin siten hyppää pois päältä. Muuten vaihteisto toimii mukavasti eikä tuo luistaminen ajossa haittaa, vakionopeudensäätimen jatkuva uudelleenkäynnistäminen vaan ärsyttää joka talvi.

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #26 : 07.08.2017, 08:15:38 »
Auto on nyt ollut kolme päivää ja viikonlopun toisella pajalla jossa löydettiin mahdollisia ongelmia johtosarjassa ja niitä korjattiin. Vika ei kuitenkaan sillä lähtenyt, eli etsintä jatkuu tällä viikolla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 858
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #27 : 07.08.2017, 11:54:57 »
Olisiko teillä kertoa, että miten 6 vaihteisen automaatin tulisi käyttäytyä kylmänä?

Minulla vaihteisto luistattaa momentinmuunninta runsaasti kun lämpötilat menevät nollaan tai pakkasen puolelle. Niin paljon, ettei moottorijarrutusta tapahdu ollenkaan.

Ainakin toi osuus kuullostaa ihan normaalilta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #28 : 15.08.2017, 07:44:11 »
Nyt auto ollut vajaa pari viikkoa pajalla, ei ole ilmeisesti löytynyt johtosarjan korjausten jälkeen mitään kouriintuntuvaa vianaiheuttajaa. Vähän vaikuttaa siltä, ettei autoon ole edes kokeiltu mitään uutta osaa vaan mittailtu ja ihmetelty tehtaan pillin mukaan.

Sormet ja varpaat ristissä toivotaan, että ratkaisu löytyy (100% sellainen).

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - Voimakas nykiminen (HDi)
« Vastaus #29 : 25.08.2017, 20:34:40 »
Auto ollut nyt 3,5 viikkoa pajalla. Oli kuulemma hyytynyt pajan parkkipaikalle ja nyt selvittävät, että mikä moisen aiheuttaa. Viimeksi kun autoon vaihdettiin moottori toisella pajalla 2016 syksyllä, oli syynä ensin jaon sekaisin meneminen ja siten isompi hajoaminen jonka jälkeen kerrottiin, että kampiakselin "kuningaspultti" katkesi kampiakselin sisään ja koko kone vaihdettiin sen takia.

Jännä nähdä mitä löytyy.