Kirjoittaja Aihe: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)  (Luettu 6703 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PgPete

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 979
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #60 : 28.06.2017, 13:44:59 »
Masiina, mitä tarkalleen ottaen tarkoitat ylämäessä avustamisesta? :) Kun etupyörä alkaa luistaa vai miten? Kiinnostaa missä tilanteessa tämä 4-veto astuu kuvaan.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 861
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #61 : 28.06.2017, 14:57:02 »
Kai ohjeissa kerrotaan? http://public.servicebox.peugeot.com/ddb/
http://public.servicebox.peugeot.com/ddb/modeles/508/508_508rxh/ed01-14/fi_fi/contenu/AP-508_RXH_01_2014_FI.pdf
"Sähkömoottori liikuttaa autoa yksinään, kun valittuna on ZeV-tila (Zero emission Vehicle), ja Auto-tilassa, kun ajonopeus on alhainen
ja kuormitus vähäinen. Lisäksi se auttaa dieselmoottoria käynnistyksissä, kiihdytyksissä ja vaihteiden vaihdoissa.
Sähkömoottorille virtaa antava akku latautuu vauhtia hidastettaessa ja ottaa talteen energiaa."

On siellä lisää kerrottu, siinä pdf-tiedostossa.

4WD-tila:
"tila parantaa auton liikkuvuutta** alhaisessa ajonopeudessa hyödyntämällä nelivetoa, jolloin etuvetoon yhdistetty dieselmoottori ja takavetoon yhdistetty sähkömoottori toimivat koko ajan samanaikaisesti.
Moottorien kytkentää ohjataan automaattisesti, jotta vetokyky olisi paras mahdollinen, kun pito on huono.
4WD-tilassa:
- takana olevan sähkömoottorin virran saanti taataan tarvittaessa etumoottorin käynnistysgeneraattorilla. Dieselmoottori on käytössä jatkuvasti.
- Sähkömoottorin vetoapu on käytettävissä alle 120 km/h:n ajonopeuksissa."

"tätä tilaa käytetään ensisijaisesti lumisessa ja vaikeassa (muta, hiekka jne.) maastossa ajettaessa.
tässä tilassa, raskaissa olosuhteissa ja jos ympäristö sallii, on hyvä kaasuttaa voimakkaasti auton liikkeellelähdön helpottamiseksi ja juuttumisen ehkäisemiseksi.
4WD vetoapu on käytettävissä riippumatta:
- käyttöakun lataustasosta
- millä korkeudella merenpinnasta
ajetaan.

** tila on entistä tehokkaampi, jos käytetään
maastoon suunniteltuja renkaita (erityisesti talvirenkaita)."

Muistinkin oikein, eli on ohjeistettu tekemään kuten Land Roverissakin, eli hanaa vaan! TM kun testasi kerran (youtubesta löytyy jopa video) ei antanut hanaa eikä järjestelmä silloin toiminut optimaalisesti.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2017, 15:20:30, kirjoittanut Peugo »

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 654
  • C'est Chic!!
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #62 : 28.06.2017, 19:57:56 »
RXH:ssa toiminta perustunee etupyörien ja takapyörien väliseen pyörintäeroon. Kaasua pitää antaa siksi, että pyörintäerosta tulisi niin suuri että sähkömoottorikin aktivoituu. Olisi kiva tietää, miksi tehdas on asettanut aktivoitumiseen tarvittavan pyörintäeron noin suureksi? Land Roverissa on alennusvaihteet ja tasauspyörästön lukko, joten alimmalla vaihteella moottoria saakin kaasuttaa reippaasti, pyörät pyörivät kuitenkin hyvin hitaasti.
Mielipiteet eivät ole samanarvoisia. On tietoon ja ymmärrykseen pohjautuvia, ja on asenteellisuuteen, uskomuksiin ja ennakkoluuloihin perustuvia.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 311
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #63 : 28.06.2017, 23:16:44 »
Masiina, mitä tarkalleen ottaen tarkoitat ylämäessä avustamisesta? :) Kun etupyörä alkaa luistaa vai miten? Kiinnostaa missä tilanteessa tämä 4-veto astuu kuvaan.

Korkeissa ylämäissä sähkömoottori voisi tulla herkemmin mukaan auttamaan dieselmoottoria. Nyt laatikko herkästi heittää vain pienempää silmään ja moottorin kierrokset nousee. Monesti olen katsonut voimanjakonäyttöä ja kironnut, että aktivoidu nyt sähkömoottori pr#le!! Huonoilla teillä esimerkiksi talvella AWD-ASENNOSSA auto toimii loistavasti ja olen oikeasti ajanut melko paskoilla maaseudun sohjoteillä.
Ajossa: RXH -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #64 : 03.07.2017, 11:15:27 »
Täytyy sanoa että nyt kun tätä tilannetta on vajaan vuoden katsonut, ohjelmistoja on päivitetty jne, ei tuo tilanne ole mitenkään radikaalisti muuttunut - keskikulutus Fuellyyn syötettyjen tankkausten perusteella koko ajalta 7.2 L/100 km. Helmi- ja maaliskuu olivat selkeästi kahdeksan tienoilla raskaan Webaston käytön takia mutta muut ovat olleet siinä plus/miinus seitsemän, joskus on jäänyt vähän alle ja joskus vähän yli.

Jos nyt tilanteesta haluaa jotain positiivista keksiä niin hybrid-härpäkkeiden painonnousu on sentään suunnilleen neutraloitunut koska edellisellä normi-SW:llä samalla koneella todellinen kulutus oli samaa luokkaa (sillä tosin pääsi maantieajossa paljon helpommin kuuden litran hujakoille ja allekin).

Ainakaan tämä yksilö ei siis ole vakuuttanut, tämä hankittiin hieman suuremman maavaran ja edes jonkinlaisen nelivedon vuoksi (hybridiys oli siis vain "plussaa"), mutta nyt voi hyvin olla että seuraava auto on Vagtekele, Passat Alltrack oli jo tätä hankkiessa omassa vertailussa kakkossijalla.
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 FAP -12

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 311
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #65 : 03.07.2017, 11:42:05 »
Ainakaan tämä yksilö ei siis ole vakuuttanut, tämä hankittiin hieman suuremman maavaran ja edes jonkinlaisen nelivedon vuoksi (hybridiys oli siis vain "plussaa"), mutta nyt voi hyvin olla että seuraava auto on Vagtekele, Passat Alltrack oli jo tätä hankkiessa omassa vertailussa kakkossijalla.

Itsellä oli samat asiat tapetilla oman rxh:n hankinnassa. Tuo robottilaatikon laittaminen autoon on ollut kyllä todella järjetön ratkaisu. Aisinin valmistamaa oikeata automaattilaatikkoa on iso ikävä...
Ajossa: RXH -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

patione

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #66 : 03.07.2017, 19:32:42 »
Ihan mielenkiinnosta: millä renkailla ajatte ja koska 4 pyörä suuntaus tehty? Ite ajelen täällä lapissa ja laskennallinen keskikulutus tähän mennessä (6tkm 2kk) on 5,7l/100km... Säädätin ite kulmat joku aika sitten ja vaihdoin 225/55R17 renkaat alle ja kyyti muuttu mukavammaksi ja kulutus on lähteny laskuun. Viime viikolla laitoin vielä optimoinnin autoon joten nyt löytyy 238hp ja 500Nm... tiähäntä vaikuttaako kulutukseen mutta vaihdot ja kiihtyvyys muuttui selvästi. Laatikko on jo melkein mukava ajaa :D
508 RXH -13, 407 2.0(B ja D), 307 1.6Hdi, Rellut: R19, Laguna 2.0T, Laguna I 1.8, Laguna II 1.9Dci ja 2.0Dci

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #67 : 04.07.2017, 10:26:27 »
Molemmat rengassarjat olivat aivan lopussa auton ostaessani, joten talvirenkaat uusin viime talveksi, Hankookin nastat 225/55 R17, kesärenkaat myös uudet, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 245/45 R18. Muuten kelpuuttaisin oikein hyvin pienemmät/kapeammat kesärenkaiksikin, mutta turhamaisuus ei anna periksi luopua noista 18-tuumaisista alkuperäisvanteista ellei jostain löytäisi vastaavia 17-tuumaisia tilalle (talvirenkaissa olevat halpisalut ärsyttävät jo hieman liikaa). ;)

Pyörien suuntausta ei ainakaan tietääkseni ole tehty tämän vuoden aikana kun auto on minulla ollut.

Yksi iso tekijä tuossa omassa kulutuksessani on tuo suhteessa noin kolmanneksen moottoritieajo, siinä tuo rohjake on selkeästi epätaloudellisempi kokonsa ja painonsa vuoksi kuin normi SW oli. Maantienopeuksissa eroa ei ole niin paljoa ja kaupunkiajossa tuo lienee sähkömoottorin ansiosta hieman pihimpi.
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 FAP -12

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

patione

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #68 : 30.07.2017, 18:57:07 »
Eka kesäloma reissu heitetty. Fuelly näyttää 5.5l, eka kerta kun tankilla pääsi 1300km. Ajo oli pääsääntöisesti 80-100km (gps:llä tarkastettu ettei liikaa kuvia tule postissa). Olis varmaan päässy vähän pitempään jos ei olis ohitellu niin paljoa 😜 Edelleen kaukana valmistajan lupaamasta mutta tyytyväinen kun kuluttaa vähemmän kuin laguna II. Kyyti on kuitenki ihan eri planeetalta.
508 RXH -13, 407 2.0(B ja D), 307 1.6Hdi, Rellut: R19, Laguna 2.0T, Laguna I 1.8, Laguna II 1.9Dci ja 2.0Dci