Kirjoittaja Aihe: 406 - Satunnainen käynnistymättömyys (ajonestolaitteen antennisilmukka)  (Luettu 1304 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Auto: 1998 406 1,8 (8-ventt., XU7JB).

Ajonesto ilman näppäimistöä, IR- ja palikka-avaimilla. Pahoittelut jo etukäteen, kuvia en tajunnut hämärässä ja viileässä autossa ottaa :o

Pösö alkoi tässä loppukesästä/syksystä satunnaisesti temppuilemaan siten, että arviolta n. joka viides - kymmenes starttikerta kone ei käynnistynytkään, vaan pelkästään pyöritti iloisesti. Sitten kun kokeili uudestaan avain virtalukosta pois - takaisin virtalukkoon jumpan jälkeen kummalla tahansa avaimella uudelleen, kone hörähti iloisesti käymään. Ympäristön tai koneen lämpötila ei tuntunut vaikuttavan ongelmaan ja auton käynnistyttyä ongelmaa ei huomannut mitenkään. Huomasin, että lähes aina, kun kääntää virrat päälle, bensapumppu käy hetken (tämän kuulee matkustamoon vaimeana hurinana sekunnin-parin ajan, varmistaa bensapaineen järjestelmässä?). Ja aina kun auto ei suostunut käynnistymään, virrat päälle kääntäessä bensapumppu ei surissut.

Rupesin tutkimaan asiaa ja foorumikahlailun jälkeen ensimmäiseksi purin ja tutkin monitoimireleen, joka toimi moitteetta. Yritin myös päällisin puolin etsiskellä löysiä maadoituksia tai niihin meneviä hapettuneita johtoja, mutta kaikki olivat silmämääräisesti kunnossa. Seuraavaksi aloin epäillä ajoneston mahdollista vikaa (katkaisee ainakin bensapumpun virransyötön) ja täällä & ulkomaalaisilla foorumeilla oli puhetta virtalukon ympärillä olevasta antennisilmukasta, joka lukee avaimen sirun. Jotkut olivat korjanneet samankaltaisen ongelman vaihtamalla osan, toiset taas olivat tuoneet sitä lähemmäksi avainta puukottamalla hieman ratin suojamuoveja. Itse sain vian poistumaan (oletettavasti, vajaan kuukauden nyt pelittänyt moitteetta?) putsaamalla tuon antennisilmukan sisällä olevat liitinpinnit.

Antennisilmukan (osanumero: 616060) irroitus & putsaus:

-Irroita akku
-Ratin alla oleva suojamuovi irtoaa kolmella T20 torxilla, mutta ne ovat melko kapeiden & syvien reikien pohjalla eli tavallisella irtopääsarjalla ei varmaan sinne pääse käsiksi.
-Hieman muoveja heiluttelemalla ja rattia alas- ja penkkiin päin liikuttamalla saa tilaa, jolloin päällimmäinen muovi kääntyy pois tieltä. Keinonahkainen palje pysyy kuitenkin paikoillaan, älä revi!

Tämän jälkeen itse antenni onkin näkyvillä, musta muoviosa virtalukon ympärillä jonka takapuolelle tulee yksi liitin. Irroita liitin ja vedä osa virtalukon päältä pois. Antennisilmukkaan kuuluu kaksi toiminnallista osaa - Itse fyysinen antenni, joka on vain yksinkertainen käämi virtalukon suulla ja piirilevy, joka tulkkaa antennin signaalit autolle. Osan saa helposti purettua pienellä talttapäämeisselillä lukituskynsiä avittamalla, jonka jälkeen piirilevyn peittävä osa kääntyy muovisen "saranan" varassa auki:



Kun tuon luukun saa avattua, piirilevy lähtee liu'uttamalla pois paljastaen antennin kaksi liitinpinniä. Omassani pinneissä oli aivan pientä harmautta kontaktien kohdalla ja rapsuttelin niitä puhtaammaksi ihan vain terävällä ruuvimeisselillä. Sitten piirilevy takaisin paikoilleen, luukku kiinni, osa autoon ja kokeilemaan toimiiko se enää ollenkaan ;D Sinänsä yksinkertainen homma ja osa ei ole tekemättömässä paikassa, itse täysin ummikkona sain renkulan irti ~kymmenessä minuutissa.

Ajatus kaiken tämän taustalla oli se, että antennilta piirilevylle takaisin kulkee kaikista heikoin signaali -> jos tässä liittimessä on pientäkään häiriötä, ajonesto voi kenkkuilla. Nähtävästi korjaus toimi. Mikäli kenkkuilu jatkuu, raportoin tänne.

TEMP_ARKISTOON