Kirjoittaja Aihe: Lambda-anturit  (Luettu 36497 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Lambda-anturit
« : 03.10.2006, 13:38:55 »
Alkuperäinen happitunnistin (lambda-anturi) maksaa noin 150€. Tarvikeantureiden hinnat ovat reilun 60€ luokkaa, mutta itse en ainakaan enää tarvikeantureihin koske pitkällä tikullakaan.

Onko noissa tarvikeantureissa yleisesti jotain vikaa verrattuna Boschin merkkituotteisiin, millaisia kokemuksia muilla niistä on? Pitäisi ehkä 306:een hommata uusi lambda-anturi ja Motonetissa sellainen (luultavasti ei Boschin) maksaisi 50 e. Jossain nettikaupassa näytti Boschin osalla olevan hintaa 70 e + toimituskulut, Turun paikallisten Bosch-liikkeiden hintoja en ole vielä kysellyt. Mainittu alkuperäisosan 150 euron hinta tuntuu melkoiselta rahastukselta, sillä esim. Saksassa jopa Bosch LSU4.2 -laajakaistalambda-anturi maksaa vain 70 e ja se edustanee "edistyksellisempää teknologiaa", joten myös sen hinnan luulisi olevan korkeampi perusantureihin verrattuna...
« Viimeksi muokattu: 06.10.2006, 17:02:21, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 984
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #1 : 03.10.2006, 14:02:12 »
Onko noissa tarvikeantureissa yleisesti jotain vikaa verrattuna Boschin merkkituotteisiin, millaisia kokemuksia muilla niistä on? Pitäisi ehkä 306:een hommata uusi lambda-anturi ja Motonetissa sellainen (luultavasti ei Boschin) maksaisi 50 e. Jossain nettikaupassa näytti Boschin osalla olevan hintaa 70 e + toimituskulut, Turun paikallisten Bosch-liikkeiden hintoja en ole vielä kysellyt. Mainittu alkuperäisosan 150 euron hinta tuntuu melkoiselta rahastukselta, sillä esim. Saksassa jopa Bosch LSU4.2 -laajakaistalambda-anturi maksaa vain 70 e ja se edustanee "edistyksellisempää teknologiaa", joten myös sen hinnan luulisi olevan korkeampi perusantureihin verrattuna...

Eli minun tapauksessani vuoden aikana kaksi tarvike-anturia hajosi. Ensimmäinen vilkutteli moottorivikavaloa ja kananmuna haisi. Toisella ei sitten mennyt päästöistä läpi. Boschin anturi on sitten kestänyt jo yli 2 vuotta sen jälkeen. Jos olisi heti laittanut boschin anturin olisin tod. näk. säästänyt myös uuden katin laitolta eli 470€. Lienee sattumaa tai ei, mutta muualta en ole kuullut huonoja kokemuksia tarvikelambdoista.

Jälkeenpäin tarvikeliikkeen kaveri väitti, että heiltäkin voisi suoraan tilata bosch antureita.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #2 : 05.10.2006, 22:23:17 »
Sain Motonetista vastauksen tiedusteluuni. Heidän myymänsä anturin valmistajasta tai merkistä ei ole tietoa, mutta toimittaja on Startax. Anturin mukana ei tule tarvittavia kahta moninapaliitintä, vaan ne vanhat pitää liittää uuden anturin johtoihin mukana toimitettavilla liitinpaloilla (liittäminen juottamalla kielletty). Boschin osissa taitaa tulla liittimetkin mukana ja varmasti ainakin alkuperäisissä. Ehdotin myös, että he pyrkisivät tarjoamaan "halpisosan" lisäksi myös vastaavan merkkituotteen, koska monet mieluummin ostavat sellaisen; varsinkin, jollei hintaero ole suuri.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 130
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #3 : 06.10.2006, 09:39:22 »
Itsellä ollut tarvikelambda käytössä 2vuotta ja hyvin on toiminut. Maksoi jotain 50€.

Benkku

  • Vieras
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #4 : 06.10.2006, 10:27:39 »
Aidon Boschin nelijohtimisen LSM11 lambda-anturin saa hankituksi tuotakin edullisemmin ;) - ja LSU4.2 tyypin anturikin kustantaa oikeasta paikasta hankittuna alle 60 euroa.

Voihan tarvike lambda 'anturikin' toimia, mutta...  ;)


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #5 : 20.10.2006, 12:55:28 »
Soittokierroksen tuloksia (pääosin Turussa):

Lambda-anturi:
Peugeotin/Citroenin osanumero 1628 T2 ("11W LONG 1500")
Bosch 0 258 003 203 (to MY 02/1995)

Anturi on nelijohtiminen ja varustettu kahdella liittimellä. Sitä löytyy mm. seuraavista automerkeistä: Peugeot, Citroen ja Fiat. Tarkempaa tietoa löytyy esim. Boschin luettelosta.

Citroen (Veho, Raisio): 188 e (ei lainkaan alennusta Vehon tyyliin).

Autosähkö Kaarilahti ky: 149 e (Bosch), 56 e (tarvikeanturi ilman liittimiä).

TD-Autosähkö Oy: Ei löydy, pyysivät kääntymään Turun Autotarvikkeen puoleen.

Turun Autotarvike Oy: 133,40 e (tarjoushinta).

Autosähkö ja Dieselhuolto Häkkinen Oy: Bosch 150 e, tingittynä 120 e (Boschin anturi, mutta ilman liittimiä eli ilmeisesti 0 258 986 506 "Lambda Probe Universal")

Turun Autosähkö Oy: 146,00 e, alennusta 10 % = 131,40 e.

Sitronen Oy: Nettihinnastossa lukee: "LAMBDA-ANTURI XU10J2-XU7JP-XU5JP 2-PISTOKETTA 100,00 e" (en soittanut ja varmistanut, onko Boschin anturi vai tarvike).

Ei löytynyt suoraan varastosta Turun liikkeistä muualta kuin Häkkiseltä, mutta se olisi ollut Boschin anturi ilman liittimiä. Eli laitoin tilaukseen Turun Autosähköstä, kunnei ole enää aikaa soitella enempää... Raision Automaan hintaa osalle en tullut kysyneeksi, mutta se lienee siinä 150-200 euron välissä alennuksineen.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2008, 16:51:13, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #6 : 20.10.2006, 15:47:40 »
Esim.: http://www.vpv-motorracing.fi/

Bosch 0 258 005 729 4-johto yleis-lambda 75.00 €
Bosch 0 258 006 245/246 4-johto planaari-lambda 70.00 € AMP Superseal liittimellä
Bosch 0 258 006 066 5-johto laajakaista-lambda 155.00 €
Bosch 0 258 007 057/058 5-johto laajakaista-lambda 73.00 €

Tuokaan tosin ei kaikkein edukkain paikka ole, mutta kuitenkin edullisemmasta päästä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #7 : 23.10.2006, 15:54:02 »
En valitettavasti ehtinyt laajentamaan tarjouskyselyä ja hankintaa Turun ulkopuolelle, kun tulee "aikaraja" vastaan tuon auton kanssa tällä viikolla... Mutta kuten noista hinnoista näkyy, niin kyllä hintaerot ovat melkoisia ja edullisinta lienee ostaa VPV:n kaltaisesta paikasta eikä perinteisestä paikallisesta autosähköliikkeestä.

Tarvikeantureissa hintaerot eivät ole suuria. Tarvikeantureista autosähköliikkeet kertoivat omaavansa kaksijakoisia kokemuksia. Huonojen arvelivat johtuvan pääosin siitä, että johtoliitokset oli tehty väärin tai huolimattomasti asiakkaan toimesta.

Yleistä tietoa lambda-antureista
Boschin antureiden lyhytohjelma
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Stanu

  • Vieras
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #8 : 25.07.2007, 15:47:32 »
En oikein jaksa uskoa, että samassa johtimessa, jossa signaali kulkee, tuotaisiin vertailuhappi tunnistinta varten. Tai sitten pitää olla aika väljästi säikeet vaipan sisällä. Tuossa Alppilan Autohuollon sivun kuvan alimmassa anturissa johdot on tuotu anturille suojaputken sisällä ja tuollaisessa ratkaisussa on vertailuhapen tuonti suojaputken kautta mahdollista.

Voi se vertailuilma sen kaapelin vaipan kautta tulla, mutta ei sen johtimen kautta. Jos tuollaisesta johtimesta katkaisee vaikka 20 cm:n pätkän ja puhaltaa toiseen päähän, niin tuskin paljon toisesta päästä ilmaa tulee. Boschin datalehden mukaan anturi saa vertailuilman "through the connection cable". Jos vertailuilma saadaan johtimen johdinsäikeiden välistä, niin ei voi kuin ihmetellä mitä ne saksalaiset on taas kaljapäissään menneet suunnittelemaan.

Sieltä johtimen kuoren sisältä se ilma sinne tulee... ja vesikin.. ja vielä ylämäkeen jos niikseen tulee ja huonosti käy. Kyllä se fysiikka on ihmeellistä.

luukkonen

  • Vieras
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #9 : 26.07.2007, 08:57:51 »
Ex.206:ssa ollu vajaa vuoden tarvike lambdat kiinni eikä mitään vikaa vieläkään. Liittimiä ei ollut mut eipä se juottaminen vienny ku 15min... Hintaa noilla oli joku 60€ kpl.

Täytyy nyt sanoa tässä vaiheessa että ton ex.206:en tarvike lambdat kesti 2v ja n.50tkm ilman mitään ongelmia ja tuntuu se auto vieläkin niiden avulla liikkuvan, ettei ne tarvikkeet aina niin huonoja ole!  ;)

Ihmettelen kovasti....  jos tosiaankin tinaamalla jatkoit johtoja:

http://www.alppilanautohuolto.fi/gw/tras/bensa/tunnistimet/happi/index.php

Ei tainnut tuo vertailuilma kovin hääppöstä olla.

Tossa mun kirjotuksessa on käynny näköjään pikku kämmi, :P tosiaan enhän mä niitä juottanu vaan laitoin niillä paketin mukana tulevilla kiristimillä kiinni ja kutistesukka siihen päälle.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #10 : 20.10.2008, 16:28:24 »
Tossa varaosakuvassa oli asennusrasva tuubi erikseen, tietääkö kukaan mitä rasvaa ton lambdan kierteeseen voi laittaa, ettei se saastuta mittapäätä? Ittellä on kupari- alumiini- ja nikkelirasvoja, mikä niistä on sopivin sitten kun lambdan vaihto on ajankohtainen?

Ainakin Boschin antureissa tarvittava voiteluaine on valmiina kierreosassa (jotain hopeanväristä ainetta), joka on suojattu muovisuojalla ja valmistaja kieltää ehdottomasti anturin puhdistamisen tai voitelun muilla kuin suositelluilla aineilla. Ilmeisesti pitäisi käyttää jotain lambda-anturiystävällistä grafiittipohjaista rasvaa. Kuparitahnan käyttö ainakin kiellettiin muutamissa ohjeissa.

Samoin on huomattava, että jos vanhan anturin irrotuksessa käytetään esim. CRC:tä, on kierteet puhdistettava hyvin ennen uuden anturin asennusta (ja tähänkin tarkoitukseen löytyy varmaan kiellettyjä ja sallittuja aineita).
« Viimeksi muokattu: 20.10.2008, 16:35:44, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #11 : 20.10.2008, 21:46:51 »
Tossa varaosakuvassa oli asennusrasva tuubi erikseen, tietääkö kukaan mitä rasvaa ton lambdan kierteeseen voi laittaa, ettei se saastuta mittapäätä? Ittellä on kupari- alumiini- ja nikkelirasvoja, mikä niistä on sopivin sitten kun lambdan vaihto on ajankohtainen?

Mikään edellämainituista ei ole soveltuvaa - eli kierrerasva ei saa sisältää metallia (jännitesarja jne. vääristää mittaustulosta).

Klüberin HEL 46-450 rasva.

Benkku

  • Vieras
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #12 : 29.09.2009, 06:25:11 »
Kuinka tärkeää on olla oikean tehoinen lambdan lämmitin? Arveltiin tässä että lambdan toimimattomuus eli sen hitaus voisi hyvinkin johtua väärän tehoisesta lämmityselementistä.

Anturi lämmityselementteineen on sijoitettu sopivasti aukotetuun suojaputkeen, jossa sen lämpötila pysyy melko hyvin toimintalämpötilan (n. 300 C) yläpuolella, suhteellisen pienellä 8-11 watin lämmitysteholla. Moottorinohjain pystyy anturin imbedanssia tarkkailemalla (joka putoaa megaohmi luokasta sataohmi luokkaan toimintalämpötilan ylittyessä) toteamaan onko lämpötila riittävän korkea.

Moottorin kuormituksen ollessa matala, on pakokaasun lämpötilakin matala, malleissa joissa (esi)katalysaattori(t) eivät sijaitse välittömästi pakosarjan jatkeena. Toimimaton lämmityselementti aiheuttaa anturin lämpötilan alenemisen, joka yleensä aiheuttaa K-valon syttymisen.

Benkku

  • Vieras
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #13 : 30.09.2009, 10:54:51 »
Tuossa on hyvää tietoa Lambda-antureista.
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Happianturi(lambda).pdf

Dokumentissa on virhe.

<clip>
musta signaalijohdin
- valkoinen: signaalin maattojohdin
- harmaa: lämmityskäämin johdin
</clip>

Harmaa johdin signaalimaa ja valkoiset lämmityskäämin päät.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Lambda-anturit
« Vastaus #14 : 30.09.2009, 13:54:19 »
Mitä eroa on universaalilla vaihtoehdolla alkuperäiseen? Esim. Boschin luettelosta kun ne molemmat löytyy rinnan.

Täältä: http://www.lambdasensor.com/main/muniversal.htm

60e lähetyskuluineen Boschin universaali LS03

Mallikohtaisessa anturissa johdon pituus on valmiiksi oikea, kun taas yleismallisessa välttämättä ei (tosin pituutta pitäisi kuitenkin olla riittävästi). Yleismallisen anturin liittimet eivät välttämättä ole sopivia, mutta mukana ilmeisesti toimitetaan Boschin oma jatkamiseen tarkoitettu liitin, jolla auton alkuperäisen anturin liitin kiinnitetään yleismallisen anturin johtoon. Samalla voi anturin johdon leikata pituudeltaan sopivaksi.

http://www.taligentx.com/passat/info/scheduledmaintenance/Bosch-Universal-Oxygen-Sensor-Installation.pdf

Hyviä ohjeita anturien yhteensopivuudesta:

http://www.vpv-motorracing.fi/VPV-Lambdaohje.pdf

Boschin luettelo:

http://www.bosch-automotive.com/ecat-online/
« Viimeksi muokattu: 10.01.2011, 03:32:47, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info