Kirjoittaja Aihe: 2008 - Kylmällä ilmalla reilummin käännyttäessä sivuttaista nykimistä  (Luettu 658 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

atteaalto

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Auto: 2015 2008 1,2 VTi 82 (33 000 km).

Kylmällä ilmalla rattia reilummin kääntäessä tuntuu kuin eturenkaat osoittaisivat hieman eri suuntaan ja liikkeessä tuntuu sivusuuntaista nykimistä. Kävin Ranskassa merkkihuoltoliikkeessä asiaa ihmettelemässä ja kertoivat tämän olevan normaalia ja että nykiminen liittyy kylmien renkaiden kumin joustamattomuuteen. Kuulemma talvirenkailla ilmiö on vielä voimakkaampi (tosin tämän logiikkaa minun on vaikea ymmärtää, sillä talvirengashan on pehmeämpi). Suomen talvi on kuitenkin vielä kylmempi, joten kiinnostaisi tietää, onko vastaavaa esiintynyt Suomessa myydyissä autoissa. En myöskään ole täysin varma, ymmärsinkö ranskankielisen huoltomiehen kaikki selitykset, joten lisätieto otetaan kiitollisena vastaan. Ja onko kyseessä vain 2008:n "ominaisuus", vai esiintyykö tätä muissakin malleissa ja merkeissä? Alla minulla on kesärenkaat Euroopan leudossa talvessa, mutta esim. 3 asteen pakkasessa nykiminen on kovin tuntuvaa.

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Auto: 2013 2008 1,2 VTi 82.

Hei. Millä nopeudella ja kuinka tiukkaa mutkaa ajaessa tuo ilmiö tulee? Itselläni en kyllä ole moista huomannut kesärenkaillakaan kylmässä ajettaessa. Vähän oudolta tuntuu.
Nyt 2008 Active Vti82 ja Active e-HDi92 2Tronic - ex 407 SW 1,6HDi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

atteaalto

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Kiitos vastauksesta! Nykimistä esiintyy silloin kun ratti on lähes ääriasennossa, eli käytännössä tiukoissa risteyksissä ja parkkipaikoilla. Puhutaan siis varsin pienistä nopeuksista (~10 km/h). Sinänsä ongelma ei ole suuri, mutta kun takuuaikaa on vielä vähän jäljellä, niin olisi mukava tietää asiasta tarkemmin.

hessu208

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 130
Samaa nitkutusta 208:lla kesärenkailla parkkihallin kiinteällä sileällä betonilla. Muuten ei havaintoa. Kuulunee asiaan, ehkä rengasgeometria ei ole ihan 100 % tarkka ratin ääriasennoissa.
208 Style VTI 82  ETG 2017.

Exiä: 305 L, 205 XS, 305 SW x 2, 405 SW, 107 Access, 208 Vision. Lisäksi: Citroen BX

atteaalto

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Löysin lopulta ranskalaiselta Peugeot-foorumilta kaksikin tuoretta keskustelua aiheesta. Ilmeisesti sama vaiva on useilla 2008:n kanssa, ja monet ovat saaneet Peugeotilta saman vastauksen kuin minä, eli että ilmiö on normaali (tosin mekaanikoiden selitykset nykimisen syystä tuntuvat vaihtelevan). Lähes yhtä moni ei kuitenkaan uskonut Peugeotin vakuuttelua. Vaikuttaa siltä, että kuluneemmilla renkailla nykiminen on pahempaa. Vastaavaa keskustelua en löytänyt muita malleja koskevista keskusteluista, mutta eräs kirjoittaja kertoi että asiaa liikkeessä ihmetellessä antoivat hänen kokeilla 5008:aa, jossa sama ilmiö oli esiintynyt.

http://www.forum-peugeot.com/Forum/forum-peugeot/peugeot-2008/questions-techniques/bruit-blocage-demarrage-sujet_521_2.htm

harmalaanen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Hessu taitaa olla oikeilla jäljillä, auraus ääriasennoissa ei ole optimi ja kuluneessa renkaassa on parempi pito ja siksi korostuu enemmän.