Kirjoittaja Aihe: 207 - Nykiminen lämpimänä (moottoritilan liittimet) (DV6)  (Luettu 3762 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pekka Valtanen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Ongelma:

Auto: 2006 207 1,6 HDi (90 kW).

Lähtee käyntiin ja käy kylmänä ihan niin kuin pitääkin. Lämpimänä tasakaasulla noin 80 km/h nopeuksissa toimii edelleen moitteetta. Mutta kun kierrokset nousevat lähemmäksi 2500 rpm alkaa nykiminen, joka loppuu, kun höllää kaasua. Kun vian saa niin sanotusti "päälle" ilmenee se myös paikallaan kaasuttaessa. Käynnin pätkiminen on enimmäkseen lyhytkestoista, eli alle sekunnin jaksoja. Jos se kestää pidempään, sammuvat myös virrat ja latauksen merkkivalo syttyy. Samalla katkeaa yhteys obd:n kautta olevaan tieokoneeseen.

Vikakoodeja oli kampiakselin asentoanturi, nokka-akseli asentoanturi, ecu ja jälkihehkutus.

Kuulostaako tutulta?

Ratkaisu:

Ongelma hävisi kun kaikki konehuoneen liittimet ja maadoituspisteet käytiin läpi. Mikään paikka ei tosin näyttänyt erityisen syylliseltä, joten siltä osin varsinainen vika jäi paikantamatta.

Pekka Valtanen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
500 km vika pysyi poissa ja tuli sitten takaisin. Konetilan kytkentöjä ja antureita on tutkittu vaihtelevalla intensiteetillä. Vahvin epäilys kohdistuu nyt ECUun, jota kopistelemalla vian saa varmimmin päälle.

Onko ECUa mahdollista testata jotenkin? Hajoittamoilla hinnat alkavat kolmesta sadasta, joten hieman varmistusta kaipaisin.

Pekka Valtanen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
No nyt se on lopultakin kunnossa. Vika oli kampiakselin asentoanturille menevissä johdoissa. Olin kolmisen vuotta sitten tehnyt sinne liitokset käyttöhihnasta irronneen suikaleen tehtyä tuhojaan (http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=66970.0), joten syyllistä saan etsiä lähimmästä peilistä. Vielä vaan kummastuttaa miten tämä vika oli niin vahvasti lämpötilasidonnainen.