Kirjoittaja Aihe: 508 - Takajarruosien kesto  (Luettu 2814 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ruotutorppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #15 : 10.02.2017, 11:39:04 »
Öööh, siis tuossa on puolet palasta jäljellä, levystä lähtenyt sitten millin verran.

Iso kiitos SamiK! Joskus pikkupoikana ajoin taksia Jyväskylässä ja vein auton huoltoon. Kertoivat saman stoorin ja sanoin, että kai ne sitten pitää vaihtaa. Isäntä repi harvoja hiuksiaan ja sanoi, että ne aina myy osia vaikkei pitkään aikaan tarvetta. Taisi jälleen osua tuulettimeen.......

Länsi-Auto Herttoniemi asialla, muutoin olen erittäin tyytyväinen, mielestäni ehdottomasti paras asenne ja työn laatu pk-seudulla. Herkistelty on joka kerta erikseen pyytämättä, en olisi tiennyt pyytää. Telkkarissa herkistely on muodissa mutta en ole oikein niitä miehiä.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 898
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #16 : 10.02.2017, 13:10:29 »
Herkistelyä voi myös tehdä monella tavalla, veikkaan että siinäkin fuskataan toisissa paikoissa.

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • 508 SW THP 156 Active -11
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #17 : 10.02.2017, 20:01:46 »
Minulla manuaali sw:ssä 126Kkm taulussa ja toiset palat menossa takana orggislevyillä. Auto on aika raskas ja jarruissa positiivisella tavalla aktiivisesti pysäytykseen osallistuvaa takapainoisuutta. Siksi ovat takajarrut pysyneet virkeinä ja jumiutumattomana. Edellisissä vekottimissa takajarrut olivat selvästi passiivisemmat ja siksi herkemmin jumittavaa sorttia. Ja levyt vaativat enemmän huomiota pysyäkseen ruosteettomina (308 sw ja Focus stw). Mieluusti uusin palat vaikka 50 Kkm välein, jos jarrut muuten toimivat moitteettomasti. Ja jarrut ovat siinä mielessä poikkeukselliset vekottimet, että liian maltillinen ja ennakoiva käyttö on enemmänkin aiheuttamassa ongelmia kuin niitä ennaltaehkäisemässä.
508:n jarruja ei ole huollossa tarvinnut pyydellä herkistelemään, aina ovat toimineet moitteitta. Verrokkina kakkosauto   A 180cdi BabyBenz, jonka takajarrut täytyy herkistellä joka huollossa  ja niitä saa välillä ekstraakin räplätä ja siltikin laikoja näkee pääasiassa ruskeana  ;D

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 087
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #18 : 10.02.2017, 23:24:23 »
Saman huomion olen kanssa tehnyt kuten Salmiakkipatonkikin, 508:ssa pysyy levyt kiiltävinä ja takajarrut tekee työtänsä. Ei se ole mukavaa joka katsastukseen painia niitten takajarrujen herkistelyjen kanssa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #19 : 11.02.2017, 09:20:35 »
110tkm ajettu meidän 508:lla vm. 2011 ja alkuperäiset jarruosat.  Ei merkittävää kulumaa.  Ajaa varmaan toiset 100tkm vielä.  Putsattu kerran vuodessa eikä koskaan ole jumissa ollut eikä laahannut. 
« Viimeksi muokattu: 11.02.2017, 09:30:02, kirjoittanut PUG-508 »
Peugeot 508 & Peugeot 607

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 087
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #20 : 11.02.2017, 09:28:52 »
Tästä voi päätellä että vaihtelua on kulumisessa riippuen ajosuoritteesta. Siihen kun lisätään se että huolto voi tarjota osien vaihtoa "ennakoivasti".
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

EOY-508

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #21 : 11.02.2017, 11:51:22 »
Täällä ajettiin 80tkm ja 508:n takana palat aivan loppu, etupaloilla vielä seuraavan huoltovälin ajaa, levyissä pintaa vielä on kuitenkin jäljellä.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 147
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #22 : 11.02.2017, 14:47:49 »
Auto on pääosin pk-seudulla ajettu, joten 70 tkm  taajamapainotteista kai sitten syö palikoita mutta miksi kummassa takana kuluma on niin paljon nopeampaa.

Voi johtua palojen jumittumisesta jarrukehtoon, hyvin yleinen juttu. Eli kehdon pesät ruostuu ja jumittaa palaa. Jotkut nyrkkipajat ei edes viitsi kaapia ruostetta pois vaan laittavat vaan uudet palat pienellä rasvalla paikoilleen. Jos jäljellä on vielä 2-3mm palaa, kannattaa ne ajaa loppuun ja vasta sitten uusia osat.  Kun ne kuluu loppuun, alkaa pieni rahina kuulumaan, sitten uutta tilalle.


Sparetolta voi saada edullisesti, Bosch, Ferodo, Ate, Jurid oikein hyviä, Brembo, TRW hyviä. https://spareto.fi/t/vehicles/peugeot/peuge-508-2-dot-0-hdi-2/jarrut/levyjarrut  (100kw hdi:llä haettu)

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 654
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #23 : 12.02.2017, 10:02:10 »
Monessa muussakin nykyautossa takajarrupalat ja-levyt kuluvat nopeammin kuin edessä. Ilmiö tuntuu olevan pohjoismainen. Syyksi on esitetty talviolosuhteita ja espiä. Vaikka espin toiminta talviliukkailla yleensä aika huomaamatonta, se kuitenkin oikoo perän pikkuluistoja jarruttelemalla vienosti takapyöriä. Mielestäni hyvä teoria, vaikka sitä hiukan epäilenkin.

busterrs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #24 : 13.02.2017, 18:23:02 »
Auto: 2013 508 SW 2,0 HDi 140 FAP Active.

Mulla on nyt 155 tkm taulussa ja joka nurkassa vielä alkuperäiset jarruosat. Joka huollossa on takajarrut herkistelty, ja ajo on 99-prosenttisesti moottoritieajoa ja talvirenkaissakin on hyvin avoimet aluvanteet. Ihmeen hyvin on kestänyt, varsinkin kun usein pääsee lähes koko duunimatkan lähes koskematta jarruihin.
ex: 1989 Ford Sierra 2.0 DOHC Laser, 2004 406 GW5 2.0 ST Executive, 2008 407 SW HDi 140 FAP Executive, 2011 407 SW HDi 140 FAP Executive
nykyinen 2013 508 SW Active HDi 140 FAP
lisäksi 1989 Mercedes-Benz 190E A ja 2003 Nissan Almera 1.5 Visia+ sekä 2003 Peugeot Vivacity 50cc

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 291
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #25 : 14.02.2017, 08:30:04 »
Jarrulevyt saavat kulua 2 mm (valmistajan ohjeistus), sen jälkeen vaihtokunnossa, katsastusmies hylkää jos ovat kuluneet 3 mm. Palojen vaihtoa suositellaan yleensä huollossa jos on epäilys että niillä ei pääse seuraavaan huoltoon asti (jää yksi ylimääräinen korjaamo käynti pois). Nykyään levyt ja palat kuluu yleensä aika samaa tahtia = vanhoille levyille aika harvoin kannattaa pelkkiä paloja laittaa.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Ruotutorppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #26 : 14.02.2017, 09:58:49 »
Kiitokset asiallisista ja asiantuntevista vastauksista ja kommenteista! Nyt tiedän, ei tarvitse arvailla. Hyvä foorumi tosiaan tämä!

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 995
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #27 : 14.02.2017, 18:57:34 »
Piti oikein käydä katsomassa, miten mun 508 GT:ssä on jarrut kuluneet. Ajettu on 113 tkm ja takana jarrut on kuin uudet. Etulevyt alle 0,5 mm kuluneet uuteen verrattuna ja paloista yli puolet jäljellä. Tällä tahdilla autolla ajaa paaliin asti ilman minkäänlaista jarruremonttia. Ajettu on kuitenkin kuten varustetason nimi velvoittaa ja ESP:n valo vilkkuu varsin usein.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #28 : 24.04.2017, 00:52:07 »
Auto: 2012 508 2,0 HDi 163 FAP RXH HYbrid4 (87 000 km).

Jatketaan vähän nyt sitten tähän ketjuun kun muutkin ovat puhuneet jarruista molemmissa päissä: omassani vasen etujarru pitää jarruttaessa aika hirveää metallista rahinaa, jarruttamisen jälkeen jää myös helposti laahaamaan hitaissa nopeuksissa (ääni vaihtelee kun rattia kääntää, haisee) ja levyn pinnassa on leveä ruosteraita. Kun kiersin silmämääräisesti vanteiden läpi kurkkien muutkin levyt läpi, toisessa takalevyssä on myös hieman vastaava ruosteraita ja levyjen pinnat näyttävät ylipäätään hieman kärsineiltä.

Kun olen muutenkin tilannut varaosat/suodattimet/öljyt viimeaikoina ulkomailta, päätin nyt sitten että kun noita jarruja nyt joutuu joka tapauksessa korjaamaan niin samalla kertaa laitatan sitten kaikki kulmat kerralla uusiksi kun auto menee piakkoin huoltoon (jarrunesteet vaihtuu joka tapauksessa) ja katsastukseen:

Tilasin siis tässä ketjussa olleen linkin innoittamana Spareto:sta molempiin päihin paloiksi Feroda Premium (FDB4313, FDB4224), eteen levyiksi Ate (24.0130-0227.1), taakse Brembo (08.8682.11) - hintaero Ateen takana olisi ollut yli 40%, joten päätin pysyä halvemmassa. Tuohon päälle random-ostoksena Mann:in polttoainesuodatin (PU 927 x) joka oli selkeästi Amazonia edullisempi (sieltä aiemmin tilaamani Mann öljyn- ja ilmansuodattimet ovat olleet ihan kohtuuhintaisia jo nekin). Kokonaishinta DPD:llä toimitettuna jäi n. 290 euroon.

Muista verkkokaupoista saksalainen Autonvaraosat24 olisi ollut ~10% kalliimpi pelkkien osien osalta mutta ilmaiset toimituskulut (yli 150e tilauksiin) huomioiden kuitenkin aikalailla samaa hintaluokkaa (ehkä n. 10e enemmän), Fixuksella pelkät etupään levyt+palat olisivat maksaneet yli tuon eikä Motonet tunne 340mm jarrulevyjä tai niiden paloja/muita osia tähän autoon nettisivuillaan ollenkaan joten vertailu jäi siltä osin torsoksi. (Ennen kuin kukaan kysyy, niin joo, kaivoin oikeat OE-tuotekoodit kaikille tilaamilleni osille Serviceboxista alustanumerolla ja etsin suoraan osavalmistajien katalogeista sopivat niillä.)

Onko tuossa huollossa vielä mahdollisesti odotettavissa jotain muuta osien tarvetta johon erityisesti kannattaisi varautua omilla osilla tai jotain muuta mitä en ole huomioinut? Satulat, jarrulevyn suojukset, jne varmaan toimivat edelleen vaikka ovatkin ulkoisesti sen näköisiä kuin pian 5-vuotiaan auton alustassa voisi olettaa? Takapalat (kuten alkuperäisetkin) tulevat suoraan settinä uusien pulttien ym. kanssa.
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi 163 FAP -12, Peugeot Boxer 2.8 HDi Aut -04 K-A

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 654
Vs: 508 - Takajarruosien kesto
« Vastaus #29 : 24.04.2017, 08:57:56 »
Hybridiautoissa yleensä pienemmistä vauhdin hiljennyksistä vastaa sähkömoottori, keräten samalla jarrutusenergiaa akkuun. Voi hyvinkin olla, että normaaliajossa tavanomaisia jarruja ei juuri tarvita. Tästä saattaa aiheutua  ruostumista ja jäykistymistä.