Kirjoittaja Aihe: 207 - Käyntiongelmat (lämpötila-anturi)  (Luettu 5112 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

elefantti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
207 - Käyntiongelmat (lämpötila-anturi)
« : 12.02.2017, 22:23:52 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 207 - Käyntiongelmat


Ongelma:

Auto: 2008 207 1,6 (160 000 km).

Moi. Episodi taisi käynnistyä jo akun vaihtamisesta muutama viikko sitten. Akun irrotus oli hermoja kiristävä homma. Pahoilla pakkasilla pelkäsi että muovi osaset hajoavat. No akku tuli vaihdettua, mutta se jäi vähän huonosti paikoilleen. Ne muoviset suojat eivät menneet paikoilleen ja se akun vieressä oleva johtohommeli (ecu?) jäi löysästi paikoilleen. Piti kyllä fiksailla se paikoilleen kun pakkaset hellitti mutta eipä tullut tehtyä.

Pari viikkoa siis ei ongelmia, mutta nyt tulee engine man fault hälytys eikä kone käy normaalisti. Pätkii, ei käy kunnolla. Kun moottorin sammutti niin tuuletin jäi pyörimään. Sen sai sammutettua vain ottamalla akunnavan irti.

Katsoin ettei mikään piuha ole irronnut. Eli mikäköhän nyt on mennyt rikki?

Ratkaisu:

Syynä oli viallinen moottorinlämpötila anturi. Leijona ärjyy taas normaalisti.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 701
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #1 : 13.02.2017, 06:39:50 »
Kyllä tuo varmaan testeriä nyt kaipaisi että saa paikallistettua vian helpoiten. Tuo tuulettimen jälkikäynti taitaa olla varotoimi jos jokin anturiarvo tms. on aivan mitä sattuu.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus

es9j4s

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #2 : 13.02.2017, 06:50:33 »
Samanlaisen vian korjasin viimeviikolla asiakkaan autosta kun oli öljykorkki hieman kallellaan eli sai ilmaa välistä, oireet täsmälleen samat,

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 286
    • CitiX Oy
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #3 : 13.02.2017, 11:22:57 »
Kyllä se puhallin sieltä itsestään sammuu, pyörii yleensä sen 10min jos auto ns. vikatilassa. Testerillä vikakoodit, sitten tietää jo jotain...
« Viimeksi muokattu: 26.02.2017, 19:30:23, kirjoittanut ToniL »
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

elefantti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #4 : 13.02.2017, 21:14:55 »
Öljykorkki oli hyvin paikoillaan. Sain kaverilta lainaan pp:n ilman mitään tukiohjeita. Vikakoodeja näkyi:

Engine ECU:

Permanent fault. Programming of the throttle stops programming failure
Permanent fault. Programming of the throttle stops. Programming conditions not fullfilled
Permanent fault. Intermittent fault. Cruise control signal fault. Value invalid
Permanent fault. Intermittent fault. Battery voltage too low, engine running
Permanent fault. Intermittent fault. Battery voltage too low, engine running

Rd4:ssä oli BSI internal fault (BSI reset) not characerised Local

Radiossa jotain analogue aux input fault.

Näissä ei näkynyt mitään aikaleimoja eli pitäisikö viat poistaa ja katsoa mitä jää jäljelle? Vai näyttääkö tämä vain aktiiviset ongelmat?

elefantti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #5 : 14.02.2017, 15:32:22 »
Otitko P-koodeja ylös?

Hei. Käytin siis pp2000 siinä ei näkynyt koodeja. Saako niitä tuolla? Koitin pp diag ohjelmaa, mutta se ei käynnistynyt.

elefantti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #6 : 14.02.2017, 21:14:47 »
Antaa se koodit kun osaa katsoa. Ja akun irroitus ainoastaa oikeaoppisesti! Muuten voi mennä pahemmin sekaisin.

Olisiko vinkkejä miten ne koodit näkee?

Akun vaihdon yhteydessä tuli luettua ohjekirjaa kun ei sitä akkua saanut millään irti. Joutui nettiäkin kaivelemaan ja huomasin muillakin olleen samaa ongelmaa.

No nyt ongelman iskettyä päälle ja tuulettimen pörrätessä ja piti ottaa muksu kainaloon ja juosta tarhaan ja siitä junalle niin ei ollut aikaa muistella mitä ohjekirjassa luki. Nappasin vain plussa navan irti kun siinä on näppärä pikaliitin. Olisipa miinus navassakin samanlainen liitin. Akun vaihdonyhteydessä kirosin kun ei meikäläisen perus jakarilla meinannut saada sitä irti. Siinä oli mutterin kannan vieressä kait joku turvasuojus, joka haittasi irrotusta. Ei edes normi hylsy mennyt aiihen väliin.

Eli eli mitäs vahinkoa on voinut syntyä ja miten korjata?

elefantti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #7 : 19.02.2017, 21:04:10 »
P-koodit näkee samasta vikakoodit näyttävästä valikosta, olikohan jotain F-näppäintä painamalla samalla näyttää myös freeze frame tietoja vikakoodin aktivoitumisen tilanteesta. Mahdollisia ongelmia akun väärän irroituksen tai kytkennän seurauksena löytyy foorumilta hakua käyttämällä, mahdollisesti ECU:n korruptoitumista.

Olen parisen tuntia selaillut tätä (ja muita foorumeita) mutta enpä löytänyt akun väärästä irrotuksesta tarinaa ja vinkkejä miten korjata tilannetta. Paras löytämäni vinkki oli irrottaa akku 20 minuutiksi.

Täytyy huomenissa nollata vikakoodit ja katsoa jos saisi ne koodit näkyviin.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 054
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #8 : 19.02.2017, 21:48:23 »
Tuolta ainakin löytyy juttua akun irroittamisesta ja kytkemisestä oikeaoppisesti: Akun irrottaminen ja kytkeminen oikeaoppisesti (BSI huomioiden)

Minun mielestä tuosta akun oikeasta ja väärästä irrotuksesta on tehty vähän liian "salatiedettä". Ohjekirjassa tuo akun oikea irrotus ja kiinnitys ohjeistetaan oikein.

Minulla on sellainen tuntuma, että ainakin  v. 2005 -> Peugeoteissa akun irrotus ohjeistetaan seuraavasti: Odota 2 minuuttia ennen kuin akun navat irrotetaan virtojen katkaisun jälkeen. Monasti jopa käsketään sulkea kaikki ikkunat, ovet ja luukut ennen akun navan irroittamista. Akun kytkentä: Odota 1 minuutti ennen kuin käynnistät auton. Tänä aikana auton järjestelmät alustetaan.

Itse olen aina toiminut ohjekirjan mukaan eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 018
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #9 : 20.02.2017, 06:02:41 »
Tärkeitä on se että BSI nukkuu kun akun irroittaa, siihen riittää juuri tuo 2 min.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 391
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #10 : 23.02.2017, 09:50:04 »
Jos sais ruutukaappauksen niin joku varmaan vois antaa tarkempia neuvoja mistä löytyy nuo p-koodit.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #11 : 26.02.2017, 19:35:21 »
Olisiko vinkkejä miten ne koodit näkee?

PP2000:ssa vikakoodin ja muut lisätiedot viasta näkee, kun painaa vian kohdalla F6-näppäintä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

elefantti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #12 : 02.03.2017, 09:00:34 »
Jep löytyihän ne kooditkin.

Otin akun oikeaoppiseati nyt irti ja takaisin paikoilleen. Nää oli permanent statuksella ja jäivät jäljelle vikakoodien nollauksen jälkeenkin:

ECU MEV17.4 CODE P3014 ja P1153
ECU EMP CODE P8EB

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 701
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #13 : 02.03.2017, 17:23:41 »
Elektroniseen kaasuläppään nuo viat viittaavat, joko kaasuläppäkotelo rikki tai sitten vain kaasuläpän sopeutus pielessä.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 286
    • CitiX Oy
Vs: 207 - Käyntiongelmat
« Vastaus #14 : 04.03.2017, 21:05:54 »
Saakohan normipajat moista vikaa hoidettua vai kannattaako satsata pösön omaan huoltoon?

Kyllähän osaava paja, oli sitten merkkiliike tai yleiskorjaamo osaa vian löytää. Merkkikorjaamolla toki tyyppi jutut tiedossa.

Eli esim vuotava lämpötilatunnistin voi rikkoa ecun...
« Viimeksi muokattu: 03.11.2017, 20:18:40, kirjoittanut cone »
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97