Kirjoittaja Aihe: Boxer - Hehkutulppien vaihto (HDi)  (Luettu 404 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Boxer - Hehkutulppien vaihto (HDi)
« : 11.03.2017, 11:52:46 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Boxer - Hehkutulppien vaihto (HDi)


Ohjeessa on käytetty esimerkkinä autoa 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120 (335, L3H2, P22DTE+, 4HU, Denso Visteon DCU102, käyttöönotto 05.06.2009, DAM 11670/21.10.2008, ilmastointi), mutta ohjetta voinee soveltaa myös muihin vastaavilla Fordin P22DT-moottoreilla varustettuihin autoihin.

Hehkutulppien varaosanumero on Service Box:n mukaan 5960 G2, jota vastaavat ainakin tuotteet Bosch 0 250 202 130 ja Beru GN939 (0 100 226 385; korvannut tuotteen 0 100 226 203). Motonetin tuoteluettelosta löytyy tuotenumerolla 26-0939 sopiva osa "Bosch/Beru-hehkutulppa Ford 01-, 2,2HDi-74/88kW ->11 Hehkutulppa" hintaan 15,90 e/kpl.

Kuvassa hehkutulppa Bosch 0 250 202 130:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Ennen hehkutulppien irrottamista moottori kannattaa käyttää normaaliin käyntilämpötilaansa, jolloin hehkutulpat saattavat irrota helpommin.

Irrotus:

1) Odota sytytysvirran katkaisun jälkeen 15 minuuttia varmistuaksesi siitä, että kaikki ohjausyksiköt ovat sammuneet hallitusti. Irrota sen jälkeen akun miinusnavan kaapeli (akku sijaitsee matkustamossa lattian alla kuljettajan jalkatilassa).

2) Hehkutulppien vaihto vaatii imusarjan irrottamisen. Irrota ensin jäähdyttimen säleikkö, joka on kiinni kuudella Torx-kantaisella pultilla. Pulttien irrotuksen jälkeen säleikkö irtoaa kiinnikkeistään kampeamalla ja nostamalla.



3) Irrota etupuskurin keskiosa, joka on kiinni Torx-kantaisilla pulteilla, myös etupuskurin alapuolelta.



4) Irrota ilmanpuhdistinkoteloon menevä muovinen putki lukkopellissä kiinni olevasta ilmanottoputken alkuosasta (kiinni Clic-tyyppisellä letkunkiristimellä, jonka lukituksen voi kammeta auki esim. pihdeillä ja ruuvimeisselillä tai käyttää esim. Bilteman letkuliitinpihtejä, joiden tuotenumero on 191498). Muoviputken voi halutessaan irrottaa myös ilmanpuhdistinkotelosta lisätilan saamiseksi.

Irrota seuraavaksi lukkopellin kummassakin päässä sijaitsevat jäähdyttimen yläkiinnikkeet (1) lukkopellistä (pultin avainkoko 13 mm). Irrota lopuksi lukkopelti, joka on kiinni kummastakin päästä kolmella pultilla (2) (avainkoko 10 mm). Lukkopellistä ei tarvitse irrottaa konepellin avausvaijeria, jos lukkopelti vain siirretään sivuun.



5) Irrota moottorin päällä oleva suojamuovi, joka on kiinni kahdella mutterilla (avainkoko 10 mm).



6) Irrota ylävesiletkun muoviputki, joka on kiinni imusarjassa kahdella pultilla (1) (avainkoko 13 mm). Siirrä ylävesiletku sivuun esim. ripustamalla se roikkumaan narulla sylinterikannen yläpuolelle.



Irrota myös öljyn mittatikun putki imusarjasta, jossa se on kiinni kahdella ruuvilla (2) (avainkoko 8 mm). Peugeotin ohjeet neuvovat irrottamaan myös mittatikun putken alempana, lähellä moottorilohkon alaosaa olevan kolmannen kiinnityspultin, mutta imusarjan saa irti muutenkin).



7) Irrota johtosarjojen sähköliittimet MAP-anturista (1), polttoaineen jakotukin oikeassa päässä olevasta anturista (2), EGR-venttiilistä (3) ja sylinterikannen vasemmassa päässä, imusarjan yläpuolella olevasta anturista (4).

Irrota myös hehkutulppien johtosarjan kiinnikkeet imusarjan yläosan rei'istä ja johtosarja imusarjan vasemmasta päästä.



8) Irrota kaksi pulttia, jotka kiinnittävät imusarjan imuputken ja EGR-venttiilin metalliputken muoviseen yhdyskoteloon (merkitty kuvaan numerolla 1, avainkoko 8 mm).

Irrota imusarjan sylinterikanteen kiinnittävät yhdeksän pulttia (merkitty kuvaan numerolla 2, avainkoko 10 mm).

Ota moottoriöljyn mittatikku pois edestä imusarjan irrotuksen ajaksi.



9) Seuraavaksi irrota hehkutulppien johtosarjan liittimet hehkutulppien päistä, joissa ne ovat kiinni muttereilla (avainkoko 7 mm), ja siirrä lopuksi johtosarja pois edestä.

Johtosarjan irrotuksen jälkeen sylinterikannen ja imuputken muovikotelon avoimet aukot kannattaa suojata ja sen jälkeen puhdistaa sylinterikannen ympäristö huolellisesti liasta.



10) Hehkutulppien auki kiertämisessä tulee käyttää riittävän syvää 10 mm:n hylsyavainta. Hehkutulpat saattavat joskus katketa irrotettaessa, joka pahimmassa tapauksessa tarkoittaa sylinterikannen irrottamista ja helpoimmassakin tapauksessa esim. katkenneen hehkutulpan poraamista irti.

Hehkutulpan avaamisessa ei siis tule käyttää liikaa voimaa, vaan tulppaa tulee kiertää auki varovaisesti. Esim. Beru ilmoittaa tämän auton hehkutulpalle katkeamismomentiksi 35 Nm. Kierrä tulppaa varovaisesti auki vain vähän kerrallaan, jonka jälkeen kierrä tulppaa hieman takaisin kiinni ja taas hieman auki. Käytä myös runsaasti irrotusöljyä.

Kun hehkutulppa on irronnut sylinterikannen aukon kierteistä, saattaa se vieläkin jäädä jumiin ja katketa, koska hehkutulpan päähän saattaa kertyä niin paljon karstaa, ettei kärki mahdu tulemaan pois sylinterikannen reiästä. Tällöin hehkutulppa saattaa irrota ehjänä, kun sitä edelleen kiertää varovaisesti vähän kerrallaan vuoroin auki ja kiinni ja samalla vetää sitä maltillisella voimalla ulospäin, jolloin hehkutulpan päästä irtoaa sen verran karstaa, että se mahtuu tulemaan pois reiän läpi.



Esimerkkitapauksessa hehkutulpat irtosivat ongelmitta. Kaikki kiertyivät kevyesti auki ja vain kahden tulpan päässä oli sen verran karstaa, että niitä piti kiertää edestakaisin samalla ulospäin vetäen, jotta ne sai irti rei'istään.

Kuvissa näkyvät vanhat autosta irrotetut hehkutulpat. Autolla oli hehkutulppia vaihdettaessa ajettu n. 225 000 km ja kolme todennäköisesti alkuperäistä tehtaalla asennettua tulppaa ovat Berun Irlannissa valmistamaa mallia 0 100 226 203 (835, XS7U BB), joka on nykyään korvattu uudemmalla Saksassa valmistetulla mallilla GN939 (0 100 226 385, 049), jollainen korjaamolla n. 73 000 km sitten vaihdettu neljäs tulppakin oli.



Asennus:

1) Imusarjan sisäosat ja sylinterikannen imukanavat ovat todennäköisesti paksun, enemmän tai vähemmän öljyisen karstakerroksen peitossa, joten ne on syytä puhdistaa. Imusarjan sisäosien puhdistukseen tarvitaan esimerkiksi liuotinpesuainetta, karstan poistoon soveltuvaa puhdistusainetta (esim. Valvoline EGR + Turbo Cleaner), pesuharja ja pullonpesuharja. Puhdista myös sylinterikansi ulkopuolelta imukanavien ympäristöstä ja hehkutulppien syvennykset.

Likaiset sylinterikannen imukanavat ja imusarja:



Sylinterikannen imukanavat ja imusarja puhdistettuina:



2) Ennen asennusta voi varmistaa kokeilemalla, että uudet hehkutulpat toimivat. Toiminnan voi testata johtamalla riittävän paksulla johdolla (esim. apukäynnistyskaapelilla) virtaa autosta irrotetuna olevan akun plusnavasta hehkutulpan päässä olevaan liittimeen ja sen jälkeen pitämällä hehkutulpan runkoa (ei siis kuumenevaa kärkeä) akun miinusnapaa vasten. Ole varovainen, sillä hehkutulppa kuumenee todella kuumaksi.



Hehkutulpat on ennen asennusta suositeltavaa voidella erityisellä suurta kuumuutta kestävällä rasvalla. Esim. Motonet myy tuotenumerolla 60-2214 hehkutulppien ja ruiskusuuttimien asennukseen soveltuvaa keraamista rasvaa Febi 26712 (9,90 e/50 g), jota mm. Mercedes-Benz suosittelee. Hehkutulppien kuumenevia päitä ei toki voidella, vaan ainoastaan kevyesti tulpan runko kierteineen (tai pelkät kierteet).



3) Aseta hehkutulpat paikoilleen ja kiristä momenttiin 13 ± 1 Nm.



4) Kiinnitä hehkutulppien johtosarjan liittimet hehkutulppien päihin (mutterien kiristysmomentti on vain 2,5 ± 0,5 Nm). Johtosarjan kunto kannattaa tarkistaa yleismittarilla mittaamalla.



5) Aseta tiivisteet paikoilleen imusarjaan. Imusarjan ja sylinterikannen välissä on kahdeksan kumista tiivistettä (varaosanumero 0348 T1) ja imusarjan ja imuputken muovisen kotelon välissä on kuminen tiivisterengas (varaosanumero 98 098 765 80). Uusi tiivisteet vain tarvittaessa, todennäköisesti ne ovat hyvässä kunnossa.





Kiinnitä imusarja. Kiristä ensin imusarjan sylinterikanteen kiinnittävät pultit (9 kpl, kiristysmomentti on 16 ± 1 Nm) ja sen jälkeen imusarjan ja imuputken muovisen kotelon väliset pultit (2 kpl, kiristysmomentti on 10 ± 1 Nm).

6) Kiinnitä aiemmin irrottamasi johtosarjojen sähköliittimet ja aseta hehkutulppien johtosarjan kiinnikkeet imusarjan yläosan reikiin ja johtosarjan kiinnike imusarjan vasempaan päähän. Jos irrotit hehkutulppien johtosarjan ja moottorin johtosarjan välisen liittimen, kiinnitä myös se.

7) Kiinnitä moottoriöljyn mittatikun putki imusarjaan (kiristysmomentti on 4,2 ± 0,2 Nm). Jos irrotit myös mittatikun putken alemman kiinnityspultin, kiristä myös se (kiristysmomentti on 23 ± 3 Nm). Laita myös mittatikku takaisin paikalleen.

8) Kiinnitä ylävesiletkun muoviputki (kiristysmomentti on 17 ± 5 Nm).

9) Kiinnitä moottorin päällä oleva suojamuovi.

10) Kiinnitä lukkopelti, ilmanpuhdistinkoteloon menevä muovinen putki, etupuskurin keskiosa, jäähdyttimen säleikkö ja muut irrottamasi osat.

11) Kiinnitä lopuksi akun miinusnavan kaapeli. Odota ainakin minuutin verran akun kiinni kytkemisen jälkeen ennen kuin kytket sytytysvirran päälle, jotta auton ohjausyksiköt ehtivät käynnistyä hallitusti.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2017, 16:20:58, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info