Kirjoittaja Aihe: 2008 - Takajarrupalojen nopea kuluminen  (Luettu 720 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Velmanteri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
2008 - Takajarrupalojen nopea kuluminen
« : 24.03.2017, 17:30:28 »
Auto: 2014 2008 1,2 VTi Active (VF3CUHMZ0DY082283, DAM 13536, 37 000 km).

Minusta tällä foorumilla oli vastaavanlainen ketju, mutta en löytänyt haulla kyseistä ketjua.

Eli käytin ensimmäisessä katsastuksessa ja inssiukko kehoitti vaihtamaan takajarrupalat, erityisesti sisemmät olisivat lopussa. Ajo 75% moottori/kehätietä eikä ajo muutenkaan aggressiivista. Onko mitään toiveita saada takuuseen vetoamalla juuri toispuoleiseen kulumiseen. En keksi muuta syytä kuin laahaavat jarrut, mutta kun mikään ei niihin viittaa. Kulutus ja auton rullaus normaalia.

Löytyykö kohtalo tovereita? Entä kokemuksia vaihdosta itse? Voisihan ne ohjeet serviceboxista ladata, miten se muuten käytännössä toimii?

VM
Peugeot 2008 Vti82 Active -14, Citroen C5 2.0i Berline -03

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 2008 - Takajarrupalojen nopea kuluminen
« Vastaus #1 : 24.03.2017, 20:04:40 »
Tuosta takuuhommasta en osaa sanoa, mutta pelkään pahoin että tulkitaan kulutusosiksi :(. Omassani 2008 Vti82 2013 mittarissa 95t km ja kolmannet takajarrupalat menossa. Kesto tuntuu olevan n 40 t km. Siinä toisessa ketjussa joku epäili ESP:n aiheuttavan kulumista.

Palat on helppo vaihtaa itsekin, pitää vain muistaa että takajarrun mäntä ei mene suoraan painamalla sisään vaan se pitää kiertää sisään. Hommaan on oma työkalukin, mutta pärjää ilmankin. Männän päältä katsoen myötä päivään ja samalla painaen. Varo männän suojakumeja tässä vaiheessa.

Aluksi jarrusatulan kaksi pulttia irti ja sitten jarrupalat pois. Jarrumäntä sisään ja satulan tappien herkistely. Itse olen puhdistanut tappien reiät poranterällä, sormin pyörittämällä kuivuneet rasvat pois ja tapit teräsharjalla puhtaaksi. Hyvä rasvaus ja tapit takaisin. Palojen liukupinnat puhtaaksi ja voitelu (kuparitahna tai vast.). Uudet palat paikalleen. Jarrusatula paikalleen pultteihin keskikovaa lukitetta. Tällä ja renkaiden vaihdon yhteydessä jarrujen herkistely, niin pärjää seuraavat 40t km. :)
Nyt 2008 Active Vti82 ja Active e-HDi92 2Tronic - ex 407 SW 1,6HDi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 369
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 2008 - Takajarrupalojen nopea kuluminen
« Vastaus #2 : 24.03.2017, 20:29:06 »
Omaan 2008:iin asennettiin jarrukilvet taakse. Epäiltiin sisempien palojen voimakkaan kulumisen johtuvan hiekasta ja pölystä mitä sinne veden mukana pääsee roiskumaan..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 2008 - Takajarrupalojen nopea kuluminen
« Vastaus #3 : 24.03.2017, 20:40:31 »
Onko 2008:n omat kilvet vai onko jostain muusta mallista? Service boxissa varaosanumero?
Nyt 2008 Active Vti82 ja Active e-HDi92 2Tronic - ex 407 SW 1,6HDi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 369
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 2008 - Takajarrupalojen nopea kuluminen
« Vastaus #4 : 24.03.2017, 21:42:24 »
En osaa sanoa. Takuuseen laitettiin..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 147
Vs: 2008 - Takajarrupalojen nopea kuluminen
« Vastaus #5 : 24.03.2017, 23:24:39 »
Auto: 2014 2008 1,2 VTi Active (VF3CUHMZ0DY082283, DAM 13536, 37 000 km).

Minusta tällä foorumilla oli vastaavanlainen ketju, mutta en löytänyt haulla kyseistä ketjua.

Eli käytin ensimmäisessä katsastuksessa ja inssiukko kehoitti vaihtamaan takajarrupalat, erityisesti sisemmät olisivat lopussa. Ajo 75% moottori/kehätietä eikä ajo muutenkaan aggressiivista. Onko mitään toiveita saada takuuseen vetoamalla juuri toispuoleiseen kulumiseen. En keksi muuta syytä kuin laahaavat jarrut, mutta kun mikään ei niihin viittaa. Kulutus ja auton rullaus normaalia.

Löytyykö kohtalo tovereita? Entä kokemuksia vaihdosta itse? Voisihan ne ohjeet serviceboxista ladata, miten se muuten käytännössä toimii?

VM

Mitä jos vaihtaisit sisäpalat ulkopuolelle? Jos pintaa on vielä 3mm, voisi vaihto kannattaa. Tosin vie aikaa että palat kuluu uuteen muotoonsa, pinnathan ei ole ihan peilikuvia, paitsi uusissa levyissä tietysti.