Kirjoittaja Aihe: 207 - Termostaattikotelo (VTi)  (Luettu 1913 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tontsa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
207 - Termostaattikotelo (VTi)
« : 26.05.2017, 17:55:17 »
Auto: 2008 207 1,6 VTi 120.

Talven oireet:
Kylmien öiden jälkeen vaati ~10 x starttikertaa jos ei ollut johdon nokasta mahdollisuutta lähteä. Lämpeneminen myös hidasta, mutta lämpeni kuitenkin… Kevään edetessä myös tyhjäkäynti (kylmänä) huononi ja veto huono ennen pientä lämpenemistä.

Kevään korjaamoreissu:
Huollon yhteydessä vikakoodit luettiin ja tuloksena kahden eri osan vikakoodit.

- Ensimmäisenä vika pakopuolen nokka-akselin ajoitusta säätävässä solenoidissa -> tämä vaihdettiin, jonka jälkeen kylmäkäynnistysten määrä tippui kahteen/kolmeen. Valitettavasti ensimmäiset sadat metrit ajoa on edelleen tuo huonokäyntisyys ongelmana. Hintaa osalle+työlle tuli 180 eur.

- Toisena vikakoodi tuli termostaattikotelon toiminnasta. Molempien kerrottiin voivan vaikuttaa tuohon starttiongelmaan, mutta suurempi todennäköisyys annettiin em. solenoidille. Nyt kuitenkin lämpenemisongelma tuntuu pahenevan eli 15 min ajo +10 asteen kelillä nostaa lämmöt ainoastaan 70 asteen (arvo ulkomuistista, mutta siis paljon normia alempana kuin pitäisi) tienoille. Samalla alkoi myös ilmastointi temppuilemaan eli ei toimi enää ollenkaan (tämä on kuulemma myös tuon samaisen osan oireilua). Tämän osan korjaukselle kerrottiin hinnaksi 580 eur (480 eur osa ja 100 eur työ). Tässä kohden alkoi meikäläistä hieman yskittää ja lupasin palata asiaan syksymmällä…

Nyt kun tuo ilmastointi lopetti toimintansa niin pitänee kuitenkin kysellä apuja, josko tuon termarikotelon saisi edes hiukan halvemmalla jostain hommattua+vaihdettua. Ebay antaa vaihtoehtoja koteloksi todella paljon mutta mikä onkaan se oikea. Saako tuollaista mistään Suomen kamaralta halvemmalla (citikka, mini, bmw…eikös tuo moottori ollut joku yhteistuote useamman automerkin välillä)?

Samalla myös mietin, että onnistuuko tuollaisen vaihto itse…? Paljon näyttää olevan rojua tiellä, läjäpäin on letkuja siinä kiinni ja aika ahtaat välitkin ovat tuolla konehuoneessa.

Osaisiko joku siis auttaa? Mikä on tuollaisen osan virallinen koodi? Mistä saisi sopivaan hintaan jne…

T: Toni

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #1 : 27.05.2017, 15:03:36 »
Raju on kotelon lähtöhinta. Vm 2009 308:iin 120 vti moottorilla ostin uuden kotelon Laakkosen BMW tiskiltä vähän alle  150€ Peugeot tiskillä hinta olis ollu n. 300€ Tuossa Minin kotelossa oli ylimääräinen letkulähtö, jonka tulppasin letkunpätkällä. Minin paisuntasäiliö on eri paikassa, joten siitä johtuu tuo ero. Antureissa oli samat osanumerot, kuin vanhassakin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #2 : 28.05.2017, 12:00:40 »
Osaisiko joku siis auttaa? Mikä on tuollaisen osan virallinen koodi? Mistä saisi sopivaan hintaan jne…

Varaosanumero selviää Service Box:sta auton valmistenumeron avulla: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Tontsa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #3 : 28.05.2017, 23:05:43 »
Kiitokset tästä linkistä. Tein tuonne tunnarit (ei näköjään yksityishö kelvannut, mutta mennään sitten autokorjaajan statuksella...) ja sieltä löytyi osanro 9810916880 tuolle jäähdytysnestekotelolle. Numerolla sitten löytyi ebaysta muutamakin myyjä ja tässä niistä yksi http://www.ebay.co.uk/itm/CITROEN-DS3-1-6-16V-Vti-120-04-10-onwards-Thermostat-housing-Sensor-1336Z8-/272283629740?hash=item3f655e78ac:g:8o8AAOSwvg9Xa-3b

Myyjä tuolla kehoittaa tarkkaan katsomaan, että onko kyseinen osa 5 vai 6 lähtöinen (osanro kyllä vastaa tuon linkin takaa löytyvää 5 putkista). Täytyy varmaan koittaa purkaa rojua hiukan tuosta edestä pois niin josko sais varmistettua osan sopivuuden (ja samalla, että riittääkö oma purkutaito tuon vaihtoon).

Tietty vois kysellä josko joku korjaamo vaihtaisi "asiakkaan osan" paikoilleen... Tästä ei useinkaan kyllä tykätä, mutta pitänee kysellä...

Tontsa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #4 : 17.06.2017, 22:37:26 »
Nyt on termostaattikotelo vaihdettu.

Tässä pieni yhteenveto ja huomioita matkalta:

- Välit olivat niin pienet, että autosta piti akku ja "akkuteline" poistaa, jotta mahtui letkut yms irrottamaan jne.
- Tuo kotelon nokan O-rengas vaati rasvauksen, jotta suostui uppoamaan tuonne putken nokkaan takaisin
- Tuota em yhdistystä paikallaan pitävä sokka oli todella v..tumainen asentaan takaisin. Syynä se, että sokan asento nojaa vahvasti lohkoon päin eikä sinne tahdo kädet mahta väliin millään. Ratkaisuksi meillä muodostui reilut 30cm mittaiset pihdit millä sai sokan painettua paikoilleen.

Ihmetyksiä:
- Eri liikkeiltä saamani tarjoukset pitivät sisällään myös johdon (9817231180) ja sen myös tuolta briteistä tilasin. Mutta miksi se tarvitaan ja mihin se kuuluu? Toinen pää siinä on uros ja toinen naaras eli jatkojohdosta on kyse. Nyt on auto vanhoilla liittimillä kiinni eikä mitään ihmeempiä varotusvaloja tms näy. Osaako joku kertoa tuon johdon ideaa eli miksi ja minne?

Toiminta:
- Auto lähti hyvin käymään ja ilmastointikin palasi toimintaan. Käyntilämpötila hiukan mietityttää, koska tyhjäkäynnillä pihalla ollessaan lämpeni kyllä 90 asteeseen, mutta ajossa näyttää mittari pysyvän 80 asteen tienoilla. Yöllinen koeajo tuntui pysyvän 70 asteen kohdalla (ulkolämmöt silloin n. 13 astetta), joten hitaasti tuntuisi lämpeävän tai sitten oli vielä alkukankeutta järjestelmässä. Kylmäkäynnistyksien toimintaan ei vielä pysty tämän osan kohdalta kommentoimaan kun kelit eivät ole kylmät. Kommentteja tai ehdotuksia?

Kulut olivat siis termarikotelo+johto+toimituskulut Suomeen n. 106 eur ja tietty reilun 10 eur lisää jäähdytysnesteistä...

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #5 : 20.06.2017, 23:07:08 »
VTI120 moottoriin jos tilaa suoraan servicen näyttämän osan, saa tilalle vanhan osan johon ei tarvitse mitään muutosjohtosarjoja. Muutos johtosarjan tarvitsee tehtaan uusimaan osaan jota ei varaosakuvasta löydy. Eli nyt sinulla on varmasti tullut se vanhanmallinen termari kotelo, jossa ei ole korjattu sitä vikaa mikä näissä tyypillisesti on. Suomessa myytävät tarvikeosatkin ovat tätä vanhempaa mallia.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Tontsa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #6 : 21.06.2017, 07:24:33 »
OK, kiitokset infosta. Jätetään siis johto odottamaan seuraavaa kotelon uusintaa (jep, eiköhän se jossain vaiheessa tule taas eteen).

Tontsa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #7 : 21.06.2017, 13:22:20 »
VTI120 moottoriin jos tilaa suoraan servicen näyttämän osan, saa tilalle vanhan osan johon ei tarvitse mitään muutosjohtosarjoja. Muutos johtosarjan tarvitsee tehtaan uusimaan osaan jota ei varaosakuvasta löydy. Eli nyt sinulla on varmasti tullut se vanhanmallinen termari kotelo, jossa ei ole korjattu sitä vikaa mikä näissä tyypillisesti on. Suomessa myytävät tarvikeosatkin ovat tätä vanhempaa mallia.

Ihan vielä mielenkiinnosta kyselen, että mikä mahtaa olla tuo vika mitä tehdas korjaa/muuttaa? Tuo osa on kuitenkin se mitä merkkiliikkeen tarjouksessa tarjottiin (eli suoraan service boxin mukaisella numerolla). Onko missään saatavilla sitä uuden osan numeroa?

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 800
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #8 : 21.06.2017, 13:27:53 »
Siis onko tuo koko kotelo vaihdettava, jos termostaatin uusii ? Idiootit ovat taas laskeneet kustannussäästöjä ja suunnitelleet rakenteen, joka ei säästä kuluja valmistaessa eikä varsinkaan auton elinkaaren aikana. Nykyautoista on parasta pysyä erossa.

Tontsa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #9 : 21.06.2017, 14:43:11 »
Juurikin näin eli jos termostaatti tai lämpöanturi hajoaa niin koko kotelo menee vaihtoon.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 876
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #10 : 21.06.2017, 15:05:11 »
Toi on ollut noin jo 307 viimeisissä vuosimalleissa noin 10-vuotta sitten, termarin vaihtaminen edellyttää koko kotelon vaihtamista. Samoin aikaisemmissa TU5JP4 moottoreissa, tarvike termarissa tulee erillinen kansi, alkuperäisessä on kansi ja termari integroitu, tämä jo siis vuosimallissa 2001.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #11 : 22.06.2017, 11:06:26 »
Uusi numero löytyy tehtaan huoltotiedotteesta. Ei mitään salaista tietoa, mutta maksullista kyllä. Niin sulle tuli ebayn kautta ihan orkkis osa kuitenkin? Osan paketissa samanumero kuin pitikin olla?
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Tontsa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #12 : 23.06.2017, 00:36:18 »
Jep. Ebayn kautta tuli, mutta osa ei siis ollut "pösön" koodaama eikä niiden pussissa, joten toivotaan ettei nuo käyntilämpötilat ole sen vuoksi matalat. Tyhjäkäynnillä paikallaan ollessaan kyllä lämmöt nousee 90 asteeseen ja pysyy siinä, mutta ajossa tipahtaa vähintään 10 astetta ja viileämmällä sinne 70 asteen hujakoille. Syksy/talvi varmaan kertookin sitten enemmän faktaa kun näkee kulutuksen, lämpöjen riittävyyden jne.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #13 : 24.06.2017, 12:37:57 »
^ Ei ole kunnossa. 
Peugeot 508 & Peugeot 607

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 207 - Termostaattikotelo (VTi)
« Vastaus #14 : 25.06.2017, 12:19:16 »
Joo ei pitäis kyllä lämpöjen muuttua miksikään ajossa...
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97