Auto: 2008 207 1,6 VTi 120.
Talven oireet:
Kylmien öiden jälkeen vaati ~10 x starttikertaa jos ei ollut johdon nokasta mahdollisuutta lähteä. Lämpeneminen myös hidasta, mutta lämpeni kuitenkin… Kevään edetessä myös tyhjäkäynti (kylmänä) huononi ja veto huono ennen pientä lämpenemistä.
Kevään korjaamoreissu:
Huollon yhteydessä vikakoodit luettiin ja tuloksena kahden eri osan vikakoodit.
- Ensimmäisenä vika pakopuolen nokka-akselin ajoitusta säätävässä solenoidissa -> tämä vaihdettiin, jonka jälkeen kylmäkäynnistysten määrä tippui kahteen/kolmeen. Valitettavasti ensimmäiset sadat metrit ajoa on edelleen tuo huonokäyntisyys ongelmana. Hintaa osalle+työlle tuli 180 eur.
- Toisena vikakoodi tuli termostaattikotelon toiminnasta. Molempien kerrottiin voivan vaikuttaa tuohon starttiongelmaan, mutta suurempi todennäköisyys annettiin em. solenoidille. Nyt kuitenkin lämpenemisongelma tuntuu pahenevan eli 15 min ajo +10 asteen kelillä nostaa lämmöt ainoastaan 70 asteen (arvo ulkomuistista, mutta siis paljon normia alempana kuin pitäisi) tienoille. Samalla alkoi myös ilmastointi temppuilemaan eli ei toimi enää ollenkaan (tämä on kuulemma myös tuon samaisen osan oireilua). Tämän osan korjaukselle kerrottiin hinnaksi 580 eur (480 eur osa ja 100 eur työ). Tässä kohden alkoi meikäläistä hieman yskittää ja lupasin palata asiaan syksymmällä…
Nyt kun tuo ilmastointi lopetti toimintansa niin pitänee kuitenkin kysellä apuja, josko tuon termarikotelon saisi edes hiukan halvemmalla jostain hommattua+vaihdettua. Ebay antaa vaihtoehtoja koteloksi todella paljon mutta mikä onkaan se oikea. Saako tuollaista mistään Suomen kamaralta halvemmalla (citikka, mini, bmw…eikös tuo moottori ollut joku yhteistuote useamman automerkin välillä)?
Samalla myös mietin, että onnistuuko tuollaisen vaihto itse…? Paljon näyttää olevan rojua tiellä, läjäpäin on letkuja siinä kiinni ja aika ahtaat välitkin ovat tuolla konehuoneessa.
Osaisiko joku siis auttaa? Mikä on tuollaisen osan virallinen koodi? Mistä saisi sopivaan hintaan jne…
T: Toni