Kirjoittaja Aihe: 206 - Moottorin korkea käyntilämpötila  (Luettu 437 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kannu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
206 - Moottorin korkea käyntilämpötila
« : 22.06.2017, 14:20:22 »
Auto: 2001 206 1,6 XS (TU5JP4).

Nyt kun kelit ovat lämmenneet, huomasin yhtenä päivänä moottoritieajon jälkeen liikennevaloissa, että lyhytkin seisominen nosti lämmöt punarajalle asti. Tänään lyhyen kauppareissun jälkeen lämmöt nousivat käynnistyksen jälkeen heti yli sataan mittarin mukaan. Ajossa lämmöt laskevat nopeasti 90 nurkille.

Aloin epäillä flektiä ja testasin sen toimivuuden suoraan akusta -> toimii. Tämän jälkeen annoin auton käydä pihassa ja odotin, että flekti menisi päälle. Lopulta näin tapahtui ja tällöin lämmöt olivat punarajalla. Sammutuksen jälkeen flekti ei jää pyörimään, vaikka ehkä tulisi?

Mistähän ongelmaa tulisi lähteä ratkomaan? Vikakoodeja ei löytynyt. Pitäisikö flektissä olla muita kuin 1 puhallusnopeus?

Autoon on vaihdettu termostaatti ja lämpötila-anturi pari vuotta sitten...

TEMP_ARKISTOON

Kannu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 206 - Moottorin korkea käyntilämpötila
« Vastaus #1 : 03.07.2017, 12:39:01 »
Jatkoin ongelman selvittelya paikallisessa Peugeot varaosaliikkeessä. Havaintoja:

- mikäli lämpötila-anturin liittimen irroittaa -> mittari tappiin -> flekti pyörii = toimii
- mittarin mukaan lämmöt voivat nousta aivan punarajalle asti ilman flektin lähtemistä pyörimään
- ylä- ja alavesiletkut ovat kuumia, samoin koko jäähdytin
- sisälämpötilan laittaminen kuumalle ei vaikuta lämpöihin
- tuulettimen pyörimisnopeuden nosto puolestaan nosti lämpöjä mittarin mukaan!

Hieman aikaa tutkittuaan liikkeen edustaja oli sitä mieltä, että auto ei todellakaan ylikuumene vaan toimii normaalisti. Ilmeisesti lämpötilamittari näyttää aivan omiaan, kuulemma vika mahdollisesti joko johtosarjassa tai itse mittariston takana.

Ideoita miten tätä voisi tutkia lisää?

Kannu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 206 - Moottorin korkea käyntilämpötila
« Vastaus #2 : 13.07.2017, 12:43:09 »
Ja löytyihän se vika!  :) Vaihdelaatikon maadoituspiuha oli napsahtanut poikki ja tämän uusimalla kaikki oudot oireet hävisivät. Samalla myös käynti parani entisestään.

Auto meni kuitenkin eilen poikki olleella piuhalla läpi katsastuksesta, joten ei voi olla kuin tyytyväinen.  ;D

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 737
Vs: 206 - Moottorin korkea käyntilämpötila
« Vastaus #3 : 13.07.2017, 14:08:14 »
Kiitos ratkaisun ilmoittamisesta!

Tämä viestiketju arkistoidaan, jotta se on helposti hyödynnettävissä myös tulevaisuudessa auttaen muita samojen ongelmien kanssa kamppailevia Peugeot-autoilijoita.

Selvisikö autosi ongelma - kerro ratkaisu myös muille

TEMP_POISTETTAVAKSI
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).