Kirjoittaja Aihe: 406 - Moottoritilan öljyvuoto  (Luettu 600 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
  • Motion&Emotion
406 - Moottoritilan öljyvuoto
« : 22.07.2017, 17:31:47 »
Auto: 1999 406 3,0 V6 (143 kW, 251 000 km).

Auto vuotaa ilmeisesti ohjaustehostin- tai moottoriöljyä. Vika ei ole venttiilikopassa. Koko jakopään puoleinen moottorin alusta on öljyssä. Olen kokeillut moottorin ja ohjaustehostimen kaataa ns. paikka-ainetta (joku Liqyim Oil Saver oli purkin nimi), mutta ei vaikutusta. Vuotokohtaa en ole löytänyt, vaikka olen putsannut moottorin alustaa öljystä. Voisiko nokka-akselin stefa vuotaa? Ohjaustehostinöljyä katoaa myös jonkin verran, joten 2-3 viikon välein saa lisätä. Putkisto näyttää kuivalta muuten paitsi säiliön alalaidan putket ovat hikoilleet. Eli apuja taas tarvittaisiin. Pirullinen, kun merkkaa reviirinsä yön aikana ja haiskahtaa öljylle aina, kun moottori kuumenee tarpeeksi.
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

Capricorn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 406 - Moottoritilan öljyvuoto
« Vastaus #1 : 23.07.2017, 06:28:16 »
Pirullisia ettiä nuo öljyvuodot, mutta paikat mistä voi vuotaa on. Kampiakselin stefa, nokka-akseli stefat, öljypumppu ja öljypohja. Onko moottorin etu ja takapuoli kuiva? Onko pelkästään moottorin pääty märkä?

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Moottoritilan öljyvuoto
« Vastaus #2 : 23.07.2017, 10:51:31 »
Joo moottori muuten näyttää kuivalta, ainoastaan jakopään puoleinen puoli alalaidasta on märkä ja apurunkosta puolet. Epäilys itsellä on, että voisiko hammastanko vuotaa, kun öljy näyttää enemmän kohta punaiselta atf:ltä. Ja myös hammastanko oli märkä öljystä. Voi olla, että jokin stefa vuotaa lisäksi.
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

Capricorn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 406 - Moottoritilan öljyvuoto
« Vastaus #3 : 23.07.2017, 12:14:53 »
Jos öljy on punaista ni sit on kyl ohjaustehostimen öljyä. Jos pääset auton alle ni kato hammastankoon tulevien putkien kohta. Todennäköinen vuotopaikka.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Moottoritilan öljyvuoto
« Vastaus #4 : 23.07.2017, 13:16:14 »
Huomenna pääsen nosturilla auton alle katoon mistä vuotaa ja taas oli tehostin öljy vähentynyt kun äsken tarkistin.
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 070
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 406 - Moottoritilan öljyvuoto
« Vastaus #5 : 23.07.2017, 13:40:20 »
Oma vanhempi 406 vuosi aikoinaan tehostimen letkun läpi öljyä ja se suttasi jakopäänseudun tehokkaasti, samaa vuotoa olen nähnyt muissakin 406-pösöissä.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Moottoritilan öljyvuoto
« Vastaus #6 : 24.07.2017, 14:52:46 »
Auto käytetty ylhäällä tänään. Vuotaa ainakin kampiakselin stefa sekä öljy pohjan tiiviste eli silikooni? Sitten ohjaustehostimen kumiletku oli hapertunut auton alta. Mutta myös hammastanko oli märkä öljystä molemmista päistä. Onko näissä joku erikoistehostus kun raidetangon sisäpäitä on 2 eri mallia. Jakopää remontti pitäsi alkaa tekemään niin samalla uusi tuo stefa. Onko järkeä öljy pumppua uusia? Jos on niin minkä hintanen se on?
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 111
Vs: 406 - Moottoritilan öljyvuoto
« Vastaus #7 : 24.07.2017, 16:44:38 »
Kokeilitko kiristää öljypohjaa?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

imaS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 597
Vs: 406 - Moottoritilan öljyvuoto
« Vastaus #8 : 24.07.2017, 17:26:30 »
V6 malleissa on muuttuva ohjaustehostin. Vähemmän tehostusta maantievauhdeissa.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Moottoritilan öljyvuoto
« Vastaus #9 : 24.07.2017, 19:43:26 »
En kiristänyt pultteja uskaltaako niitä paljon kiristää? Eli siihen ei siis käy normaali 406 sisäpäät raidetankoon?
« Viimeksi muokattu: 24.07.2017, 19:46:27, kirjoittanut 407 sw 1.6 Hdi »
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: 406 - Moottoritilan öljyvuoto
« Vastaus #10 : 25.07.2017, 10:47:53 »
Se mitään vaikuta kiristää. Sehän on niin ohut se alumiini siinä reunassa että mutkalle se menee. Siinä jos on paperitiiviste niin pitää niin että laittaa ruuvimeisselillä ne pulttit kiinni. Ja on kuiva kuin Saharan Eteläpuolinen Afrikka. Minulla oli kirjastosta kopiotuna ne momentit nelisylinteriseen ja jos en nyt ihan väärin muista niin se oli parikymmentä. Mutta sen muistan että piti oikein kahteen kertaan kattoa että onko juuri tosi että noin pienellä momentilla mennään. Se on juuri sellainen ruuvimeisselimomentti. Nimittäin on sellainen Torx ruuvimesselivalikoima yksittäin ostettuna tunnetuta valmistajalta ja ne passaa kätevästi kuusiokolopultteihin ja menevät pienemmillä astevaihteluilla pultin koloihin ja kestää minkä pulttikin. Suositteln tuota työkalupakin täydennykseksi. 
« Viimeksi muokattu: 25.07.2017, 10:56:17, kirjoittanut PeugeotDriver »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Moottoritilan öljyvuoto
« Vastaus #11 : 25.07.2017, 12:14:58 »
En kiristänyt pultteja uskaltaako niitä paljon kiristää?

Moottoreiden ES9J4 ja ES9J4S öljypohjan pultit esikiristetään ensin momenttiin 5 Nm ja lopullinen kiristys suoritetaan 8 Nm:iin. Lisäksi käytetään kierrelukitetta.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info