Kirjoittaja Aihe: 508 - Illmoitus Engine fault välähtää kiihdytyksessä ja tehot häviävät  (Luettu 579 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aappo

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Auto: 2012 508 2,0 HDi 163 FAP (120 000 km).

Terve,

kävipä tuossa alkukeväästä niin, että rekkaa ohittaessa välähti "engine fault" ruudussa mutta valo häipyi n. sekunnissa. Auto jatkoi kyllä kulkuaan mutta ensin huomasin että hevosvoimat olivat hävinneet, koska loppuohituksesta ei meinannut tulla mitään. Perstuntumalla arvioiden turbo lakkasi toimimasta. Hetkeä myöhemmin huomasin ettei myöskään vakionopeudensäädin enää toiminut vaan oli kuin jumissa. HUDissa vilkkuivat vain viivat eikä nopeutta saanut asetettua.

Sopivan kohdan löydyttyä pysäytin auton ja käynnistin uudelleen. Kaikki viat hävisivät. Hevoset tulivat takaisin ja vakionopeudensäädin toimi taas. Kävin luettamassa vikakoodit marmorilla ja sieltä sanottiin että turbo oli antanut jonkin vikakoodin, mutta koska vikailmoitus hävisi samantien eikä ollut tullut takaisin niin syytä huoleen ei liene.

Noh, sittemmin sama tilanne on käynyt vielä 3 kertaa, viimeiset kaksi kertaa viikon sisällä. Jotain ongelmaa autossa ihan selvästi on ja näyttäisi pahenevan. Aina täsmälleen sama juttu, kiihdytystilanteessa vikavalo välähtää ruudussa ja turbo lakkaa toimimasta eikä vakionopeudensäädin enää toimi. Ongelma poistuu uudelleenkäynnistyksellä. Eivät äkkiseltään osanneet sanoa marmorilla kuin että turbo varmaan sitten lopussa. Voiko olla näin? Onko jollain kokemuksia vastaavasta ongelmasta ja sen ratkaisusta?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 451
Eivät sattuneet kertomaan mikä vikakoodi autosta löytyi? Ilmeisesti joku ECUn softaversio on aiheuttanut tuollaista vikaa, sekä mahdollisesti turbon vaurioituneet letkut/putket.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aappo

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Kiitos Aksu vastauksesta. Kuulostaa lupaavalta ettei sentään koko turboa tarvitsisi alkaa vaihdattamaan. Hieman ihmetyttäisi jos turbo menisi näillä kilometreillä vaikka ajo on lähes pelkästään tasaista maantieajoa tiettyä 60 km pätkää edestakaisin.

Koodia eivät kertoneet tarkemmin eikä tullut mieleen kysyä. Nyt siellä olisi taas koodit luettavissa kun vika on muutaman kerran uusiutunut.

On tuo paikallinen merkkihuolto tunnetusti hieman huonossa maineessa osaamisensa suhteen, joten pitänee yrittää saada auto vaikka Turkuun arvioitavaksi jos siellä olisi parempaa osaamista.

patione

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vähän kaukaa haettua mutta olisko fap:in paine ero anturin toinen kumiletku hapertunut... itellä kuvailemasi kaltainen vika Laguna II jossa fap. Antoi myös turboon liittyvän vilakoodin. Etummaisen "kumiputken" pää hapertunut ja kun paine nousi tarpeeksi antoi putki periksi. Lyhensin putkea 3cm ja viat katos. Helppo tarkistaa ainakin... ja halpa korjata 😂
508 RXH -13, 407 2.0(B ja D), 307 1.6Hdi, Rellut: R19, Laguna 2.0T, Laguna I 1.8, Laguna II 1.9Dci ja 2.0Dci

Hujane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Jospa se vaan yli ahtaa ja siitä hetkittäinen vika,suomeksi turbossa karstaa...
Psa kulkineita ja purkuautoja,pääosin C5 sitikoita,joskus erehtyy kokeilemaan myös peugeotteja...