Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 1695 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)


607 (1. mallisarja), manuaalivaihteistot
607 (2. mallisarja), manuaalivaihteistot

Bensiinimoottorien EW10J4 ja EW12J4 yhteydessä on käytetty 1. mallisarjan autoissa 5-vaihteisia vaihteistoja ML5T ja ML5C sekä 2. mallisarjan autoissa EW12J4-moottorin yhteydessä 5-vaihteista ML5C-vaihteistoa ja 6-vaihteista ML6C-vaihteistoa.

V6-bensiinimoottorin ES9J4S yhteydessä on käytetty 1. mallisarjan autoissa 5-vaihteisia vaihteistoja ML5T ja ML5C.

HDi-dieselmoottorien DW10ATED ja DW12TED4 yhteydessä on käytetty 1. mallisarjan autoissa 5-vaihteisia vaihteistoja ML5T ja ML5C. 2. mallisarjan autoissa on käytetty DW10ATED-moottorin yhteydessä 5-vaihteista vaihteistoa ML5C ja 6-vaihteista ML6C-vaihteistoa moottorien DW10BTED4, DW12TED4 ja DW12BTED4 yhteydessä.

5-vaihteinen ML5T-vaihteisto:

1. mallisarjan autoissa ML5T-vaihteistoa on käytetty 2,0-litraisen bensiinimoottorin EW10J4 yhteydessä, 2,2-litraisen bensiinimoottorin EW12J4 yhteydessä, 3,0-litraisen bensiinimoottorin ES94JS yhteydessä sekä 2,0-litraisen HDi-dieselmoottorin DW10ATED yhteydessä ja 2,2-litraisen HDi-dieselmoottorin DW12TED4 yhteydessä.

ML5T-vaihteiston öljytilavuus on 1,85 litraa. Täyttö- ja tarkastustulppa (16 mm) on vetopyörästön kotelon takaosassa, hieman vetoakseleita ylempänä. Tyhjennystulppa (16 mm) on vetopyörästön kotelon alaosassa.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Tyhjennystulpassa sekä täyttö- ja tarkistustulpassa on 8 mm:n neliökolokanta, 16 mm:n kuparirengastiiviste ja sen kiristysmomentti on 30 Nm. Tyhjennystulpan päässä on magneetti, jonka tarkoituksena on kerätä öljyn joukossa olevat mahdolliset metallisilput. Puhdistuksen jälkeen magneetti on syytä rasvata, jolloin se sitoo epäpuhtaudet itseensä paremmin.

5-vaihteinen ML5C-vaihteisto:

1. mallisarjan autoissa ML5C-vaihteistoa on käytetty 2,0-litraisen bensiinimoottorin EW10J4 yhteydessä, 2,2-litraisen bensiinimoottorin EW12J4 yhteydessä, 3,0-litraisen bensiinimoottorin ES94JS yhteydessä sekä 2,0-litraisen HDi-dieselmoottorin DW10ATED yhteydessä ja 2,2-litraisen HDi-dieselmoottorin DW12TED4 yhteydessä.

2. mallisarjan autoissa ML5C-vaihteistoa on käytetty 2,2-litraisen bensiinimoottorin EW12J4 yhteydessä ja 2,0-litraisen HDi-dieselmoottorin DW10ATED yhteydessä.

ML5C-vaihteiston öljytilavuus on 2,1 litraa. Tyhjennystulppa on vetopyörästökotelon alaosassa, mutta täyttö- ja tarkistustulppaa ei ole, vaan täyttö tapahtuu vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta. Oikea öljymäärä varmistetaan tyhjentämällä vaihteisto ja täyttämällä se uudelleen sen tilavuutta vastaavalla öljymäärällä.



Joissakin ML5C-vaihteistoissa saattaa olla vetopyörästön kotelon takaosassa, hieman vetoakseleita ylempänä täyttö- ja tarkastustulppa (16 mm), mutta Peugeotin mukaan sitä ei saa käyttää täyttöön tai tarkastukseen.

Tyhjennystulpassa on 8 mm:n neliökolokanta, 16 mm:n kuparirengastiiviste ja sen kiristysmomentti on 30 Nm. Tyhjennystulpan päässä on magneetti, jonka tarkoituksena on kerätä öljyn joukossa olevat mahdolliset metallisilput. Puhdistuksen jälkeen magneetti on syytä rasvata, jolloin se sitoo epäpuhtaudet itseensä paremmin.

6-vaihteinen ML6C-vaihteisto:

1. mallisarjan autoissa ML6C-vaihteistoa on käytetty 2,2-litraisen HDi-dieselmoottorin DW12TED4 yhteydessä.

2. mallisarjan autoissa ML6C-vaihteistoa on käytetty 2,2-litraisen bensiinimoottorin EW12J4 yhteydessä sekä 2,0-litraisen HDi-dieselmoottorin DW10BTED4 yhteydessä ja 2,2-litraisten HDi-dieselmoottorien DW12TED4 ja DW12BTED4 yhteydessä.

ML6C-vaihteiston tyhjennystulppa on vetopyörästökotelon alaosassa, mutta täyttö- ja tarkistustulppaa ei ole, vaan täyttö tapahtuu vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta. Oikea öljymäärä varmistetaan tyhjentämällä vaihteisto ja täyttämällä se uudelleen sen tilavuutta vastaavalla öljymäärällä.



Tyhjennystulpassa on 8 mm:n neliökolokanta, 16 mm:n kuparirengastiiviste ja sen kiristysmomentti on 33 Nm. Tyhjennystulpan päässä on magneetti, jonka tarkoituksena on kerätä öljyn joukossa olevat mahdolliset metallisilput. Puhdistuksen jälkeen magneetti on syytä rasvata, jolloin se sitoo epäpuhtaudet itseensä paremmin.

Öljytilavuus (EW12J4-bensiinimoottori):

ML6CRivoittamaton vaihteiston koteloVaihteiston kotelo rivoituksella
Tyhjennys2,4 litraa1,7 litraa
Korjauksen jälkeen2,7 litraa2,0 litraa

Öljytilavuus (DW10BTED4-, DW12TED4- ja DW12BTED4-dieselmoottorit):

ML6CRivoittamaton vaihteiston koteloVaihteiston kotelo rivoituksella
Tyhjennys2,6 litraa1,9 litraa
Korjauksen jälkeen2,9 litraa2,2 litraa

Uudemmat (02/2006 lähtien) ML6C-vaihteistot on varustettu kuoren alaosan rivoituksella ja samalla niiden öljytilavuutta on pienennetty aiempiin verrattuna. Sarjanumeron yhteydessä vetopyörästökotelon päällä on öljytilavuusmerkintä (21.03.2006 lähtien). Ensimmäisessä kuvassa on vaihteisto ilman kuoren rivoitusta ja toisessa kuvassa on vaihteisto kuoren rivoituksella:



Öljytilavuus kannattaa epäselvissä tapauksissa varmistaa Peugeot-huollosta kysymällä.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2017, 05:36:07, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info