Kirjoittaja Aihe: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi  (Luettu 606 kertaa)

1 Jäsen ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 43
508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« : 07.08.2017, 17:53:45 »
Auto: 2012 508 2,0 HDi 163 FAP RXH HYbrid4 (94 000 km).

Taustaa: autoon on vaihdettu akku (Varta E39 AGM) alle vuosi sitten sittemmin jälkiasennettun Webaston tuloon varautuessa. Kirjoittelin huhti-toukokuussa tuolla moottoriongelmaketjussa (1, 2) siitä että melko pian yhden tuohon ketjuun liittyneen hyytymisen jälkeen myös start-stop -systeemi lopetti yhtäkkiä toimintansa. Mäkelän Koneessa löytyi virhekoodi sähköisestä alipainepumpusta jota arveltiin syylliseksi ja joka vaihdettiin tuossa alkukesästä, mutta se ei korjannut vikaa. Autossa Webastoa ohjaava Remuc raportoi pysäköidystä autosta yleensä 12.6-12.8 voltin jännitettä ja autolla on ajettu pitkiäkin pätkiä, joten akkua ei ole osattu epäillä lainkaan tuolla merkkihuollossakaan.

Tänään auto kävi Vehossa nimenomaisesti tämän vian takia mutta vieläkään ei löytynyt mitään varsinaista syytä. Testeri kuitenkin herjasi akun varaustilasta, joka on auton mukaan 71% ja että start-stop -automatiikka vaatii 76%. Ratkaisuksi ehdotettiin vain akun kunnollista lataamista joka todennäköisesti korjaisi vian - normaalilta näyttävä jännite uudehkossa AGM-akussa ei siis välttämättä ilmeisesti riitäkään (tai akkuyksilö on iästään huolimatta jo huonokuntoinen tai -laatuinen).

Tämä siis lähinnä vain tiedotusluonteisena asiana jos joku ikinä törmää vastaavaan eikä huollossakaan osata auttaa.

Päivittelen tilannetta jos jotain uutta ilmenee (oma CTEK on muiden ns. talvikauden varusteiden kanssa remontin vuoksi hieman hankalasti löydettävissä joten voi olla että menee tovi ennen kuin pääsen lataamaan tuota).
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 FAP -12

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #1 : 19.09.2017, 16:31:55 »
Tilanteen päivitys: Lomareissun aikana auto kävi viime viikolla vakikorjaamolla ja olivat muiden hommien lisäksi pyynnöstäni pitäneet sitä yön yli latauksessa - ei auttanut.

Eipä tässä sitten hirveästi muuta oikein voi kuin varailla Veholle aikaa sähköpuolelle kunhan sopiva hetki tulee. Mietin vielä ensin kuitenkin mahdollisesti akun uusimista, se ei olisi kuin reilun satasen menoerä vaikka tuo nykyinen vasta vuoden ikäinen onkin.
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 FAP -12

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 398
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #2 : 19.09.2017, 17:04:22 »
Mitenköhän olivat akun ladanneet? Jos ohi akun varaustilan valvonnan siten että akku on kuitenkin kokoajan autoon kytkettynä, niin auto saattaa edelleen kuvitella että akku on vajaa vaikka olisikin täynnä. Jos akku oli kytketty autosta irti latauksen ajaksi, niin ei pitäisi olla ongelmia. Olikohan muuten tuota akun varaustilan valvontaa koskaan kalibroitu?
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #3 : 20.09.2017, 10:23:37 »
Ha, varsin hyviä pointteja, kiitos.

Epäilen että on varmaan ollut kiinni auton piuhoissa latauksen aikana kun ei ollut puhetta asiasta tai siitä että irroittaisivat sitä autosta. Akun valvonnan kalibroinnista ei ole tietoa, tuskinpa sitä on koskaan tehty.
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 FAP -12

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 353
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #4 : 20.09.2017, 15:04:54 »
Lisään tähän omakohtaisia kokemuksia star-stop automatiikasta. Ajoneuvo 508 1.6 e-hdi 2011.

Ostovaiheessa start-stop ominaisuus ei toiminut, vain sininen valo mittaristossa vilkkui pysähtyessä. Ajoa noin 200km samana päivänä ja myöhemmin illalla alkoi itsestään toimimaan.

Nyt viime viikolla vaihdettu starttimoottori merkkiliikkeessä ja taaskaan ei star/stop toimi. Ajoa myös samat reilu parisataa kilometriä, ei toimi. Akku ladattu Cetekillä, ei auta.

Vikakoodit luettu merkkitesterillä ja muistissa starttimoottorin "dataväylään" liittyvä koodi. (pahoittelen etten nyt muista tarkkaa koodia) Koodi nollattu ja myöhemmin tänään pääsen kokeilemaan auttaako.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #5 : 20.09.2017, 21:42:29 »
Olikohan alkuperäinen akku varaosanumero 5600TC? Eli 75Ah ja 800A, jos niin, niin tuo vartahan on liian pieni...
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #6 : tänään kello 12:00:24 »
Joo, tuota 5600 TC:tä Service Box ehdottaa, vaihtoehtona 77/780.

Parempaa AGM:ää tuohon koloon en ole löytänyt ja omassa talvikäytössäni se vielä toistaiseksi on "pakollinen" joten sillä mennään. Ja tosiaan viime talvi meni tuollakin täysin ongelmitta ja Remucin raportoima jännite täytenä on edelleen sama kuin uutena joten jos tuosta ~10% pienemmästä kapasiteetista tosiaan olisi kiinni niin on todella hilkulla tuo raja (ja uudelleenkalibroinnista mahdollisesti siten hyötyäkin).
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 FAP -12

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 398
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #7 : tänään kello 14:27:01 »
Kalibroinnissa kalibroidaan nimenomaan tuota napajännitettä. Luulisi kyllä, että auto osaa ihan itsekin mitata jännitteen luotettavasti ja sen pohjalta tehdä tarvittavat päätelmät, mutta ilmeisesti sitten ei kun tuollainen kalibrointi on Diagboxiin rakennettu. Oli siellä jossain muistaakseni kapasiteetin määrityskin.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89