Kirjoittaja Aihe: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)  (Luettu 1015 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PG5082012

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« : 09.08.2017, 13:43:51 »
Auto: 2012 508 1,6 e-HDi.

Elikkä olin vähän pidemmällä matkalla muutama viikko sitten ja ajeltua tuli monta tuhatta kilometriä. Nyt auto on alkanut juksailemaan lämpötiloillaan. Välillä auton lämpötila nousee yli 90 asteen. Se saattaa käydä 100asteen tietämillä mutta palaa sitten aika nopeasti takasin siihen 90 asteeseen. Auto ei ole tehnyt tuota ennen. Huomasin varsinkin muutama päivä sitten, kun avasin ikkunat ja laitoin ilmastoinnin pois päältä niin silloin nousi lämpötila yli tuon 90 asteen. En tiedä johtuiko se sitten juuri tuosta ilmastoinnin pois kytkemisestä. Auto ei kuitenkaan tee sitä koko ajan vaan välillä vain.

En itse autoista paljoa ymmärrä mutta sen tiedän ettei se ole tuota ennen tehnyt.

PG5082012

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #1 : 09.08.2017, 17:55:22 »
Avasin konepellin ja naapurin kanssa katseltiin pellin alle. Löysimme turbosta välijäähdyttimeen johtavasta letkusta vähän pinnasta öljyä, mistä naapuri päätteli että välijäähdyttimeen olisi voinut mennä öljyä. Voiko tämä aiheuttaa ylikuumenemisen?
« Viimeksi muokattu: 09.08.2017, 18:22:40, kirjoittanut PG5082012 »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 852
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #2 : 09.08.2017, 19:59:53 »
Luultavasti ei, sen sijaan mun mielestä kaikki kuullostaa lähinnä normaalilta. Kun ilmastointi on päällä flekti pitää vähän väkisin lämmöt tasaisena. Kun taas jos ilmastointi ei ole päällä ECU säätää flektin käyntiä tiettyjen raja-arvojen mukaan
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 920
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #3 : 09.08.2017, 21:14:37 »
Toimiiko flekti ylipäätään? Rouvan auto ( ei tosin 508 vaan 407) tekee ihan samaa kun flekti ei  toimi.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

PG5082012

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #4 : 09.08.2017, 21:41:40 »
Kiitos vaustauksistanne.

Flekti toimii mielestäni ihan hyvin. Pörrää ihan normaalisti.

Kaksi letkua jotka lähtee välijäähdyttimestä toinen on tulo toinen meno letku. Siinä tulo letkussa (oikea letku, joka tulee turbosta) on niitä metalli rinkuloita, niin yhdessä niistä on öljyä oikein kunnolla. Naapuri sanoi että välijäähdyttimeen on voinut ajossa mennä öljyä ja se ei enää jäähdytä niin hyvin ilmaa öljyn takia.

Minulla on kuva siitä mutta en pysty laittamaan sitä liitteenä koska herjaa, että kuva on liian iso.

Eli varsinkin rasituksessa lämpötila nousee yli 90 asteen eli pitkissä ylämäissä sen huomaa. Mutta sitten se esim tasaisella taas palaa sinne 90 asteeseen. Periaatteessa normaalissa rasittamattomassa käytössä auto toimii moitteetta, mutta kun kiihdyttää tai pitkässä ylämäessä ajaa tasaisella nopeudella, niin silloin se lämpötilan muutos tapahtuu. Ajoin esimerkiksi vähän aikaa sitten moottoritiellä enkä siellä huomannut mitään poikkeuksellista ja tarkkailin lämpötilaa lähes kokoajan. Voisiko olla, että kun turbo on kovassa käytössä, niin se lähettää sieltä lämpimän ilman välijäähdyttimeen ja siellä olevan öljyn takia se ei pysty jäähdyttämään tarpeeksi hyvin, minkä takia tilapäiset lämpötilanmuutokset tapahtuvat.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 682
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #5 : 09.08.2017, 21:49:59 »
Lainaus
Naapuri sanoi että välijäähdyttimeen on voinut ajossa mennä öljyä ja se ei enää jäähdytä niin hyvin ilmaa öljyn takia.

Tällä ei kyllä ole merkitystä moottorin käyntilämpötilan suhteen, lisäksi välijäähdyttimeen kulkeutuu lähes aina öljyä ajan myötä eikä se vaikuta jäähdyttimen toimintaan. Välijäähdytyksen tarkoitus on toki osaltaan tasata moottorin lämpökuormaa, mutta sillä on varsin pieni vaikutus moottorin käyntilämpötilaan jäähdytysnesteeseen verrattuna. Sanoisin että normaalia moottorin toimintaa niin kauan kun lämpömittari ei nouse punaiselle alueelle tai mikään merkkivalo ei syty.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Tulossa: 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'

PG5082012

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #6 : 09.08.2017, 21:54:49 »
Eli niin kauan kuin lämpötila ei mene punaiselle tai merkkivaloja ei syty niin kaikki on normaalia? Ihmettelen vain, että miksi toi nyt alkoi tekemään tota pitkän ajoreissun jälkeen.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 397
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #7 : 09.08.2017, 21:55:28 »
Onkohan tässä muuten kyseessä jäähdytinnesteen vai öljyn lämpötilasta? 508:n mittaristossa on molemmat.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PG5082012

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #8 : 09.08.2017, 22:17:06 »
Jäähdytinnesteen lämpötilasta eli siitä vasemman puolisesta mittarista kyse. Mutta yhtä lailla myös öljyn lämpötila nousee lähemmäksi 90 astetta oikean puoleisessa mittarissa.

Hartsa

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #9 : 10.08.2017, 00:17:07 »
508 on kyllä vasemmalla juurikin öljyn lämpötila, keskellä bensamittari ja oikealla jäähdytinneste. Olettaen että öljyä on riittävästi niin 100 astetta kovassa rasituksessa ylämäessä tms. ei ole huolen aihe. Jäähdytinneste sen sijaan jos pyrkii yli 90 astetta aiheuttaa huolta, erityisesti flektin toiminnasta. Huomaa jos ilmastointi on päällä flekti pyörii kokoajan, joten sen toiminnasta rasituksen alla voi olla vaikea saada selkoa. Pyöriikö siis flekti jos ilmastointi ei ole päällä ja lämmöt nousee?

peukku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #10 : 10.08.2017, 06:15:23 »
Lämmöt pitäisi tarkistaa OBD:sta, mittariston neulan näyttämät on niin hyvin nykyautoissa filtteroitu heilumasta, että sen ne juuri näyttää ettei lämmöt ole normaaleissa rajoissa. Veikkaisin jumittavaa termostaattia.

PG5082012

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #11 : 10.08.2017, 14:00:03 »
Korjaan!! Eli siis vasemman puoleisessa lämpötilamittaristossa lämpötila on noussut tuonne 100-110 asteeseen tuntumaan  muutamia kertoja ja yli 90asteen silloin tällöin. Kun taas oikeanpuoleisessa lämpötilamittaristossa on lukemat menneet ylimmillään 90 asteen tiätämille. Sen ylemmäksi ei mielestäni ole mennyt.

Flekti pyörii ainakin ilmastoinnin ollessa päällä. En ole vielä katsonut, että pyöriikö ilman ilmastointia. Tarkistan illemmalla töistä päästessäni. Eilen ajelin ylämäessä ilmastointi päällä vähän kovemmilla kierroksilla ja huomasin, että muutaman pikku viivan yli 90 asteen se silloinkin nousi.

Ihmetykseni on siinä, että miksi se on nyt reissun jälkeen alkanut tekemään sitä. Ennen reissua kävin öljyt vaihtamassa ja öljyä näyttäisi olevan suurinpiirtein sama määrä kuin öljynvaihdosta tullessaankin. Ennen reissulle lähtöä lämpötilat eivät ole koskaan kikkailleet vaan pysyneet hyvin kontrollissa. Vasemman puoleinen lämpötilamittari ei siis koskaan ole noussut yli 90 asteen.

Pahoittelen tietämättömyyttäni. En tosiaan autojen päälle hirveesti ymmärrä.

Kiitos vastauksistanne

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #12 : 10.08.2017, 16:51:37 »
508 malleissa lämmöt on lähes aina mittarin mukaan 3-4 viivaa yli 90 asteen. Kun tulee ylämäki, niin flekti käynnistyy ja lämmöt laskevat 85 asteeseen. Tuo flektin käynnistys taisi olla valittavissa päälle/pois kuormituksessa. Eli lämpöjen seilaus on ominaisuus.
Peugeot 508 & Peugeot 607

PG5082012

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #13 : 10.08.2017, 18:29:21 »
Äsken ajoin töistä kotiin ilman ilmastointia päällekytkettynä. Kun pysäköin auton (auto päällä) niin flekti ei pyörinyt vaikka lämpötila 90 tosin tällä kertaa lämpötila ei noussut yli tuon 90 asteen kertaakaan.

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 654
  • C'est Chic!!
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #14 : 10.08.2017, 18:58:27 »
Mikä olikaan ongelma ?
Mielipiteet eivät ole samanarvoisia. On tietoon ja ymmärrykseen pohjautuvia, ja on asenteellisuuteen, uskomuksiin ja ennakkoluuloihin perustuvia.