Kirjoittaja Aihe: 508 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)  (Luettu 1006 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
508 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« : 17.08.2017, 08:13:40 »
Auto: 2013 508 2,0 HDi 163.

Syksy ja meikäläisen ensimmäinen huoltokokemus dieselautolla lähestyy ja nyt ensi kertaa pitäisi vaihtaa tuo polttoainesuodatinkin, minkäslainen operaatio tuo tarkkaan ottaen on? Itse vaihto lienee helppo eli kansi ja liittimet irti, patruuna sekä O-rengas vaihtoon, mutta entäs tuo ilmaaminen? Pumppu löytyy ihan konehuoneesta, mutta huoltomanuaalin mukaan olisi tarvetta ihan omalle työkalullekin (letkuhässäkkä), pitääkö tämä paikkaansa?
508 HDi 163 Allure ´13, man.

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #1 : 20.08.2017, 09:33:05 »
Prosessi lienee linkitetyn videon mukainen, sillä erotuksella että pösössä on oma pumppu jolla voi huollon jälkeen pumpata suodattimen täyteen ja yhä ilmakuplat paluupuolelle jossa ne eivät enää häiritse. Motonetista saa 8 eurolla kamat tuohon erilliseen DIY-ilmauspumppuun jolla paluupuolelta saa ilmat imettyä järjestelmästä kokonaan jos ei muuten tokene...

https://www.youtube.com/watch?v=U4-bwzGlAlU
508 HDi 163 Allure ´13, man.

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #2 : 12.11.2017, 19:19:09 »
Oli hyvin yksinkertainen tapaus, suodatinkotelo kannattaa täyttää ennen filtterin asentamista lähes täyteen ja päällä olevan muovisen ruuvin "kautta" saa vielä jälkeenpäin kotelon täytettyä ihan piripintaan jolloin ilmaa jääkin enää pieniä määri putkistoon. Pumppailin asennuksen jälkeen auton omalla pumpulla tovin ikäänkuin varmuuden vuoksi ja kone hyrähti käyntiin aivan normaalisti...

Ne letkujen valkoiset liittimet suodatinkotelolle olivat ainoat jotka hieman ihmetyttivät ensikertalaista mutta kun tajuaa vetää lukitusnastat ulos ja sitten painaa liittimen loppuosaa sisäänpäin niin avot.
508 HDi 163 Allure ´13, man.

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 508 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #3 : 12.11.2017, 20:25:32 »
Ne letkujen valkoiset liittimet suodatinkotelolle olivat ainoat jotka hieman ihmetyttivät ensikertalaista mutta kun tajuaa vetää lukitusnastat ulos ja sitten painaa liittimen loppuosaa sisäänpäin niin avot.

Ja ne saa muuten todella helposti rikki, jos ei tiedä miten ne toimii.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

Janus

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 508 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #4 : 13.11.2017, 10:22:32 »
Auto: 2013 508 2,0 HDi 163 RXH HYbrid4.

päällä olevan muovisen ruuvin "kautta" saa vielä jälkeenpäin kotelon täytettyä ihan piripintaan jolloin ilmaa jääkin

Tein tuon itse eka kerran kanssa nyt syksyllä. Sain vanhan filtterin ulos ja uuden paikalleen ihan ilman letkuja irrottamatta.
Jatkoa helpottaa huomattavasti tuo polttoainelinjassa oleva oma käsipumppu. Mahtaako olla vain tietyissä moottori-/varusteluversioissa vai kaikissa PSA dieseleissä?
Kannen ruuvi auki ja kansi takaisin sekä sitten rauhallisesti pumppailen kunnes reiästä alkoi tulla "naftaa".
Ruuvi paikoilleen ja vielä muutama pumppaus, että letkun ilmatkin poistui. Heti starttasi ja kävi nätisti.
508 RXH vm. 2013 (ed. Passat 4Motion Variant Sportline -06)
Entiset ranskikset: 406 SR GrW (-01), 406 SR (-98), 405 GTX (-93), BX (-90)
ja vielä vanhemmat: Ascona 1,3i (-87), Fiat Punto (-83)

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #5 : 14.11.2017, 08:40:40 »
Tein tuon itse eka kerran kanssa nyt syksyllä. Sain vanhan filtterin ulos ja uuden paikalleen ihan ilman letkuja irrottamatta.
Jatkoa helpottaa huomattavasti tuo polttoainelinjassa oleva oma käsipumppu. Mahtaako olla vain tietyissä moottori-/varusteluversioissa vai kaikissa PSA dieseleissä?

RXH:ssa saattaa layout olla sitten hieman eri, mulla menee filtterikotelon oikealta puolelta heti eteen-taakse suuntainen kaapelinippu joka kyllä estää filtterin vaihdon ilman letkujen irroitusta, tai ainakin pitää käyttää vähän forcea, kun selvisi miten helposti letkut irtoavat lopulta ei tarvinnut kokeilla olisko onnistunut. Tuossa videon Fordissahan se onnistuu myös helposti käyttämälläsi tavalla.

Taitaa kaikissa 508-malleissa pumppu tai nappi olla mutta vanhemmista pösöistä en tiedä, Fordin käyttämissä PSA-dieseleistä näköjään pumppu puuttuu. Jossain kerrottiin myös että täyttämällä kotelo etukäteen mahdollisimman täyteen kone käynnistyy kyllä ja uskaltaisin olla samaa mieltä...
508 HDi 163 Allure ´13, man.