Kirjoittaja Aihe: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin  (Luettu 1404 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 927
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #15 : 28.08.2017, 16:05:38 »
Kun nyt minulta kysyttiin, niin vastaan että vikaa todellakin on. Edellä buusban vastaus on kaiken kattava, eikä minulla ole siihen mitään lisättävää.

Jotenkin silti epäilen, että tässä on nyt kyse Wiion lain mukaisesta viestinnän epäonnistumisesta ja ymmärrämme viestin eri tavalla kuin mitä kirjoittaja yrittää kertoa. Oikestaan toivon, että tästä olisi kyse, eikä siitä viasta.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #16 : 28.08.2017, 19:33:56 »
Ok yritän uudestaan. Kuvitelkaa nykyaikainen ruiskukoneinen, manuaalivaihteinen auto. Siinä kun nostaa jalan kaasulta, niin moottori "sammuu", mutta vaihteiston välityksellä kone pyörii ja moottorijarruttaa.

Minun autossa, kylmällä (pitää mennä pakkasen puolelle tai nollakeliin) vaihteistolla ajaminen muistuttaa yllä olevan esimerkin menoa sillä erolla, että manuaalivaihteisessa autossa kytkin luistaisi julmetusti. Tässä esimerkissä auto kulkee kokoajan vaikkapa 50km/h. Eli kun kaasua painaa, kierrokset ovat korkealla eikä auto kiihdy lähellekään samassa suhteessa kierrosten kanssa. Vastaavasti taas kun jalan nostaa kaasulta, kytkin luistaa edelleen julmetusti ja moottorin kierrokset laskevat nollaan vaikka vaihteistossa on vaihde päällä (joka siellä auton näytön mukaan on!) ja auto liikkuu omalla painollaan aivan kuin manuaalivaihteiston kanssa painaisi kytkimen pohjaan.

Autoni siis yrittää moottorijarruttaa lopettamalla ruiskutuksen kun vetoja ei tarvita (esim alamäkeen), mutta vaihteiston luistamisen vuoksi moottori ei ole yhteydessä tienpintaan ja kierrokset laskevat nollaan. Tämä ominaisuus on ollut aivan kokoajan autossani.

Autoni vaihteisto siis imitoi lahjakkaasti (EAT6 vaihteisto) manuaalivaihteistoa todella huonolla kytkimellä jossa kytkin painetaan alamäessä pohjaan. 

Selvensikö selostus mitään? Asiaa on vaikea selittää kirjoittamalla, paljon helpompaa nähdä itse tapahtuma.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 853
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #17 : 28.08.2017, 20:15:13 »
Ei, koska mä en ymmärrä miten moottorin voisi sammua = kierrokset on nolla. Kyllä se moottori tossa meidän tomaatissa jää tyhjäkäynnille, vaikka kuinka olisi loota kylmä. Öljyt lämpenee äkkiä ja jo parin kilsan jälkeen momentin muunnin lukkiutuu yli 30 km/h nopeuksissa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 840
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #18 : 28.08.2017, 21:55:20 »
Tuo oma jo melkein 10 vuotias automaatti AM6 jarruttaa moottorilla joutokäynnin kierroksille (900) ja vaihtaa sitten pienempää ja sama jatkuu.

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #19 : 29.08.2017, 09:00:08 »
Vielä lisäyksenä, että kun kierrokset laskevat ajossa (esim se 50km/h) nollaan, kaasua painamalla tai vakionopeudensäätimen uudelleen käynnistämällä reagoi moottori normaalisti ja meno jatkuu. Moottorijarrutusta ei vain tapahdu ollenkaan vaan moottori kyllä huilaa siellä nollassa kierroksessa niin kauan kuin laatikko on kylmä eikä kaasua paineta joko jalalla tai vakionopeudensäätimen toimesta (vakionopeudensäätimen tapauksessa tosin säädin pitää käynnistää aina uudestaan kun kierrokset laskevat nollaan).

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 853
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #20 : 29.08.2017, 09:05:50 »
Tota, tosta toiminnasta olisi oikeastaan ihan kiva nähdä video.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #21 : 29.08.2017, 18:23:09 »
1,5 sek olen laittanu välin. 2 sek on etelässä ihan liian pitkä. Jatkuvasti hidastelee kun porukkaa tulee väliin.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #22 : 01.09.2017, 09:21:27 »
Minä en pääse samalla aaltopituudelle 308GT20 kirjoittajan kanssa, mutta kaiketi nyt kuitenkin mitä ymmärrän, niin auto toimii ihan normaalisti.

EAT3 vaihteisto ainakin tekee niin, varsinkin kylmällä, että varsinkin alle 50kmh nopeudessa ei paljon moottorijarrua käytä, vaan nimenomaan pudottaa kierrokset joutokäynnille, eli momenninmuunnin luistaa sen verran.

Nykyajatus malli on se että auto kuluttaa vähemmän polttoainetta kun ei käytetä moottorijarrutusta, vaan annetaan auton rullata vapaasti.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #23 : 01.09.2017, 09:45:35 »
Toimii juuri näin, sillä erolla, että ei tipu joutokäynnille vaan suoraan kierrokset nollaan asti = 0rpm, kyseessä ei ole Start&stop systeemi. Lämpimällä laatikolla moottorijarruttaa eli ei pääse joutokäynnille tai nollaan kierrokset missään vaiheessa paikallaan oloa 0 km/h lukuunottamatta.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #24 : 01.09.2017, 09:48:36 »
Miten se auto lähtee sitten käyntiin? Ei pitäisi olla mahdollista käynnistää saati vaihteiston toimia tuossa tilanteessa. (tai siis vaihteisto hajoaa jos siellä ei ole öljynpainetta, eli moottori käynnissä)
Eihän automaattia saa hinatakaan!
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #25 : 01.09.2017, 10:18:39 »
Hyvä kysymys, sieltä se herää kun kaasua painaa, liekö vetää jonkun solenoidin tai sitten kierroslukumittari huijaa tms. Hajoamiseen en osaa ottaa muuta kantaa, kuin että autoon on jo kertaalleen vaihdettu takuuseen moottori ja taas isompaa vikaa. Varmaankin vaihteiston ohjauksella saa koneen käyntiin uudestaan tai sitten startilla joskaan siihen en usko äänimaailmasta päätellen. Harmillista, että nyt ei ole talvi tai auto ajossa muutenkaan niin en saa videota aiheesta. On ilmeisesti minun auto jokin jokerimalli kun kaikki mielenkiintoinen löytyy juuri tästä autosta.


drinkalot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #26 : 03.09.2017, 11:45:22 »
Itse en ole kyllä havainnut että kierrokset menisivät nollaan kun auto on liikkeessä. Pydähtyessä ja start/stop toiminnon iskiessä ne kyllä menevät nollaan.