Kirjoittaja Aihe: 406 - Vetoakselien irrotus  (Luettu 1227 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
406 - Vetoakselien irrotus
« : 31.08.2017, 00:56:33 »
Auto: 1996 406 2,0 (16-ventt.).

Tällä hetkellä kytkinremonttia tekemässä ja olen nyt vetareita irroittamassa. Vasen lähti irti mukavasti, mutta oikea puoli ei irronnut vaikka korjausoppaan mukaan löystin ne 2 mutteria siitä tukilaakerista, jonka jälkeen niitä piti pyöräyttää 1/4 kierrosta saadakseen vetarin ulos. No, pyörittelin joka suuntaan mutta ei irtoa millään. Onko kenelläkään mitään apua tähän probleemaan?

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 770
Vs: 406 - Vetoakselien irrotus
« Vastaus #1 : 31.08.2017, 05:55:57 »
Tukilaakeri jumiutunut laakeripesään, ei ole muuta lukitusta eli pitäisi vaan saada vedettyä ulos. Omassa 605:ssa oli sama juttu, jouduin siinä irrottamaan laakeripukin sekä raottamaan vaihdelaatikon liitosta moottoriin että sain koko akselin laakeripukin kanssa irti. Sitten prässillä vetari irti laakeripukista.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 758
Vs: 406 - Vetoakselien irrotus
« Vastaus #2 : 31.08.2017, 06:59:51 »
Sen puolen vetaria ei teknisesti edes tarvitse irroittaa kytkimen vaihdossa. Toki laatikon takaisin laitossa pitää olla sitten hieman apuja.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 813
Vs: 406 - Vetoakselien irrotus
« Vastaus #3 : 31.08.2017, 11:02:11 »
Lähtee helposti kun lyö sopivalla tuurnalla vetoakselin olakkeeseen tukilaakerin viereen.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 129
Vs: 406 - Vetoakselien irrotus
« Vastaus #4 : 01.09.2017, 15:00:53 »
Ja jos ei lähde, niin kuumailmapuhaltimella kuumia siihen alumiinirunkoon, niin viimestään lähtee em. ohjeella. ;)

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - Vetoakselien irrotus
« Vastaus #5 : 01.09.2017, 15:25:14 »
Kiitoksia paljon neuvoista! Lämmitin sitä runkoa jonka jälkeen lähti naputtelemalla irti. Toinenkin asia vielä kuitenkin vaivaa. Pösössäni on siis be3 laatikko, joten vaihteensiirtovivut pitäisi saada irroitettua. Korjausoppaassa sanottiin vain että ruuvitaltalla varovasti kampeamalla irtoaisi. Mistä kohtaa kuuluisi kammeta jos ehjänä haluaa irti?

Capricorn

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 117
Vs: 406 - Vetoakselien irrotus
« Vastaus #6 : 01.09.2017, 17:58:14 »
Lähtee kivasti, kun kampeaa sopivan kokoisella avaimella siitä kupin alta. Oisko ollu 13 mm kita-avain.

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - Vetoakselien irrotus
« Vastaus #7 : 04.09.2017, 16:57:41 »
Kiitos neuvosta jälleen! Sain lenkillä kammettua irti ja ehjänä vielä.

jomasipi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 406 - Vetoakselien irrotus
« Vastaus #8 : 03.03.2018, 11:54:16 »
Auto: 2003 406 3,0 V6.

Vasemman vetoakselin öljytiivisteen vaihto. Löytyyköhän vetoakselin tiiviste kun avaa nuo 4 pulttia jolloin pikkuinen luukku irtoaa? Luukku näyttäisi olevan tiivistetty jollain silikonimassalla. Mitähän massaa se on vai ymmärsinkö oikein?
Tiiviste on myöskin vähän monimutkaisempi malli eikä mikään o-rengas. Onkohan sen asennuksessa mittään erikoista huomioitavaa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 406 - Vetoakselien irrotus
« Vastaus #9 : 03.03.2018, 19:39:31 »
Jos avaa laipan, kannattaa tarkistaa ettei sen takaa putoa mitään, esim simmilevyä. Simmillä säädetään kartiolaakereiden välys tms. En tiedä mitä muuta yllättävää saattaisi olla. Tavallinen moottorisilikoni on hyvä tiiviste. Tiivistelakka on huono, en suosittele.

jomasipi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 406 - Vetoakselien irrotus
« Vastaus #10 : 03.03.2018, 20:24:00 »
Hommasin Plastic Padding Gaskettia. Kiitos vinkistä.

jomasipi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 406 - Vetoakselien irrotus
« Vastaus #11 : 03.03.2018, 23:25:05 »
Voi harmi kävi huonosti kiristin tyhjennysproppua liian kovin ja halkesi koko laatikon kuori. Enpä ajatellut että se olisi mennyt niin herkästi koska en käyttänyt mitään pitkää vartta. Nyt taitaa olla pahempi homma. Saakohan sitä millään vippaskonstilla enää tiiviiksi? Se on halki jonkin matkaa propun jengojen yläpäähän tai vähän pidemmälle. Voi harmi.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 129
Vs: 406 - Vetoakselien irrotus
« Vastaus #12 : 04.03.2018, 12:11:40 »
No tuossakohtaa ei ole enää hävittävää eli seuraava vaihtoehto on vaihtaa koko loota tai hajonnut kohta ulkokuoresta, tosin en tiedä onko siihen teknisesti edes mahdollista vaihtaa sitä hajonnutta kohtaa ilman että loota alkaa purkautua enemänkin..

Koittasin ensin putsata sen jengan ja imeä jollain viimeiset tipat lootaöljyä pois sieltä suulta. brakecleanerilla tms rasvanpoistoaineella huolellinen putsaus ja karhennus hiomapaperilla halkeeman kohalle ulkopintaan ja uudestaan putsaus. Sitten jonku kovettuvan massan(esim kemiallinen metalli tms) kanssa roppu paikalleen sievästi ettei enää väännä halkeemaa auki. tiivisterikan ja rungon väliin huolehtii että menee hyvin samaa evästä ja sitten lopuks lastalla liippaa halkeeman päälle sitä samaa reilu kerros ja riittävän leveelle alueelle niin saattaa vaikka kestääkkin ... takeitahan tuolle ei ole mutta niinkuin alussa sanoin, ei voi enää hävitä enempää tässä hommassa... lootaöjyt menee sitten samoina auton loppuiäin mutta ei nuita huolto-ohjelmassakaan useimmiten enää vaihdeta..

urkki

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 277
Vs: 406 - Vetoakselien irrotus
« Vastaus #13 : 04.03.2018, 15:25:01 »
Voi siihen roppuun tehdä pienen poistoreiän esim joku m5 kierteen vielä niin ei tarvi öljynvaihtoa laistaa.