Kirjoittaja Aihe: 508 - Ei aina käynnisty  (Luettu 3676 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 363
508 - Ei aina käynnisty
« : 09.09.2017, 17:04:29 »
Auto: 2011 508 1,6 e-HDi Allure (114 hv, avaimeton käyttö).

Hyvin satunnaisesti ilmennyt seuraavanlainen vika, auto ei välttämättä käynnisty ensimmäisellä yrityksellä. Jalka jarrulla ja käynnistysnappia painamaan, syttyy kaikka valot tauluun niinkuin kuuluu, mittarit heittävät "rundit" niinkuin kuuluu, sekuntti tästä pitäisi padan lähteä tulille, mutta ei. Virrat pois ja uudestaan ja käynnistyy.

Mitään muuta yhdistävää tekijää ilmiölle ei ole löytynyt kuin se että tekee tämän vain aamulla ja ilman pitää olla viileä. Silloinkin vain hyvin satunnaisesti.

Tähän mennessä tehtyä / kokeiltua.

- Ei vikakoodeja (kerran oli avaimen tunnistinantennista ajoittainen häiriö mutta nollauksen jälkeen ei ole palannut)
- Akkua latailtu
- Molempiin avaimiin vaihdettu paristot ja kokeiltu eri avaimilla.
- Huollossa startin kaapeleita puhdisteltu ja herkistelty? (vaihtoauto takuuseen)

Seuraavaksi meinaavat vaihtaa uuden starttimoottorin. Mielestäni vika vaikuttaa sähköpuolen vialta. Korjaamopäälikkö oli puhunut jostain releviasta? mikä on ollut yleinen syy näissä taikka avaimen tunnistinantenni?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 084
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #1 : 09.09.2017, 20:33:46 »
Voisiko olla vain kylmällä ilmalla pidempi hehkutuksen tarve?
Oletko odottanut jalka jarrulla riittävän pitkään, ainakin 3sek-5sek?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 991
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #2 : 09.09.2017, 21:08:01 »
Jos avain ei tunnistu, se kyllä kertoo siitä. Nytkö ei mitään virheilmoitus tule, vaan jää vain käynnistymättä tai edes yrittämättä käynnistyä? Kyllä tuo minullakin viileämmällä ilmalla joskus kestää pidempään ennenkuin alkaa pyörittää starttia, mutta ei kai vielä sellaisia pakkasia ole, että tästä olisi kyse. Silloinkin hehkun valo palaa merkiksi siitä, että hehkuttaa pidempään. Tietty, jos hehkut on rikki, niin en tiedä mitä tekee.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 093
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #3 : 09.09.2017, 21:30:47 »
Mielestäni hehkuongelma tulee eteen vasta paremmalla pakkasella.
Ja pakkasellakin nykydiesel lähtee ilman hehkuja käyntiin.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 084
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #4 : 09.09.2017, 21:38:41 »
Lähtee kyllä pakkasellakin ilman hehkuja mutta kyllä toisinaan muutama sekeuntti menee, onko se hehkutusta vai muuta tietokoneen raksuttelua, en tiedä mutta kyllä kylmällä tosiaan pitää välillä hetki odotella, sitten kyllä narahtaa käyntiin hienosti.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 451
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #5 : 10.09.2017, 09:47:50 »
Tuon aloitusviestin sekunnin odotusajan oletuksen perusteella lähtisin myös ensimmäisenä varmistamaan, että olisiko kyseessä kuitenkin hehkutus. Luulisi tosin että tuo olisi jo huollossa äkätty varmistaa, mutta näin lisätiedoksi niin hehkutus ei kaipaa edes pakkasta. Jos tuohon 2013 päivätyn service boksin tietoon on luottaminen, niin se riittää että öljynlämpötila on normaalissa ilmanpaineessa alle ~15 astetta jonka jälkeen hehkuja lyödään jo pariksi sekunniksi päälle. Ja mallia tuntemattomien kannattaa myös huomioida, että avaimettoman käytön kanssa auton käyttäjä ei voi starttaukseen vaikuttaa muuten kuin painamalla starttinappia ja ECU sitten päättää miten auto käynnistetään, eli hehkutetaanko vai ei.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 363
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #6 : 10.09.2017, 10:46:01 »
Mitään virheilmoituksia ei jää näyttöön lukemaan. Vähän vastaava tilanne kun laittaisit pelkät virrat päälle mutta ilman huomautusta painaa jarrupoljinta

Viileämmällä kelillä on havaittu hehkutuksen merkkivalon syttyminen ihan hetkeksi, jonka jälkeen valo sammuu ja auto käynnistyy. Kuitenkin silloin kun tämä vika ilmenee, niin muutaman kerran on stattimoottorista? tai jostain moottorista kuulunut aivan pieni  "tuhahdus" ja käynnistyminen on pysähtynyt siihen.

Jos vika sattuu ilmenemään niin en usko että odottamalla enään käynnistyy kun hehkun valokin on sammunut. Ja on odoteltu kymmeniä sekunetteja mutta mitään ei tapahdu.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 093
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #7 : 10.09.2017, 12:29:29 »
Moottori käynnistyy kyllä ilman hehkuja kuin tyhjää vain pienessä pakkasessakin. Hehkutuksia tehdään myös päästöjen vähentämiseksi.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 451
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #8 : 10.09.2017, 12:50:04 »
Totta, mutta tuossahan varmisteltiin vain sitä ettei kyse olisi hehkutuksesta ennen starttausta. Tässä tapauksessa kun auton käyttäjä ei voi asiaan vaikuttaa, toimi ne hehkut tai ei. Viimeisimmän kuvauksen perusteella veikkaisin itsekin vikaa starttimoottorissa, jos kerran liitokset on jo tarkistettu.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 093
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #9 : 10.09.2017, 13:01:31 »
Sekö starttimoottori ei pyöritä ollenkaan silloin kun ongelma esiintyy, vai pyörittääkö se?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 363
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #10 : 10.09.2017, 13:29:19 »
Kun ongelma esiintyy niin starttimoottori ei pyöritä yhtään.

Harmi kun tämä käynnistysnapin toiminta aiheuttaa nyt tulkintaongelmia.

Kuitenkin sen jälkeen kun on jalka jarrupolkimella ja nappia painettu, on käynnistyminen ihan auton varassa. Eli jalka jarrulle -> napin painasu -> virrat päälle, mittarit heittää rundin - > ei tapahdu yhtään mitään vaikka kuinka kauan odottelee.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2017, 13:33:30, kirjoittanut wedo »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 991
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #11 : 10.09.2017, 15:05:58 »
Tuo prosessihan keskeytyy automaattivaihteisessa heti, jos jarrurpolkimen nostaa tai vaihteen siirtää R:lle tai D:lle. Voisihan sekin olla mahdollista, että jarrupolkimen anturissa on jokin vika. Viisarit heittää rundin, kun start-nappia painaa, vaikka jarru ei olisikaan painettuna. Omassa GT:ssäni tulee mittariston keskinäyttöön silloin ohje, että vaihde P:lle ja on painettava jarrua, mutta jos keskinäyttö on erilainen, niin ohjetta ei välttämättä tule. Eli tunnistaako tuo nyt varmasti, että jarru on painettuna? Toinen kysymys sitten siitä, että tunnistaako se varmasti vaihdekepin asennon oikein?
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 363
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #12 : 10.09.2017, 15:31:25 »
Tosiaan kun tämä vika ilmenee, ei näyttöön tule kehoitusta että jarrua olisi hyvä painaa taikka siirtämään vaihteenvalitsin N-asentoon. Eli tästä voisi päätellä että jarrupolkimen ja vaihdeasennon tunnistaa.

Tosiaan robottiautomaatti joten vaihdekepissä vain 3 asentoa. R-N-A.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 991
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #13 : 10.09.2017, 16:17:31 »
No nuo on sitten molemmat eliminoitu pois. Startti irti ja kokeilemaan toimiiko se edes irrallaan:
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 286
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #14 : 11.09.2017, 15:30:49 »
Onko akku alkuperäinen (millainen)?
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97