Kirjoittaja Aihe: Huoltomittarin toimintatapa  (Luettu 50082 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jleinonen

  • Vieras
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #15 : 05.09.2008, 11:59:21 »
Ja vuosihuolto on ns perushuolto. Viimeksi tehtynä 407:aan oli vaihdettu öljyt, suodatin ja raitisilmasuodatin. Jos esim 2 vuotta edellisestä jarrunestevaihdosta, niin vaihtavat ne jne.
Näin kai pitäisi toimia, mutta ei se nyt aina ihan noin mene. 2 vuotis huollossa tokaisivat jarrunesteistä että mitä niitä vaihtamaan kun tasot on OK.  :-\

Volkswagenissahan longlife huolto-ohjelmassa huoltoväli on 2 vuotta tai 50 000km. Ja huoltovälinäyttö sitten lyhentää huoltoväliä tarpeen mukaan.

Tuo km määrä vaihtelee kyllä. Taitaa olla hyötyajoneuvoissa 50tkm, mutta henkilöautoissa 30tkm.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #16 : 05.09.2008, 12:05:22 »
Mistä vuosimallista alkaen (esim 307:ssa), huoltoilmaisin laskee myös ajan, eikä pelkästään km-määrää?
Vm. 2001 lähtien: Määräaikaishuoltojen väli on bensiinikäyttöisten 307-mallien kohdalla 30 000 km ja dieselmalleilla 20 000 km. Pitkät huoltovälit alentavat käyttökustannuksia.

Näitä ohjeellisia huoltovälejä voidaan muuttaa auton todellisten käyttöolosuhteiden mukaan. Elektroninen laskin kokoaa tietoja mm. käynnistysten lukumäärästä, moottorin lämpötiloista jne., ja näiden tietojen perusteella kojetaulussa oleva huollonilmaisin kertoo, milloin seuraava huolto on tarpeen.
Peugeot 508 & Peugeot 607

samilang

  • Vieras
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #17 : 05.09.2008, 12:29:27 »
Sillä tuota kyselen, kun meidän 307 vähentää km-määrää aivan reaaliajassa vaikka ajoa ei tule vuodessa kuin 10-15 tkm. Tosin auto huolletaa kerran vuodessa ts. vuosihuolto.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #18 : 05.09.2008, 12:38:38 »
Sillä tuota kyselen, kun meidän 307 vähentää km-määrää aivan reaaliajassa vaikka ajoa ei tule vuodessa kuin 10-15 tkm. Tosin auto huolletaa kerran vuodessa ts. vuosihuolto.
Muistaakseni km määrä vähenee vaikka autolla ei ajaisi.
Peugeot 508 & Peugeot 607

samilang

  • Vieras
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #19 : 05.09.2008, 13:10:12 »
Ok. Täytyy seurata tarkemmin, emäntä sillä pääsääntöisesti ajeleekin.

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #20 : 05.09.2008, 18:38:24 »
Ainakin mulla 406 pudottaa ensin kilsoja reaaliajassa, mutta kun ajoa on vaan 10 000- 12 000km vuodessa, niin loppuvuodesta alkaa mittari tippuman oikeen kunnolla. Eli se vuosi tuntuis olevan rajana, ainakin pätkä ajossa.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

ArtoR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 402
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #21 : 05.09.2008, 18:44:49 »
En ala väittää muuta kuin että 406:ssa huoltomittarin lukema putoaa ihan vain edellisestä huollosta ajetun matkan mukaan.

Jep eli mitä ilmeisimmin olen väärässä ja joudun perumaan puheitani. Pitää seurata huoltomittarin käyttäytymistä.
Nykyinen: 308 SW 1,2 PureTech 130 '15
Aiemmin: 406 GW 2,0 ST Executive '04, 406 GW 2,0 ST '02, 406 GW 1,8 SR '98, 405 Break 1,6 GLX '92, 405 1,6 GLi '90   594 tkm

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #22 : 05.09.2008, 18:52:26 »
Jep eli mitä ilmeisimmin olen väärässä ja joudun perumaan puheitani. Pitää seurata huoltomittarin käyttäytymistä.

Näääp, mitään väärässä, korkeintaan väärin ymmärretty ;D kyllä se tippuu ensimmäiset 7-10 kk ihan pelkästään km pohjalla. Vasta loppu vaiheessa vauhti kiihtyy ;)

Muistaakseni 97-99 306 tiputti laakilla nollaan huoltomittarin, joku harmaa muistikuva jostain puhelusta aikoinaan ;D
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #23 : 06.09.2008, 08:47:33 »
Näääp, mitään väärässä, korkeintaan väärin ymmärretty ;D kyllä se tippuu ensimmäiset 7-10 kk ihan pelkästään km pohjalla. Vasta loppu vaiheessa vauhti kiihtyy ;)

Muistaakseni 97-99 306 tiputti laakilla nollaan huoltomittarin, joku harmaa muistikuva jostain puhelusta aikoinaan ;D

Oltaisiinkohan me kaikki oikeassa. ;D Kun minulla myös tällaiset kokemukset 607 huoltovälinäytöstä.
"Mistä voisi johtua, että 607 (2.2 bensa aut) huoltovälimittari etenee 2-3 kertaa ajokilometrejä nopeammin. Esimerkiksi pari kuukautta ja 2500km huollon jälkeen huoltomittari on edennyt jo n. 6000km. Ajo on 2/3 kaupunkimatelua ja 1/3 maantietä.

Kun kerran mainitsin asiasta huollossa, tarkistivat parametrit eivätkä löytäneet mitään vikaa. Sanoivat lisäksi ettei kannata välittää siitä mittarista, vaan teettää huollot vuoden/30tkm välein."
 
 

Benkku

  • Vieras
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #24 : 06.09.2008, 14:38:59 »
Välittäisin kyllä - ainakin jos auto on tarkoitus pitää pidempään kuin muutaman vaihtovälin verran - sillä öljy ikääntyy (ts. lisä-aineistus kuluu) lyhytsyklisessä käytössä nopeammin.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #25 : 06.09.2008, 16:24:13 »
Jos autossa on ns. joustava huoltovälinäyttö, niin mielestäni huoltoon mennään juuri tuon näytön mukaan, eikä minkään kilometrilukeman. Muutoinhan se systeemi olisi autossa aivan turhaan. Ja kuten olen tuolla ylempänä yrittänyt selittää, niin tuo huoltoväli voi pätkäajossa jäädä yllättävän lyhyeksi. 15 000 -20 000 km /vuosi.

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 891
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #26 : 08.09.2008, 22:10:10 »
mistäs tuo vuosi määräytyy tai siis auton tietokone ottaa päivämäärän? tuskin sentään siitä monitoiminäytön kellosta? meinaan jos tekee jotain semmosta hommaa, että joutuu ottamaan akun irti hetkeksi eikä sitten heti jaksa vääntää sitä kello / päivämäärä monitoiminäytöltä takaisin aikaan vaan ajelee vaikka kuukauden päivät ilman, että asetaa kellon aikaan. sekoaakos homma sitten ihan täysin?

Eiköhän siellä ole tietyillä järjestelmillä patterivarmennetut kellot, kuten tietokoneissa yleensäkin.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #27 : 09.09.2008, 07:41:00 »
Järjestelmä tallentaa asetukset auton sammutuksen yhteydessä, en tiedä minkä tyyppinen "flash" muisti siellä majailee. Tallennus tapahtuu noin 1 min ja 15 sekuntia auton sammutuksen jälkeen kuluvana aikana, jolloin väylässä on vielä virrat päällä.

Monitoimi näytön kello ja päivämäärä hukkuu aika helposti akkua irroittaessa, mutta eihän se härveli hukkaa matkamittari lukemaakaan ;) Ko. lukemat tallennetaan sekä mittaristoon että BSI:hin: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=16908.0
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

samilang

  • Vieras
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #28 : 09.09.2008, 19:16:00 »
Olitpa kaima (SamiL) oikeassa. Kyllä meidän 307:n huoltovälinäytössä on 5000km vähemmän, mitä autolla on ajettu. Viimevuoden vuosihuolto on muuten tehty 3.12. Saa nähdä vieläkö km-määrä vähenee nopeammin?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #29 : 09.09.2008, 20:17:29 »
...Saa nähdä vieläkö km-määrä vähenee nopeammin?

Ei kannata lyödä vetoa sen puolesta että ei vähene nopeammin ;) Se alkaa tippua kohta sellaista kyytiä että alkaa hirvittää.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.