Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)  (Luettu 29916 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #30 : 26.03.2011, 12:05:44 »
Tuossa kesäautossa (usa) varmistin ykk ajotusmerkin paikkansapitävyyden näin: Hitsasin vanhaan sytytystulppaan noin 2cm:n tapin.Ruuvasin sen ykkösen tulpanreikään. Pyöritin kampiakselia myötäpäivään kunnes ykkösen mäntä otti tappiin kiinni. sitten merkki hihnapyörään "lohkon" merkin kohdalle.Sitten pyöritin kampiakselia vastapäivään kunnes mäntä otti tappiin kiinni.Ja merkki taas hihnapyörään. Tarkka ykk on hinhapyörän merkkien tasan puolivälissä.

Tämä oli hyvä vinkki, noinhan sen saa yksinkertaisesti määritettyä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #31 : 26.03.2011, 13:05:27 »
En ole taajuuksista ennen kuullutkaan tässä yhteydessä eli mitä nämä taajuudet tarkoittavat käytännössä? Voidaanko niitä jollakin tavalla mitata tai miten tuota tietoa hyödynnetään?

Aiemmissa viesteissä asia on selostettu:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=35362.msg224809#msg224809
« Viimeksi muokattu: 27.03.2011, 13:59:19 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #32 : 26.03.2011, 13:26:26 »
Kysyin mielenkiinnosta Citroen merkkikorjaamosta SEEM mittauksesta, niin sanoivat, etteivät viitsi käyttää laitetta, vaan mittaavat kaikki autot käsituntumalta. Tietysti harjaantuu käsi muutaman sadan jakohihnan jälkeen. Käsin tosin itsekin kokeilen tiukkuuden.

Mielenkiinnolla kuitenkin odotan tuota sun mittausta, kuvasarja prosessista?

makinjar406

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #33 : 26.03.2011, 14:40:26 »
Jotenkin uskon että noissa korjaamoissa täytyy työn joutua, ei taida olla aikaa vetäytyä koppiin laskeskeleen (statiikkaa, lujuusoppia tahi dynamiikkaa) saatikka viritteleen "kitaranviritystyökaluja" eri taajuuksille... Vaikka yleisesti työn hinnoittelun perusteella voisi näinkin arvella :)  Edellistä mukaellen, mielenkiinnolla vartoilen jatkostooria tästä projektista..

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #34 : 26.03.2011, 15:09:42 »
Merkkikorjaamolla pitäisikin olla tuolla yllä mainittu mittalaite kireydelle, jolla homma sujunee nopeasti. Nämä akustiset menetelmät ovat kotinikkarin juttuja, kun se mittalaite puuttuu.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #35 : 26.03.2011, 15:54:27 »
Nämä akustiset menetelmät ovat kotinikkarin juttuja, kun se mittalaite puuttuu.

No tuota, varsinkin hihnavalmistajat nykyään suosittelevat ja jopa tarjoavatkin värähtelytaajuuden mittaukseen perustuvia mittalaitteita.

Mitä tulee 'kotinikkareihin' niin, itselläni on käytössä muutaman kympin HP IPAQ HX2490b ts. Pocket PC, jossa softa pianonviritykseen.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #36 : 26.03.2011, 16:08:14 »
Ymmärtääkseni Peugeotin ohjeistuksessa (merkkihuolloille) kuitenkin käytetään sitä kireysmittaria, vai onko asia muuttunut?

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #37 : 26.03.2011, 18:58:12 »
Pystyiskö johonkin listaan laittamaan eri koneiden hz kireydet, sekä ohjeet miten mitataan? Helpottaisi monen elämää varmaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #38 : 26.03.2011, 19:32:06 »
Ymmärtääkseni Peugeotin ohjeistuksessa (merkkihuolloille) kuitenkin käytetään sitä kireysmittaria, vai onko asia muuttunut?

Joo, ne SeemTronicin mittarit lienevät vielä käytössä. Mikäli, niin kehitys siinä suhteessa ei merkkikorjaamoissa ole kehittynyt.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #39 : 26.03.2011, 19:35:24 »
Kotitarveasentajan kireysasteet : löysä, kireä, "niin kiree että soi"  :)  ...onneksi tuo kiristin systeemi semmonen ettei tartte nuottikorvaa...

Miten olisi sopivan kireä? Kotitarve-asentajien onneksi on noita jousikiristeisiä, joiden avulla hihnalle saadaan varmemmin - kuin näppituntumalla ilman mitään mittalaitteita - oikeahko kireys.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #40 : 27.03.2011, 10:28:43 »
Noniin, nyt on auto työn alla uuden hihnapyörän kera.

Speksejä:
136t hammashihna, pituus 1295.4 mm, massa 168.3g => pituusmassa 0,130 kg/m
Tukivälin pituus (välillä imunokan hihnapyörä - vapaarulla, kuten sbox ohjeessa) 250 mm

Service boxin jakohihnan vaihto-ohjeen mukaisia kireyksiä vastaavat ominaistaajuudet:
1. Vaihe (Pre-tensioning value for fitting the timing belt) 45 SEEM: 85,8 Hz
2. Vaihe (Belt fitting tension) 26 SEEM: 55,4 Hz
3. Vaihe (Checking belt tension) 32-40 SEEM: 66,5 - 78,9 Hz

Nämä arvot siis laskettuna edellisen viestini linkistä löytyvällä excel-pohjalla, johon hammashihnan pituutta muuttamalla säädetty pituusmassaksi oikea arvo 0,130 kg/m ja asetettu tukiväli oikeaksi. Katsotaan kuinka kiristäminen huomenna onnistuu näillä arvoilla.

Vauhtipyörän lukitustyökalusta piti sahata molemmista laidoista yksi hammas pois, jotta mahtui paikalleen ilman startin irroittamista. Oli tarpeellinen työkalu, koska jarrua vasten hihnapyörän pulttia avatessa kytkin luisti. Eikä mikään ihme, niin tiukassa pultti oli lämmittämisenkin jälkeen. Järeällä vääntimellä ja jatkovarrella lopulta antautui.

Eipä onnistunut kireyden mittaaminen akustisesti. Autotallissa on ilmastoinnin ym aiheuttamaa taustahälyä kohtalaisesti, niin en saanut ominaistaajuutta selvästi esille. Pitäisi ensin varmistaa ja harjoitella mittalaitteiston käyttäminen vaikka kitaran tai tennismailan kanssa. ;) Hihnasta lähtevä ääni on jokatapauksessa todella hiljainen, sitä ei tahdo korvalla kuulla ollenkaan taustahälyn yli. Mittauslaitteistona oli EMU 0202 USB -äänikortti ja kokeilin sekä tarkkaa mittamikrofonia että Radioshack dB -mittaria. Hihna laitettiin jokakuinkin samaan kireyteen missä se oli ennenkin. Hihnaa pystyi kääntämään väliltä imunokka-vapaarulla noin 45 astetta kohtalaisen pienellä voimalla.

Muutamia huomioita itse jakohihnan vaihtamisesta (sbox ohjeen mukaisesti):
  • Jakopään puoleista moottorikannaketta ja ecun liitintä ei tarvitse irroittaa, ainoastaan imunokan lukituksen laittaminen on hieman ahdasta, mutta onnistuu kuitenkin.
  • Kun kiristää nokka-akselien hihnapyöriä, kannattaa jokaista pulttia kiristää kerrallaan todella vähän. Jos kiristää yhden kerralla loppuun, on suuri todennäköisyys että hihnapyörä siirtyy ja hihnaan jää ylimääräistä jännitystä. Jos näin pääsee tapahtumaan, merkit eivät ole enää kohdallaan kun konetta pyöritetään 2 kierrosta. Tämän huomaa myös siitä, että ajoitustapit eivät tule helposti pois nokkien ajoitusaukoista kiristämisen jälkeen.
  • Uuden hihnan paikallelaitto järjestyksessä kampiakseli (ja vesipumppu)-ohjainrulla-imunokka-pakonokka-kiristin. Kun hihna laitetaan nokka-akselien hihnapyörille, etsitään vapaaliikkeellä asema (lähtien täysin myötäpäivään kierretystä asemasta) jolla hihnapyörien kiristysruuvit ovat jotakuinkin keskellä uria.
  • Jos nokkien ajoitusmerkit ovat vain vähän sivussa, eivätkä nokka-akselien hihnapyörien kiinnitysruuvit ole uriensa lopussa, voi ajoituksen korjata irroittamatta hihnaa. Voi soveltaa serviceboxin ohjeen 3. vaihetta "Checking belt tension". Käytännössä siis ensin lukitaan kampiakseli oikeaan asemaan. Tarkista, että kampiakseli on oikealla kierroksella suhteessa nokkiin, jotta nokkien ajoitustapit ovat lähellä. Tämän jälkeen löysätään nokka-akselien hihnapyörien ruuvit (3 kpl/pyörä), laitetaan sormikireyteen ja käännetään 1/6 kierrosta auki. Jos nokkien ajoitusaukot eivät ole kohdallaan, käännä ne kohdikkain navan keskipultista. Kun tapit menevät ajoitusaukkoihin,kiristä nokka-akselien hihnapyörien ruuvit varovasti. Poista ajoitustapit ja pyöritä kampiakselia kaksi kierrosta (myötäpäivään) ja tarkista onko ajoitus vielä kohdallaan, toista operaatio tarvittaessa.
  • Vauhtipyörän lukitustyökalu on lähestulkoon pakollinen hihnapyörää irrotettaessa. Esimerkiksi Facom D86 tai Franklin TA445 (ebay) ovat sopivia. Sopii paikalleen starttia irroittamatta, kunhan molemmista reunoista sahaa yhden hampaan pois. Lukitustyökalu laitetaan startin pulttiin, painetaan vauhtipyörää vasten ja kiristetään M10 mutterilla.
  • Nokkien ajoitustappien kantaan kannattaa sitoa kuminauha tms. Helpottaa huomattavasti löytämistä koska tulevat varmasti tippumaan.
  • Kampiakselin hihnapyörän pulttia ei kannata kiristää lopullisesti, ennen kuin jako on varmasti kohdallaan. Keljuttaa kummasti kun kierrelukite ehtii jo jämähtämään ja joudutkin ottamaan hihnapyörän vielä irti.

Remontissa tarvittavat työkalut:
  • Ylemmän jakohihnakotelon kiinnitysruuveihin L-mallinen kuusiokoloavain, koko oli 3 mm tai 4 mm. Räikkä ei mahdu kuin keskimmäiseen, haarukan alla olevaan ruuviin.
  • Sisälokasuojan irrottamiseen torx T20 ja 10 mm hylsy.
  • Apulaitehihnan automaattikiristimen neliöreikään sopii 3/8" jatkovarsi. Lukitusreikään mahtuu esim 4 mm kuusiokoloavain. Kiristin on jäykkä, joten riittävän pitkä väännin on hyvä olla käsillä.
  • Kampiakselin hihnapyörän pulttiin 22 mm hylsy ja riittävästi jatkoja jotta pystyy vääntämään pitkällä vääntimellä (1,5 m). Takana oleva suojamuovi kiinni kuusiokoloruuveilla (4 mm tai 5 mm)
  • Jakohihnan manuaalikiristimen neliöreikä on kooltaan 8 mm. Jos ei ole käsillä 8 mm neliötankoa, voi työkalun tehdä viilaamalla 8mm kuusiokoloavaimesta. Tilaa on hyvin niukasti, noin 5-6 cm pituinen neliötanko riittää.
  • Jakohihnan kiristimen kiinnityspulttiin 13 mm kiintoavain (1/4" räikkäkin voi mahtua). Kiristäminen yläpuolelta, kun apuri kääntää kiristimen oikeaan asemaan alakautta. Ohjainrullan kiinnityksestä ei tietoa, luultavasti 13 mm hylsyllä ja pienellä räikällä onnistuu.
  • Nokka-akselin hihnapyörien ruuveihin (3 kpl/pyörä) 10 mm kiintoavain ja napojen kääntämiseen 18 mm kiintoavain.
  • Ajoitustapit: Kampiakseli 8 x ~50 mm, nokat 2kpl 6 x ~35-40 mm. Osakierrepulteista katkaisemalla saa melko hyvin istuvat.

Päivä remontissa meni, ennenkuin oppi ja ymmärsi miksi merkit eivät pysyneet kohdallaan. Josko tästä ohjeesta olisi jollekin muulle hyötyä. Apuria hommassa tarvii monessakin kohtaa, joten kannattaa pyytää yksi ylimääräinen pari käsiä remonttia tekemään.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2011, 10:39:41 kirjoittanut PL »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #41 : 27.03.2011, 12:36:14 »
Otitko hihnasuojuksen yläosan pois alakautta vai miten?

Yläsuojus lähtee vain yläkautta.

Tuohon taajuuden mittaukseen PL:lle vinkkinä, jos/kun mittausjärjestelmä mahdollistaa - rajoita mitattava kaista ja vahvista 50-150 Hz alue. Käytä suuntaavaa mikrofonia.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #42 : 27.03.2011, 12:39:30 »
Eikö sitä pidä murjoa aika pirusti, että tulee yläkautta jos moottorin kiinnike on paikallaan? Siksi alkoi kiinnostaa.

ville90

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #43 : 27.03.2011, 13:38:39 »
alakautta otin suojan pois

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #44 : 27.03.2011, 14:07:02 »
Ymmärtääkseni Peugeotin ohjeistuksessa (merkkihuolloille) kuitenkin käytetään sitä kireysmittaria, vai onko asia muuttunut?

C-Tronic-mallisia SEEM:n (Sud Est Electro Mecanique) valmistamia laitteita pitäisi edelleen virallisten ohjeiden mukaan käyttää niissä tapauksissa, joissa ei käytetä automaattikiristintä eli kireys on itse säädettävissä. Jos joku korjaamo ei näin tee, on se heidän asiansa, mutta itse en tällaista merkkiliikkeeltä hyväksyisi, vaikka asentaja olisi sitä mieltä, että hänen "näppituntumansa" on hyvinkin pitkälle kehittynyt. Kuitenkin asentajasta riippuen hihnan kireys voi vaihdella selvästi.

Elektroniset mittalaitteet ovat ainakin periaatteessa helppokäyttöisiä. Esim. Gatesin laitteessa siihen syötetään hihnaa vastaava koodi, hihna napautetaan värähtelemään ja mitataan anturilla kireys (anturia pidetään n. senttimetrin päässä hihnasta). Laite ilmoittaa hihnan kireyden, jonka jälkeen kireyttä pitää tarvittaessa säätää uudelleen. Käytännössä joissakin tapauksissa kireyttä voi joutua säätämään ja tarkistamaan useita kertoja ennen kuin se on juuri oikea.

Vastaavia laitteita löytyy myös muilta valmistajilta (esim. SKF TensiCheck, Facom DT.Hertz, One-Too Diapaz/Diapaz Mini/Newten, Continental/Contitech Conti BTT Hz ja Clavis). Laitteiden mittaustapa vaihtelee eli kun esim. valmistajien Gates, Clavis, Facom ja One-Too (Diapaz/Diapaz Mini) nykyaikaisemmat laitteet mittaavat hihnan värähtelytaajuutta, niin vanhemmat Seem, SKF ja One-Too Newten mittaavat hihnan taipumaa. Taajuutta mittaavat laitteet lienevät helppokäyttöisempiä varsinkin ahtaissa tiloissa, koska niissä riittää, että mittauspää viedään tietylle etäisyydelle hihnasta, kun taas taipumaa mittaavissa mittauspää pitää kiristää kiinni hihnaan. On olemassa myös täysin mekaanisia taipumaa mittaavia laitteita (esim. Facom DM.16).

http://philippe.boursin.perso.sfr.fr/pdgdist.htm (mm. yksikköiden vastaavuuksista, Seem/Nm/Hz)
http://philippe.boursin.perso.sfr.fr/res/courrops.xls
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=18875
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=95352#m1048157
http://www.autodata-online.com/uk/tbinfo.pdf (https://web.archive.org/web/*/http://www.autodata-online.com/uk/tbinfo.pdf)
http://home.arcor.de/stfahldieck/ebay/tensicheck.pdf

http://www.gates.com/europe/index.cfm?location_id=1196
http://www.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocuments_module&file=TB_032_E9_ABDS_hihnavauriot.pdf
http://www.one-too.com/English/garage.php
http://www.clavis.co.uk/Tension%20Meters.html (myös laskelmia)
http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/werkstatt/produkte_hilfen_btt_en.html (PDF-tiedostoissa on taajuusarvoja myös Peugeot-moottoreille)
http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/werkstatt/produkte_hilfen_btt_fi.html
http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/autofahrer/faq_en.html
http://mehanika.ru/forums/column/conti_grm/ (BTT Hz testissä, käännöskone auttaa ymmärtämään)
http://mustautop.e-monsite.com/pages/tension-courroie.html

Vanhempi taipumaa mittaava Contitech-mittari BTT (laitteesta on olemassa myös uudempi malli BTT II):

http://www.contitech.pl/docs/BTT_instructions.pdf

Itselläni on ollut suunnitelmissa ostaa Gates STT-1 tai vastaava, mutta mietin vielä vaihtoehtoja (muut laitteet ja tietokoneen avulla suoritettava mittaus). Halvin ulkomailla näkemäni uuden STT-1:n hinta on n. 250 e, kun Suomessa yleinen hintataso liikkunee edelleen 600 euron paikkeilla. Laitteita näkee aina välillä myynnissä eBay:ssä.

Gates STT-1:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Conti BTT Hz:





One-Too Diapaz Mini (Renaultin tarroilla, vuodelta 2005):





Pitää vielä miettiä, mikä vaihtoehdoista on yleiskäyttöisin. Parasta olisi, että laite näyttäisi kireyden suoraan hertseinä ja että sitä voisi käyttää kaikkien hihnavalmistajien tuotteiden kanssa. Gates STT-1:n osalta on vielä epäselvää, mitä laite itse asiassa näyttää ruudullaan (joitakin yksiköitä vai vain kuvaa kireyttä sanallisesti tai valo- ja äänimerkein), mutta todennäköisesti laitetta voinee käyttää vain valmistajan omien hihnojen kanssa, koska laitteeseen syötetään hihnan tuotekoodi tai vaihtoehtoisesti paketissa oleva nelinumeroinen luku, jos ohjeistukseen on tullut muutoksia (vanhemmissa versioissa oli vaihdettava piiri). Jos oikein käsitin, niin hihnan värähtelyyn vaikuttaa mm. sen paino, joka voi hieman vaihdella valmistajasta riippuen. Sitä en osaa sanoa, onko asialla merkittävää vaikutusta eli voidaanko käytännössä kuitenkin STT-1:llä mitata luotettavasti esim. Good Yearin hihnan kireys syöttämällä laitteeseen vastaavan Gates-hihnan koodi.

Gates valmistaa myös toista mittarimallia Sonic Tension Meter 507C (vanhempi malli 505C), joka käyttää valinnan mukaan yksikkönä hertsiä tai esim. newtonmetriä:

http://www.gates.com/brochure.cfm?brochure=2787&location_id=3539

Laitetta voinee käyttää myös jakohihnojen kireyden määrittämiseen (myös mitattavan hihnavälin pituus pitää syöttää laitteeseen), vaikkei sitä kai erityisesti siihen markkinoida ja laitteen mukana ei todennäköisesti toimiteta mitään kireysarvoja.

Facomin DT.Hertz maksaa Suomessa n. 1000-1400 e ja ulkomailla halvimmillaan n. 600 e. Laite käyttää yksikkönä hertsiä ja mukana tulevassa kirjassa pitäisi olla lueteltu arvot eri käyttökohteisiin. Sama laite taitaa olla One-Too Diapaz Mini... Myös Contitech BTT Hz soveltuu valmistajan mukaan myös "muiden johtavien valmistajien" hihnoille. BTT Hz maksaa ulkomailla halvimmillaan n. 600 e ja se näyttää olevan sama laite kuin One-Too Diapaz, jonka hinta valmistajan sivuston mukaan on 449 e (sen mukana tosin ei toimiteta taulukkokirjaa, jota myydään erikseen 80 eurolla).

Ratkaisevaa laitteen valinnassa on, että laitevalmistaja toimittaa riittävän kattavan listan kireysarvoja eri moottorimalleille tai ne ovat muuten saatavilla.

Keskustelua tee-se-itse-ratkaisuista ja yksikkömuunnoksista:

http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet368318.htm
http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet415349.htm
http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet494631.htm
http://www.renault-laguna.com/forum/distribution-sur-v6-24v-t76.html
http://home.comcast.net/~mmullen38/Beltadjust.html

Conti BTT Hz:n luettelopäivityksiä (ensimmäisessä mukana myös arvoja PSA-moottoreille):

http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/docs/Belt_Tension_Tester_Hz_update2008_de_en_fr.pdf
http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/docs/Belt_Tension_Tester_Hz_update2009_de_en.pdf
http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/docs/ti/08_002_en.pdf
« Viimeksi muokattu: 16.05.2014, 01:44:09 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info