Vapun kunniaksi tuli vaihdettua kumi. Laitoin em. ERT:n, kun en muutakaan tilattavaa keksinyt. Saatikka että olisin kiertänyt varaosakaupoista kyselemässä mitä hyllystä löytyy. Mukana tuli suojakumi, kiristysklemmarit ja rasvaa. Ei napamutteria ja lukitussokkaa, jotka ainakin koko vetonivelen mukana tuli Primeraan. Alapallonivelen mutteri kannattaa myös uusia.
Irrotin keskireiättömän alkuperäisaluvanteen ja laitoin tilalle varapyörän peltivanteella. Sitten auto takaisin alas ja 35mm napamutterin irrotukseen. 3/4" sarjassa oleva vääntövarsi ei riittänyt, joten laitoin hylsyyn 3/4" -> 1/2" adapterin ja väänsin mutterin auki pyöränmuttereiden irrotukseen tarkoitetulla teleskooppiavaimella. Sitten alatukivarren irrotukseen. Alapallonivelen mutteri lähti mukavasti auki akkutoimisella mutterivääntimellä, mutta tukivarsi ei lähtenyt navasta irti. Tähän tarvittiin pallonivelen ulosvedintä. Tässä vaiheessa oli tuhottava alapallonivelen lämpösuojapelti. Naps vain ja pallonivel irtosi tukivarresta. Olin vuosi sitten uusinut jarruosat ja tiesin niiden irtoavan nätisti, joten otin satulan sivuun ja irrotin jarrulevyn saadakseni enemmän työskentelytilaa. Nyt saikin vetonivelen helposti irrotettua napa-asetelmasta.
Sitten pelättyyn nivelen irrotukseen vetoakselista. Bilteman haarukkamallinen ulosvedin tulikin jo hankittua, joten sitä kokeilemaan seuraavaksi. Pösön vetonivel oli tuhdimpaa mallia, joten haarukasta täytyi muutama milli hioa pois, jotta nivel mahtui haarukan sisälle. Sitten vaan haarukka kiinni ja napamutterilla nivel sokasta yli. Kylläpä irtosikin helposti!
Huomasin suojakumin rikkoutumisen melko tuoreeltaan, joten rasvat vaikuttivat puhtailta ja nivel ei arvioni mukaan vaatinut sen kummempaa puhdistusta. Eli uusi kumi päälle ja kumin mukana tulleella pannalla kiinni. Tässä vaiheessa huomasin, että panta oli suht. hankala saada kiristettyä. Helpompiakin on olemassa, mutta sain sen kuitenkin kireälle kärkipihtien avulla ja loppukiristettyä ilmatiiviiksi tongilla pannan lenkistä. Tässä vaiheessa itse hieman ryssin, mutta periaatteessa nivel hollille vetoakseliin, sokan yli bilteman haarukalla tai lyömällä ja toinenkin panta kiinni, loputkin osat takaisin kiinni ja se oli siinä!
Mikä itsellä meni vikaan, niin en osunut kerralla vetoakseliin ja sain nivelen vastakappaleen jotenkin niin vinoon, että en osunut siihen enää. Jouduin siis irrottamaan asentamani pannan ja suojakumin sekä kääntämään nivelen takaisin kohdilleen. Hieman lisävaivaa, kun nyt oli sitten rasvaa kiristyskohtien päälläkin, joten ne piti puhdistaa.
TEMP_ARKISTOON