Kirjoittaja Aihe: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto  (Luettu 7748 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« : 24.04.2016, 18:50:43 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi Executive.

Huomasin renkaidenvaihdon yhteydessä, että apukuskin puoleinen vetonivel oli roiskinut voiteluaineita ympäriinsä. Tovin paikkoja putsailtuani havaitsin vetonivelen suojakumissa halkeaman. Mielestäni   pari viikkoa sitten autoa katsastaessa rasvat olivat vielä sisällä, joten kyseessä lienee suht. tuore repeämä. Ajattelin siis vaihtaa pelkän suojakumin ja putsailla nivelen.

Tässä olisi kolme vaihtoehtoa: Ylivedettävä yleismallinen suojakumi, liimattava suojakumi tai tavallinen mallikohtainen suojakumi.

- Ylivedettävä suojakumi vaatisi asennuskartion ja jotenkin tuntuu ähräämiseltä saada se 40mm reikä n. 100mm kokoiseksi.
- Liimattava suojakumi olisi helppo ratkaisu. Oikeastaan mitään ei tarvisi purkaa!
- Mallikohtainen suojakumi olisi takuulla se varmin ratkaisu, mutta myös työläin, kun vetonivel täytyy irrottaa vetoakselista. Tähän ostaisin suosiolla Bilteman tarkoitusta varten suunnitellun ulosvetimen.

Henkilökohtaisesti vetonivelen irrotuksesta on ikäviä kokemuksia. Eli se ainoa kerta, kun olen lyönyt hanskat tiskiin ja vienyt auton korjaamolle. Nyt ottaisin toki ennemmin koko vetoakselin irti kuin veisin jollekin muulle. :D 406:ssa tosin on tässä akselissa se välituki yms ylimääräistä.

Kommentteja puolesta tai vastaan ja onko (kumin) merkillä väliä.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #1 : 24.04.2016, 19:17:10 »
Kas! Asennuskartion sijaan löytyisi biltemasta ihan paineilmatoiminen työkalu! Toimiikohan tuo tavalliselle mallikohtaiselle kumillekin? Vanhoja käyttöautoja kun on useampi, niin voisi vaikka hankkia tuollaisen...

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Korinosat/Vetonivelen-suojakumien-asennustyokalu-2000029969/?artId=191503
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #2 : 24.04.2016, 19:40:17 »
Ainakin Motonetin ylivedettävä kumi meni 306 vetonivelen yli todella kivuttomasti. Joskus kaverin kautta saadut kumit olivat paljon kovemman työn takana. Itse asiassa 2 kolmesta repesi ja tulikin epäilys että olivatko varmasti ylivedettäviä. Ehkä tuollaisella linkittämälläsi työkalulla olisi voinut onnistua nekin.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #3 : 24.04.2016, 22:31:10 »
Kun kerran on apparin puoli niin lähtisin vaihtaan uutta mallikohtasta laadukasta normikumia ;) Ei tarvii varoja ulosluiskahtavaa vetaria kun se tukilaakeri pitää sen homman kasassa eli irrottasin sen ulkopään siinä paikallaan.. Loppupeleissä ei vaadi kovinkaan paljoo hommia niin vetarinpää on pyörän-navasta irti.  Kun vielä hommaat sen ulosvetäjän niin eikös tuo oo ihan näppäsyhomma ;D

Ite vaihoin joskus vuosia sitten koko nivelen kun oli abs-kehä poikki(sillon en löytäny pelkkää kehää) ja ei ollu mielestäni kovinkaan paha homma. muistelen että hiukkasen lujassa oli nivelen irrotus vetarista kun ei ollu mtn ulosvetäjiä käytössä mutta kohtuudella irtos kuitenki..

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #4 : 24.04.2016, 22:32:31 »
Moponetin kartiolla kivuton homma gummilaatu parempaa kun original, myös liimattava eli halkastu gummi on laadukkaampi moponetissä.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #5 : 24.04.2016, 23:44:51 »
En muista oliko 406:ssa erikoinen ura nivelen tiivistävällä pinnalla, mikä vaatisi oikean suojakumin jotta tulisi pitävä liitos. Ja myös termoplastinen muovi on paha kiristää, kun ei jousta samalla tavalla kuin tavallinen kumi. Ja vielä jossain nivelissä lukkorengas on niin vietävän hankala ettei haarukkaulosvetäjäkään auta, olen joutunut halkaisemaan muutaman nivelen isolla laikkakoneella kun ei vaan ole auennut.

Että ehkä se Moton ylivedettävä on paras mutta siinä äheltämisessä voi hiekkaa tippua rasvan joukkoon, se on niiden heikkous.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #6 : 25.04.2016, 12:04:11 »
Minulla on se Bilteman vetonivelen ulosvedin ja kivuttomasti sillä nivel irtosi kun tuohon omaan 406:een vaihdoin koko nivelen, eli tosi helppo homma irrottaa nivel tuolla työkalulla vaikka vetoakseli on autossa paikoillaan. Toki pientä rälläköintiä vaati työkalu että sai sen sopimaan nivelen ympärille mutta muuten ok. Joten ainakin itse vaihtaisin alkuperäisen kumin, ja saapa irrallaan olevan nivelen puhdistettua kunnolla ennen uudelleen rasvausta.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #7 : 25.04.2016, 12:53:24 »
Löysinkin sinun tarinasi foorumilta. HDi:ssä on niinikään paksumpi 40mm vetoakseli, joten saman modauksen joutunee tekemään. Eikä muuten muuta ketjua ollutkaan foorumilla 406:n vetonivelistä, joten ilmeisen hyvin kestävät.

Suojakumin orkkiskoodi tähän autoon on 329302. Merkkiliikken hinta 49,20€, Spareto.ee:stä Sasic 9,76€ ja Mister-autosta SKF 12,70€. Ei nyt oikein muuta tarvetta olisi, joten pitänee käydä motonetissä kysymässä kenen valmistama heillä on hyllyssä. (Motonet 17-3574 12,90€)
« Viimeksi muokattu: 25.04.2016, 13:07:19 kirjoittanut Japa »
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #8 : 25.04.2016, 16:44:28 »
Motonetin gummi on espanjalaisen ERT:n valmistama.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #9 : 02.05.2016, 11:29:19 »
Vapun kunniaksi tuli vaihdettua kumi. Laitoin em. ERT:n, kun en muutakaan tilattavaa keksinyt. Saatikka että olisin kiertänyt varaosakaupoista kyselemässä mitä hyllystä löytyy. Mukana tuli suojakumi, kiristysklemmarit ja rasvaa. Ei napamutteria ja lukitussokkaa, jotka ainakin koko vetonivelen mukana tuli Primeraan. Alapallonivelen mutteri kannattaa myös uusia.

Irrotin keskireiättömän alkuperäisaluvanteen ja laitoin tilalle varapyörän peltivanteella. Sitten auto takaisin alas ja 35mm napamutterin irrotukseen. 3/4" sarjassa oleva vääntövarsi ei riittänyt, joten laitoin hylsyyn 3/4" -> 1/2" adapterin ja väänsin mutterin auki pyöränmuttereiden irrotukseen tarkoitetulla teleskooppiavaimella. Sitten alatukivarren irrotukseen. Alapallonivelen mutteri lähti mukavasti auki akkutoimisella mutterivääntimellä, mutta tukivarsi ei lähtenyt navasta irti. Tähän tarvittiin pallonivelen ulosvedintä. Tässä vaiheessa oli tuhottava alapallonivelen lämpösuojapelti. Naps vain ja pallonivel irtosi tukivarresta. Olin vuosi sitten uusinut jarruosat ja tiesin niiden irtoavan nätisti, joten otin satulan sivuun ja irrotin jarrulevyn saadakseni enemmän työskentelytilaa. Nyt saikin vetonivelen helposti irrotettua napa-asetelmasta.

Sitten pelättyyn nivelen irrotukseen vetoakselista. Bilteman haarukkamallinen ulosvedin tulikin jo hankittua, joten sitä kokeilemaan seuraavaksi. Pösön vetonivel oli tuhdimpaa mallia, joten haarukasta täytyi muutama milli hioa pois, jotta nivel mahtui haarukan sisälle. Sitten vaan haarukka kiinni ja napamutterilla nivel sokasta yli. Kylläpä irtosikin helposti!

Huomasin suojakumin rikkoutumisen melko tuoreeltaan, joten rasvat vaikuttivat puhtailta ja nivel ei arvioni mukaan vaatinut sen kummempaa puhdistusta. Eli uusi kumi päälle ja kumin mukana tulleella pannalla kiinni. Tässä vaiheessa huomasin, että panta oli suht. hankala saada kiristettyä. Helpompiakin on olemassa, mutta sain sen kuitenkin kireälle kärkipihtien avulla ja loppukiristettyä ilmatiiviiksi tongilla pannan lenkistä. Tässä vaiheessa itse hieman ryssin, mutta periaatteessa nivel hollille vetoakseliin, sokan yli bilteman haarukalla tai lyömällä ja toinenkin panta kiinni, loputkin osat takaisin kiinni ja se oli siinä!

Mikä itsellä meni vikaan, niin en osunut kerralla vetoakseliin ja sain nivelen vastakappaleen jotenkin niin vinoon, että en osunut siihen enää. Jouduin siis irrottamaan asentamani pannan ja suojakumin sekä kääntämään nivelen takaisin kohdilleen. Hieman lisävaivaa, kun nyt oli sitten rasvaa kiristyskohtien päälläkin, joten ne piti puhdistaa.

TEMP_ARKISTOON
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #10 : 26.05.2016, 21:12:04 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi 110.

Vaihoin itselleni motonetista hommatus skf:n ylivedettävän suojakumin ja kartion. Vaihto kävi kivuttomasti, kun hölväs vaan kartion mäntysuovalla.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #11 : 20.11.2016, 22:58:30 »
Eipä voi ERT:n kumeja suositella! Vappuna vaihdettu ja nyt jo riekaleina! Ajettukin on vain 6000km.  Noh, tietenkin huomasin tämän taas sunnuntaina, joten vaihtoehtona ei ollut kuin marssia motonettiin hakemaan gummia. Takuuseen sain tietysti uuden, joka oli tällä kertaa italialainen Gator. Muovi oli suht. kovaa, mikä ei kyllä hyvää lupaa, mutta toivotaan parasta! Vaihtotyö toki meni jo rutiinilla ja pultitkaan ei ehdi tällä vaihtovälillä ruostua...
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #12 : 20.11.2016, 23:23:01 »
Mikset laita neopreenikumista yleismallista suojakumia. Itsellä kestänyt ainakin 10 vuotta ja taitaa olla viimeinen kumiosa, joka hajoaa. Todella helppo myös asentaa ylivedettävänä.
Tuskin tuolla Gatorillakaan tekee yhtään mitään, luultavasti talven jälkeen hajalla.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #13 : 21.11.2016, 10:30:31 »
Merkki meni väärin; se oli Gomet. Nivelhän oli minulla jo irti ja pestynä, joten ajattelin, että tämä on nopein tapa saada auto liikenteeseen, kun ei ainakaan mitään ylimääräisiä miettimistä tai askarteluja tule.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #14 : 17.12.2016, 20:20:20 »
Mikset laita neopreenikumista yleismallista suojakumia. Itsellä kestänyt ainakin 10 vuotta ja taitaa olla viimeinen kumiosa, joka hajoaa. Todella helppo myös asentaa ylivedettävänä.
Tuskin tuolla Gatorillakaan tekee yhtään mitään, luultavasti talven jälkeen hajalla.

Auto: 2004 406 2,0 HDi 110.

Mitä näitä saa??? Vois laittaa tilaukseen ite netistä tai pyytää ad-korjaamon tilata jos niitten yhteistyökumppaneilla on kyseistä neopreenikumia. Itellä tuli pyöränlaakerin vaihto ja kun aloin ottaan olka-akselia pois paikaltaan ja pitelin vetarista kii niin huomasin, että sisempi koko kumi poikki. Kuskin puoleinen vetari. Onneksi ei oo kesä niin olis ollut nivelki 100 varmasti paskana. Vien ton korjaamolle kun prässäävät laakerin niin saavat vaihtaa kumitkin vetariin. Onneksi nää pullahtaa helposti ulos vetämällä. Eihän vetari voi pitää samanlaista jurinaa kuin laakeri??? Jäi vaan mietityttään, että olikohan sittenkään laakerivika ;D Kesti kumi 480tkm
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..