Kirjoittaja Aihe: 406 - Hammastangon väljyys  (Luettu 5047 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
406 - Hammastangon väljyys
« : 27.11.2017, 18:47:19 »
Auto: 1998 406 GW 2,0 (VF38ERFVE80548107, 313 896 km).

Vaihdoin oikean puolen raidetangon pään ja siihen oli vaihdettu vasemman puolen nivel. Meni aika tovi kun sitä tarkistin monesta paikasta että oli oikea osa. No nyt sitten jäi vielä pieni ääni joka polanteella kuuluu. En ole ihan varma että onko se juuri mistä kuuluva. Mutta tutkiessani huomasin että ohjauksessa on pieni välys. Nyt tuo valys on ohjaustangon hammasvaihteen puoleisessa päässä. Ja en saanut oikein varmuutta onko se nivelessä vai hammasvaihteen sisäänmenossa. Itse päädyin itse hammasvaihteeseen ja laakeriin. Voiko tuollainen pieni välys aiheuttaa kolinaa. Pientä ja vaimeaa mutta kuuluvaa kuitenkin. Mikä siinä vaihteessa kuluu. Onko siinä laakeriholkki vai laakeri. Auttaako sen liukukappaleen suuiminen kun varaosana on edullinen. Siis sehän pitää otta riti ja työn alle tietenkin mutta että jos olis joku tehnyt niin voisi jo vähän henkisesti valmistautua. Ja oliko se raidetangon pää vaihdettu tarkoituksella väärin juuri tästä syystä?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #1 : 28.11.2017, 16:56:32 »
Käsittääkseni nivel on taivutettu ettei osu vanteeseen kun kääntää ääriasentoon. Kumma että vastakkainen nivel on voinut toimia.

Onko sisänivelen päässä välys tangon suuntaista? Jos pystysuuntaista, silloin välys tulee varmaan hammastangon ja putken välisestä raosta, se on varmaan jo uutena.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #2 : 28.11.2017, 19:41:50 »
Tulin juuri ulkoa. Laitoin fleecekalsarit, jogginhousut ja Lidlin talvityöhousut. Sitten pitkähihainen paita ja sen päälle fleecealupaita ja sitten työtakki. Päähän pistin karvalakin ja jalkoihin kelkkakengät. Sen jälkeen olin valmis astumaan pikkupakkaseen pihalle. Takakontista kaikki työkalut ja pakit kottikärryihin ja lopulta sain tunkin kaivettua. Sitten vain pyöränpultit auki ja rengas pois siltä puolelta mihin raidetangon pään vaihdoin. Sisällä oli kuuma ja jo puolentunnin päästä alkoi käsiä hiukan paleltamaan. Lunta tippui niskaan ja tunkki lipsui jäisessä maassa. Vain vaivoin sain auton ylös. Vilkaisin yläs ja kyllä oli pilvet väistymässä ja poutaa enteili Lapin taivaalla. Seuraava yö tulisi olemaan pakkasyö. Otin rengasrraudan käteen ja rupesin vääntelemään paikoja. mistään ei tuntunut löysää löytyvän. Hengitys höyrysi kun ohikulkijat katselivat miestä taskulampun valossa kyykistyneenä lumihankeen polvillee. Polvet alkoivat pikkuhiljaa kostua niin kuin monta kertaa aiemmin. Karvalakki pyöri hankalasti päässä kun otin uudestaan rengasraudan ja tällä kertaa laitoin se kallistuksenvakaajan tangon ja apurungon väliin je reilu vääntö. Kyllä nivel sen täytyi kestää. Ja hetkinen. Kyllä vain vaikka nivel oli näkymättömissä niin kädellä kylmää rautaa kopeloimalla alkoi näyttää päivänselvältä että kallistuksenvakaajan tankohan se väljä oli. No nyt se oli selvää. Latoin renkaan polanteen päälle ja käsiruutasta hieman kierteisiin vaseliinia. olihan siellä toki entistäkin. Ja lisäksi kartiopintaan. Mutterit kireälle mutte ei liikaa ja pölykapseli paikoileen. Ensin venttiilinkohta ja sitten tasapuolisesti kummatkin puolet huolella vanteeseen painaen. Lopulta tunkki paikoillee sekä veive ja sen jatkovarsi. lisäksi suojamatto sekä työkalut. Olo oli keveä ja katselin taivaalle jossa pilvet kävivät entistä vähemmäksi. Oli pakkasyö edessä. lumi narisi kelkkakenkien alla. Nyt oli helppo tilata osa ja alkaa vähän suunnittelmaan tulevaa vaihtotyötä ja pieni hymykin taisi huulilla käydä kun saa taas hiljaista ja lämmintä kyytiä Lapin laajoilla mailla.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #3 : 28.11.2017, 23:22:56 »
Pitäis melekin alkaa Novelleja kirjoittamaan. Joo kyllä se vain sielläkkin selvä klappi on. Mutta kattelin että ei mkasa kuin  viisitoista euroa se liukupala ja siinä on varmaan joku säätökuppi. Mutta minusta se oli se akselin sisäänmeno missä se välys oli. Että ei se siihen kyllä vaikuta. Tuota en tullu ajatelleeksi että se osuu vanteeseenkin pian. Näin se tosiaan oli laitettu. Olisko sitten korjaamolta ollut lopu oikean puolen nivel tai vahinko.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #4 : 29.11.2017, 17:25:32 »
Joskus aikoinaan kaveri käänsi tangon hammasosan toisinpäin. Klappi hävisi. Kotkassa Sacic myyjä. Nimi hukassa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #5 : 29.11.2017, 19:12:57 »
KTA?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #6 : 01.12.2017, 21:25:00 »
Mutta tämä klappi on hammastangon pinionissa vai miten se sanotaan. Eli siinä hammasratastumpin laakeroinnissa siihen kuoreen. Onko siinä holkki vai miten se on tehty. Tuntuu ihan ratissa saakka. Se hammastangon kiristys vaikutta vain siihen hammatankopariin. Vai eikö sittenkään? Vaikuttaisiko se siihen sisäänmenoonkin. Siinä on joku jousu ja liukupala. Sen hinta on vain 13 ja siinä on vissiin joku mutteri mitä voi kiristää. Jotain tämmöistä. Mustuu muuan entinen mies joka kiristi lavamossen simpukkaa ja poliisi pysäytti kun meno oli hieman kulmikasta katsastuksesta tultaessa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #7 : 02.12.2017, 08:56:08 »
Tuossa kiristämisessä on juuri se ongelma, että hammastanko kuluu eniten juuri keskialueelta jota luonnollisesti käytetään eniten. Sitten kun kiristät tankoa lähemmäs ratasta niin käännettäessä hieman enemmän, saattaa ohjaus jäykistyä tai tulla kulmikkaaksi koska hammastangon kuluma on reunoilla vähäisempää kuin keskikohdan lähettyvillä. Näin kävi ainakin omassa 607:ssa ja päädyin vaihtamaan uuden hammastangon.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #8 : 02.12.2017, 10:42:09 »
Ainakin Transitti päästetään katsastuksista läpi vaikka hammastangossa on vähän klappia. Itse pystyn sen pienen nykytyksen kanssa elämään kun ensin kaikki isommat kolinat poistettiin (puslat).
Tsemppiä sinne Lapin kuutamoöihin.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #9 : 02.12.2017, 11:04:22 »
Joo. KTA käänsi kulumattomaan puoleen. En ollut toteamassa, mutta hammasakseli po. symmetrinen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #10 : 02.12.2017, 12:54:38 »
Justiin tultiin hiihtämästä lasten kanssa. Joo ne on niin katheellisia siellä alhaalla näistä meidän asiosta. Justiin kujon ohi hiihtopaikalla olivat jotain sirkushuvia järjestäneet ja siihen tulee kuusisataa Brittituristia. Minä itse kieltäisin tuollaisen. Mutta tuita minä en käsitä että miten se hammastangon kiristys vaikuttaa tuohon sisäänmenoakselin puslan väljyyteen?

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #11 : 05.12.2017, 08:04:03 »
Mutta tämä klappi on hammastangon pinionissa vai miten se sanotaan. Eli siinä hammasratastumpin laakeroinnissa siihen kuoreen. Onko siinä holkki vai miten se on tehty. Tuntuu ihan ratissa saakka. Se hammastangon kiristys vaikutta vain siihen hammatankopariin. Vai eikö sittenkään? Vaikuttaisiko se siihen sisäänmenoonkin. Siinä on joku jousu ja liukupala. Sen hinta on vain 13 ja siinä on vissiin joku mutteri mitä voi kiristää. Jotain tämmöistä. Mustuu muuan entinen mies joka kiristi lavamossen simpukkaa ja poliisi pysäytti kun meno oli hieman kulmikasta katsastuksesta tultaessa.
Hammastangon rungon päätyhela tuli aikoinaan sorvautettua 306:een. Siinä oli kunnollinen pronssihela mutta 406:ssa on naurettava muovinen tai nailoninen ohut holkki vasemmassa päädyssä. Nykyiseen -03 406:een sorvattiin uusi nailonista niin loppui naputus ohjauksesta. Välys oli toista milliä hammastangon pystysuunnassa mutta se ei silti aiheuttanut hylkäystä katsastuksessa. Tuolla myös juttua kolinoista: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23699.msg116434#msg116434

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #12 : 06.12.2017, 15:47:34 »
Näin minä sitä itsekkin ajattelin että siinä on holkki. Paljonko muuten ottivat sorvauksesta vai oliko oma sorvi. Pitänee jättaa kesään ja ottaa irti hammastanko. Siinpä sen sitten näkee parhaiten ja vaihtaa holkii.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #13 : 08.12.2017, 15:50:08 »
No nyt on hiljainen eilen taskulampun valossa vaihdoin koiranluun. Oli vielä jossain rallinajossa keskiosa vääntynyt niin että ei ollut nivelet enää tarkalleen 180 astettaa toisiinsa nähden, vaan 160 ja vastaavasti 200. Sellaisen huomion muuten tein että kun vaihdoin sen raidetangon pään niin ohjaustehostin ei enää äännä ääriasennossa. Voisiko tällä olla tosiasiallista yhteyttää. Ajattelin ajaessani kun oli aikaa ajatella että jos sylinteri vääntyy laitaan kun geometriakeskiö siirtyy sivulle lineaarilnjasta vektorivoimat vääntävät sylinteriä oomegan suuntaan ja sylinteri vuotaa? Niin tai näin sellainen aistinvarainen havainto vain oli. Ja tosiaan kyllä se nyt tuntuu se keksiauleen välys raitssa. Mitä pitempään ajaa ja mitä pitempään asiaa pohtii sitä suuremmalta välys tuntuu. Vataavaasti kun ajattelee miten pitää maata auton alla ja minkälainen homma hammastangon irrottaminen on niin sitä pienemmältä välys tuntuu jopa naurettavan pieneltä ja pikkumaiselta.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2017, 15:53:50 kirjoittanut PeugeotDriver »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Hammastangon väljyys
« Vastaus #14 : 08.12.2017, 21:46:26 »
Välyksen säädön kireysrajana on ohjauksen tahmeus. Säädössä saattaa olla erikoismutteri, tein avaimen holkista kruunumuotoisen (ainakin 407:ssa). Momenttiin ja asteita takaisinpäin. Iteroimalla parempi tulos, kun tahmea, niin vartti aukipäin, kunnes on tuntumaltaan hyvä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -