Kirjoittaja Aihe: 308 - Takajarrulevyjen vaihto  (Luettu 4282 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Make78

  • Vieras
308 - Takajarrulevyjen vaihto
« : 16.04.2013, 18:55:49 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 308 - Takajarrulevyt


Auto: 2008 308 SW 1,6 HDi (n. 130 000 km).

Minkälaista ulosvetäjää olette käyttäneet levyn irroituksessa navasta? Vai lähteekö käsin?

Pugi406

  • Vieras
Vs: 308 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #1 : 16.04.2013, 19:52:25 »
Käsin lähtee. Kertaakaan en ole tarvinnut ulosvedintä. Vasaralla pamautus on riittänyt, sekin hyvin harvinaista.

Make78

  • Vieras
Vs: 308 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #2 : 16.04.2013, 21:24:42 »
Tiedoksi muillekin, että napamutteriin tarvitaan 36 hylsy. Saas nähä.. kokeillaan lähteekö  :)

-PH-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 308 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #3 : 16.10.2013, 12:25:23 »
Auto: 2010 308 SW 1,6 HDi (DV6TED4, 6-vaihteinen MCM-vaihteisto, VF34H9HZH55326449).

Osaakos joku heittää takapyörän napamutterin kiristysmomentista jotain faktaa? Uudet levyt ja palat odottaa asennusta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 308 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #4 : 16.10.2013, 14:05:26 »
Kiristysmomentit ovat Peugeotin korjaamokirjallisuuden mukaan seuraavat:

Takapyörän napamutteri (ei tarvitse irrottaa EP6CDTX-moottorin tapauksessa): 300 ± 30 Nm (käytettävä uutta napamutteria)
Takajarrulevyn kiinnityspultit (vain EP6CDTX-moottorin tapauksessa): 10 Nm
Takajarrusatulan liukutappien pultit: 34 Nm (käytettävä jarrupalasarjan mukana tulevia uusia pultteja (tai ainakin kierrelukitetta vanhojen kanssa))
Takajarrusatulan kannatinkehikon pultit tukivarteen: 30 Nm + 35° (käytettävä uusia pultteja)
Takajarruputki jarrusatulaan: 15 Nm
Ilmausruuvi: 10 Nm
Takapyörän ABS-anturin kiinnityspultti: 8 Nm

EP6CDTX-moottorin (1,6 THP 200) tapauksessa jarrulevyt ovat siis kiinni kahdella pultilla, kun taas muilla moottoreilla varustetuissa autoissa jarrulevyt kiinnittyvät takapyörän napamutterilla, joka pitää uusia irrotuksen jälkeen, koska se lukitaan lyömällä. Napamutterin 3739 32 (muut kuin EP6CDTX) avainkokoa ei ilmoiteta, mutta se lienee joko 35 tai 36 mm. EP6CDTX-moottorilla varustetuissa autoissa napamutteri on 3739 28, jonka avainkoko on foorumiviestien mukaan 40 mm (myös 41 sopii).
« Viimeksi muokattu: 16.10.2013, 14:18:27 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info