Kirjoittaja Aihe: Expert - Sammui ajosta, ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (HDi)  (Luettu 10552 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sheikka

  • Vieras
Auto: 2001 Expert 2,0 HDi (DW10BTED, DAM 8747/20.10.2000).

Eli sammunut kesken ajon varoittamatta ja ilman mitään ääntä. Jakopää ok. Käynnistinmoottori pyörittää hyvin, mutta ei yrittänytkään käyntiin sen jälkeen, kun sammunut. Yritettiin lukea vikakoodeja kolmella eri lukijalla (mm. Autocomin), mutta ei päästä sen sisälle ollenkaan.

Yleisimmät oireet tarkastettu, kuten: hätäseisnappula ja siirtopumppu tankissa, joka lähtee käyntiin tuossa tilassa vain, että vie johdolla virran akulta sille suoraan auton alle pistokkeeseen. Ihan kun siinä olisi ajonesto päällä eikä anna tehdä mitään käynnistyäkseen ja mukaan lukien, että ei pääse vikakoodeja edes katsomaan.

Peugeot-huollossa kertoi puhelimessa, että ei voi olla ajonestosta kyse, kun on sammunut kesken ajon ja viittaisi, että ohjainlaitteessa jotain tai ei saa virtaa tms. Sitten kommentti, että voi tuoda tänne korjaamolle niin selvitellään vikaa 95 e/h niin kauan kuin lompakko kestää eli ei mielellään sinne. ;) :)

Voisiko joku viisaampi nyt auttaa ja kertoa?

micco

  • Vieras
Vikakoodit pitää lukea, teillä on vain vääränlainen lukija.

AM307

  • Vieras
Yritäppä huoltoavaimella. Meidän pökössä avain hajosi ja teki juurikin ko. tavoin. Uusi avain maksaakin sitten maltaita, joten olemme ajaneet huoltoavaimella ja availleet ovet taittoavaimella.

sheikka

  • Vieras
Ei valitettavasti ole kun yksi avain edellisen omistajan jäljiltä ja se ei ole taittoavain.

Vaihdoin tänään siihen kaksoisreleen tai Motonetin ilmoittaman ruiskupumppureleen, ruskea joka on akun vieressä. Se oli kärsineen näköinen ja hapettunut kun kuori hajonnut releestä jossain vaiheessa. Ei edelleenkään yritäkkään käyntiin eli onko vielä ns.vikatilassa?

Mistä saisin toimivan vikakoodinlukijan ostettua tai lainaan?

sheikka

  • Vieras
Nyt saatiin oikeanlainen vikakoodinlukija käyttöön mut moottorinohjainlaitteelle ei päästä ollenkaan. Mistä mahtaa johtua? Antaako virtalukko virrat kaksoisreleelle ja se taas eteenpäin moottorinohjainlaitteelle? Voisko joku laittaa sähkökaaviota m-ohjaimen pistokkeesta että tuleeko ohjainboxille virtaa olkenkaan. Kaksoisrele napsahtaa vasta muutaman sekunnin kuluttua kun on kääntänyt avaimesta virrat pois..

Kertoisko joku lisää tietoa?

SamTac

  • Vieras
Kokeiltu siis PP2000:lla. Moottorinohjain ei vastaa, mutta esim. lisälämmittimen ohjaimeen pääsi käsiksi, eli OBD-pistoke jne. toimii.

Benkku

  • Vieras
Tarkastakaa sulakkeet.

sheikka

  • Vieras
Sulakerasiat, molemmat sisällä ja konehuoneessa tarkistettu ja mitattu yleismittarilla yksitellen. Kaikki siltä osin kunnossa. Sähköpuolen tietoa kaivataan lisää ja aikaisempiin viesteihin palatakseni, miksi ei pääse ohjainlaitteelle oikealla vikakoodilukulaitteellakaan sisälle, mistä johtuu? Ja miten kannattaisi edetä nyt?

Johtoja ja maadoituksia siitä jo tarkisteltiinkin eikä vielä löytynyt mitää selvää vikaa ja ainoa näkyvä vika korjattu (kaksoisrele) vaihdettu uuteen).

Benkku

  • Vieras
Ohjain lienee sitten ajonestotilassa, jos käyttösähkösyöttö on mitattu.

micco

  • Vieras
Mutta kyllä PP2000 pitäisi silti saada yhteys. Joko virran syöttö ECU:lle puuttuu tai EU on rikki.

sheikka

  • Vieras
Onko tietoa mikä piuha on käyttösähkönsyöttö ohjainlaitteen pistokkeesta? Niin mitataan se vielä.

Mistä tietää onko ohjainlaite sökö?

Sopiiko vm. 2004 ohjainlaite+virtalukko ja avain jos nämä vaihtaisi tähän vm. 2000 Experttiin siinä tapauksessa että ohjain on rikki? Näkyi olevan kaupan purkaamolla ohjainlaite+virtalukko ja avain samassa paketissa et meneekö vaihtaa ja ilman mitään suurempia?

micco

  • Vieras
Ei virtalukkoa tarvitse vaihtaa, vain luovuttaja ECU:n avaimesta siru. Onko tässä autossa BSI ohjainyksikköä? Veikkaan että ei ole niin tällöin sitä ei luonnollisesti tarvitse vaihtaa.

Jos ajonesto olisi päällä ja moottorin ECU lukittu, pääsisi PP2000 sisään mutta se sanoisi että ohjainlaite lukittu tjs. Jos se ei vastaa niin vika on sen virransyötössä tai siinä itsessään.

Eli moottoritilan sulakkeet tarkastettu varmasti esim. piipperillä? Service boxista saa sähkökaavion maksua vastaan. Seuraavaksi kannattaisi tarkastaa kaksoisrele-ECU väli johtosarjasta mutta siihen tarvitset sähkökaavion.

sheikka

  • Vieras
Kiitos paljon vastauksista ja avusta.

En tiedä onko BSI o-yksikköä tässä. Täytyy mitata illalla ohjainlaitteen pistokkeelta et tuleeko sinne syöttöjännitettä mihinkään pinnille. Sulakkeet käyty yksitellen läpi yleismittaria apuna käyttäen sisä ja konehuoneen s-rasiat.

sheikka

  • Vieras
Kävin kysymässä Peugeot huollosta sähkökaaviokuvia mut eivät kuulemma saa enää luovuttaa asiakkaalle tietoja. Eli mistä ne saa hommattua?

sheikka

  • Vieras
En löytänyt sieltä service boxista 2000vm.experttiä, saati ymmärrä kun ei ole Suomenkielistä tekstiä..