Huollolta terveisiä, että on siellä turbokin ottanut itseensä, kuten alkuun pelkäsivätkin. Eivät uskalla kasata enää vanhaa takaisin.
Kaiken kivan lisäksi kone on joko hajotessaan tai juuri ennen hajoamistaan imaissut kaksi litraa öljyä ilman, että mikään valo autossa on syttynyt, auton omadiagnoosikin sanoi "oil ok". Missähän ne öljyt nyt sitten on, jos ei koneessa? No hiukkassuodattimessahan ne on nokea liimaamassa ja se liima ei sitten enää poltolla sieltä poistu mihinkään.
Myyjäkin oli saanut kustannusarvion ja varovaisesti soitteli, että kuinkahan paljon olisin itse halukas osallistumaan. Ei tosin yllättynyt, kun totesin näkemykseni, etten mitään. Neuvottelut ovat siis alkaneet, näkemyserokin aiheesta ilmeinen.
Joo, saan uuden turbon ja tehdaskoneen. Eipä se paljon lohduta, kun auton nimellisarvoon sillä ei ole paskankaan vaikutusta. Päinvastoin minulle tulee lisäkuluja siitä, että joudun lisäksi itse maksamaan myös uusista osista, joihin ei olisi normaalisti ollut vielä mitään tarvetta koskea. Ellen sitten halua keulaa kasattavan vanhoilla osilla esim. kytkin, puslia ja niveliä, jotka joka tapauksessa pitää purkaa, kun kone ja apurunko irti lähtevät.
Niin, se kustannusarvio? Tällä hetkellä 7500€, kun turbokin tuli kummittelemaan, eikä summassa ole edes mukana tuota lähes varmasti tuhoutunutta hiukkassuodatinta.