Kirjoittaja Aihe: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)  (Luettu 15808 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #30 : 19.03.2014, 21:21:36 »
Termostaatti sitten sökö.
Peugeot 3008 hybrid

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #31 : 20.03.2014, 19:05:05 »
Termostaattikotelo vaihdettu.Nyt pelaa,moottorin lämpö jää uudella termostaatilla viitisen astetta kylmemmäksi ja mittarin viisari "elää" enemmän.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #32 : 20.03.2014, 22:23:54 »
Olisko ilmaa järjestelmässä. Kannattaa tarkistaa nestetaso paisuntasäiliöstä.
Peugeot 3008 hybrid

zaffeli

  • Vieras
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #33 : 30.09.2018, 13:48:06 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi 120 (EP6).

Autossa oli termostaattikotelo halki josta vuoti jäähdytysnestettä. Motonet myi osan tuotenumero: 30-6298 termostaatti BMW/PSA 105°C.

Osa on muuten täysin samanlainen mutta siinä on 6 putkilähtöä vs alkuperäisen 5 lähtöä. Myyjä tarkisti osan rek. numeron perusteella,eli siihen luotettiin.
Päädyimme tulppaamaan ylimääräisen letkulähdön. Palstalta luin että joku oli tehnyt samanlaisen tulppauksen 207 autoon vastaavassa tilanteessa.

Paikallaan lämmöt nousee normaaliksi käyttämällä ja termostaatti aukeaa niinkuin pitää. Kun suorittaa koeajaoa niin lämmöt alkaa tippumaan melkein heti kun lähtee ajamaan.
Lämmöt jää taajama-ajossa noin 55-60 asteen seutuville.

Voisiko järjestelmässä olla ilmaa vielä?Käytettiin moneen otteeseen konetta noin 3000kierrosta minuutissa paisuntasäiliön korkki auki ja ilmakuplia tuli välillä  harvakseltaan.

Osaako joku sanoa tähän malliin hyvät perusteelliset ilmausohjeet? Service boksissa näyttäisi olevan saatavilla mutta ei ainankaan minun tunnuksilla näytä niitä vaan sanoo että on maksullinen palvelu. Onko kenelläkään sellaisia tunnuksia joilla näyttäisi tarkat ohjeet?

Kaverini löysi vain yhden ilmausruuvin järjestelmästä. Sijainti aika ylhäällä tuulilasista alaspäin kuskin puolella.

immoT

  • Vieras
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #34 : 05.02.2019, 14:39:56 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi.

Koneen lämmöt pyöri noin 60-65 asteessa. Lämmityslaitteesta haaleaa tai kylmää ilmaa.

Vaihdoin ensin lämmityslaitteen kennon, oli jonkin verran tukkeutunut. Ei puhaltanut vaihdon jälkeen enää täysin kylmää, mutta kuumaa ei saanut. Seuraavaksi termostaatti. Oli ruosteessa ja kattilakivessä. Termostaatin vaihdon jälkeen koneen lämpötila menee helposti ja on normaalisti 80-90 astetta. Lämmityslaitteesta myös kuumaa.

Moottorin takana olevassa letkussa on metalliklipsi erittäin hankalassa paikassa asentaa (termostaatti_ruosteessa kuvassa vasemmalla).  Sain paikalleen pitkillä kärkipihdeillä. Vaihtoon pitää varata tästä syystä aikaa. Lämpöanturin sähköjohdon reittiä pitää myös muuttaa, että piuha yltää perille. Anturi on uudessa termarissa hieman eri paikassa. Alkuperäisen termostaatin sain auto-artikkelista huomattavasti marmoritiskiä halvemmalla.

Hans_A

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #35 : 11.09.2020, 14:22:36 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi Sport (168 000 km).

Koneen lämpö laskee ajossa satunnaisesti ja palaa pian takaisin normaaliin (90 astetta). Mittarin mukaan jäähdytysnesteen lämpö laskee korkeintaan 10 astetta, usein hieman tätä vähemmän. Nämä pudotukset lämmössä kestävät enimmillään n. 20-30 sekunttia, usein huomattavasti lyhyemmän ajan (mittarin neula käy matalammassa lämpötilassa ja palaa heti normaaliin). Pudotukset lämmössä eivät oman havainnon mukaan liity mihinkään tiettyyn kierrosnopeuteen tai ajotilanteeseen, tätä on tapahtunut alamäessä moottorijarrulla, maan/moottoritiellä tasanopeudella, ylämäessä, kaupunkiajossa jne.

Toisinaan autolla voi ajaa suht. pitkään (kymmeniä kilometrejä) ilman että em. tapahtuu, välillä tuota tapahtuu lähes jatkuvasti.

Autoon on vaihdettu termostaatti viimeksi alkukesästä, sitä ennen viime vuoden syksyllä. Vuosi sitten vaihdettu termostaatti meni siis varaosatakuun myötä vaihtoon em. ongelman takia. Alunperin termostaatti meni vaihtoon alkuperäisen termostaattikotelon haljettua. Aiemmin autoon on vaihdettu vesipumppu noin 4-5 vuotta sitten ja apulaitehihnan kiristin viime keväänä. Lämpötila-anturi lienee ehjä, koska termostaatti on siis käytännössä uusi.

Lämpömittarin heilunta alkoi mielestäni viime vuonna tehdyn termostaatin vaihdon yhteydessä ja on jatkunut siitä lähtien. Termostaatin vikaantuminen tosin havaittiin tuolloin lämpömittarin heilunnan myötä. Välissä myös apulaitehihnan kiristimen vika aiheutti omat oireensa lämpömittariin.

Jäähdytysnestettä ei oman havainnon perusteella katoa eikä vesipumppu oireile ainakaan niin, että sen itse havaitsisi (ei vuoda tai pidä ääntä). Lämppäri/ilmastointi puhaltaa sisälle lämmintä ilmaa, tosin toisinaan tuntuu että sisään tuleva ilma on ilmastoinnin säätöjä viileämpää. 

Onkohan kenelläkään ajatusta, mistä tällainen voisi johtua? Itselleni tulee mieleen esim. jonkinlainen kontaktihäiriö/sähkövika, ilmakupla jäähdytysnesteesä ehkä myös vesipumppu.
Peugeot 308 VTi 120 Sport -08
ex: Suzuki Swift -06

timant

  • Vieras
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #36 : 13.09.2020, 19:33:19 »
^ Tuleeko mitään vikakoodeja? Itsellä syylarin flektin etuvastuksen hajoamisen huomasi tuosta että lämmöt ei noussut normaalisti, silloin ei kyllä toiminut ilmastointikaan..

Ilmakuplan luulisi aiheuttavan sen että lämmintä ei tule kabiiniin ollenkaan.

Hans_A

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #37 : 14.09.2020, 10:43:00 »
Vikakoodeista en ole aivan varma. Auto oli juuri huollossa/katsastuksessa, tässä yhteydessä ei tullut puhetta vikakoodeista, olettaisin että ne olisi kuitenkin luettu. Itselläni ei ole lukijaa koodeille, tosin sellainen on ollut jo jonkin aikaa hankintalistalla. Tekeeköhän esim. Biltemasta/Motonetistä saatavilla n. 50e laitteilla mitään, vai tarvitaanko jokin merkkikohtainen lukija?

Itse asiassa omaankin on vaihdettu aikanaan myös tuo sama etuvastus, silloin oireet olivat hieman erilaiset esim. lämpöä ei tullut tosiaan sisään ollenkaan.
Peugeot 308 VTi 120 Sport -08
ex: Suzuki Swift -06

Hans_A

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 308 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #38 : 15.09.2020, 19:23:14 »
Vikakoodeja ei löytynyt Bilteman obd-lukijalla.

Ajoin lukija kiinni lenkin ja näyttäisi, että lämpömittarin neula laskee kun jäähdytysnesteen lämpötila laskee alle 80 asteen. Välillä 81-105 mittarin neula näyttää "normaalia" 90 astetta. Tyypillisesti testilenkillä ei sattunut lainkaan lämmön putoamisia tasanopeudella, kehätiellä lämpö pysyi 98-102 asteen välillä.

Lämpömittari siis näyttäisi sinänsä toimivan oikein. Tuo ei tietysti kerro miksi esim. maantienopeuksissa lämpö saattaa yhtäkkiä pudota tuonne 70 tuntumaan.
Peugeot 308 VTi 120 Sport -08
ex: Suzuki Swift -06