Auto: 2007 407 SW 2,0 HDi 136 FAP (RHR, automaatti).
Vaihtelin tänään vasemman etulaakerin. Omat erikoistyökaluni olivat:
- laakerinvaihtosarja joita saa esim. Biltemasta(
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Korinosat/Tyokalusarja-etupyorien-laakereita-varten-2000021491/, omani tosin ostin Ebaysta viidelläkympillä
- liukuvasara ja sille navan ulosvedinpää
Ensikertalaiselta meni ahtaassa tallissa reilut viisi tuntia joista noin puoli tuntia yritin irroittaa abs-anturia huonolla menestyksellä -> uutta tilalle.
Proseduuri "lyhyesti":
- napamutteri auki
- jarrulevy/satula/jarruletkun kiinnike/jarrukilpi(tätä ei pakko ottaa mutta antaa paljon enemmän tilaa) irti
- raidetangonpää irti
- varmista että vetoakseli liikkuu vapaasti navassa
- kiinnitä liukuvasara napaan ja hakkaa napa irti
- alatukivarren alapultti pois, olkatuki(?) irti alatukivarresta
- alapallon pultit auki ja vetari pois navasta
- abs-anturin irroitus/kiroilu ja lopulta anturin hajotessa vanhan pois poraaminen(hio ruosteet pois anturin reiästä)
- putsaa navan takaosa ja tappele lukkorengas irti
- prässää vanha laakeri takakautta ulos
- puhdista laakeripesä, erityisesti lukkorenkaan ura
- prässää uusi laakeri takakautta sisään
- poista vanha ulkokooli navasta
- prässää napa laakeriin
- napsauta uusi lukkorengas uraansa
Loppukasaus tietysti käänteisessä järjestyksessä, HDI136:ssa oikean abs-anturin piuha tuli akun ja sulakeboksin välistä ahtaasta paikasta ecun alle kiinni.
Seuraavaa laakeri vaihtaessa vaihtaisin samalla alapallon kun se on kuitenkin samalla käsillä.
Muista kiristää alatukivarren pultti vasta maassa.
Kustannukset:
- Fixukselta SNR:n lakeeri 90e ja abs-anturi 29e
- työkalut 70e
TEMP_ARKISTOON