Kirjoittaja Aihe: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto  (Luettu 28145 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

risto123

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Takapyörän laakerit (pyörännavat)


Mulle on ainakin vaihdettu takajarrukilpi vaihtamatta takapyörän napaa.

Se on totta että jarrukilven pystyy vaihtamaan vaihtamatta samalla pyörännapaa. Kysymys onkin siitä että onko se napa enää ehjä sen vaihdon jälkeen. Ulosvetäjän pitäisi nimittäin saada ote laakerin kehästä, ja lisäksi sen pitäisi ulottua hammaskehän taakse (katso napa3.jpg), mutta laakerin kehästä on ulosvetäjälle vain parin millin leveydeltä otepintaa tarjolla, joten tehtävä on lähes mission impossible.

Kun napa vedetään ulos, sieltä rikkoutuu ulomman ja sisemmän laakerin välinen keltaisesta muovista valmistettu tiiviste tms   -rengas (napa1.jpg, tarkemmin napa4.jpg) ja ulommat tiivisterenkaat. Näistä huolimatta navan voi silti koota lähes ehjän näköiseksi ja asettaa takaisin. Päällisin puolin kaikki näyttää olevan kuten ennenkin. Remontin kustannuksetkin puolittuivat, mutta mikähän mahtaa olla navan kesto tuon jälkeen...

Jos joku väittää pystyvänsä tekemään jarrukilven vaihdon napaa vaihtamatta, pyytäkää saada seurata remontin kulkua vierestä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #1 : 15.07.2006, 14:28:49 »
Jos joku väittää pystyvänsä tekemään jarrukilven vaihdon napaa vaihtamatta, pyytäkää saada seurata remontin kulkua vierestä.

Been there done that, eli kilven keskireikää voi hioa kahdesta kohdasta jolloin sen voi pujottaa - sopivasti vinottain - ohi pyörännavan laipan. Samalla olen leikannut pellistä palat kyseisten kohtien tiivistämiseksi, jotka heftattu/puhdistettu/maalattu kilven pujotuksen jälkeen / ennen kiinnittämistä. Edullisempaa kuin pyöränlaakerin vaihto/irroituksen riskien realisoituminen.

Toki jos/kun käytössä on/olisi kunnollinen ulosvedin jne. voi laipan laakerin ulkokehineen irroittaa niiden rikkoutumatta.

risto123

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #2 : 17.07.2006, 13:31:48 »
Viime kesänä vaihdoin toisen puolen jarrukilven + navan. Tänä kesänä pitäisi vaihtaa sitten oikealta puolen, mutta oma älli ei suostu ymmärtämään miten navan laippoineen saa jarrukilven akselinaukosta lävitse. Jarrukilven runkomateriaalikin on lähes senttiä vahvaa valurautaa, joten minulle tämä on ainakin mission impossible. Havainnollistan tilannetta muutamalla kuvalla, joissa on uusi jarrukilpi edestä ja takaa ja vanha, edelliskesänä vaihtamani pyörännapa.

Jos tuo jarrukilven vaihtohomma todellakin on mahdollista tehdä ilman navan irrottamista, kertokaa ihmessä miten se käytännössä tehdään.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #3 : 17.07.2006, 14:47:52 »
Tein sen itse...

Sahasin satulan kiinnikkeen kapeasta kohdasta halki jolloin osa johon kaksi kiinnityspulttia jää irtoaa kilvestä, kilpeen sitten hiukan syvemmät viillot katkaisukohtiin ja taivutus jolloin sen pystyy pujottamaan navan taakse.

Taivutus takaisin, pulttaus tukivarteen, heftaus, kilven irroitus, hitsaus, puhdistus, maalaus ja kokoonpano.

Hätä ei lue lakia...
Jos auto olisi ollut oma tai omasa tallissa en tuohon olisi ryhtynyt, mutta auton omistajalla (joka hätiin kutsui) ei ollut työkaluja (ts. oli sellainen kolmileukainen jolla pahimmillaan saa navan myös vedettyä kieroksi) navan irroitukseen, ja viikonloppu/auto piti saada valmiiksi...

Aikaa tuohon ei kuitenkaan loppujen lopuksi kauaa mennyt, kieltämättä kuitenkin kyseessä 'pielavetinen' asennus. Kapeilla leuoilla varustettua ulosvetäjää käytettäessä pyörän kiinnityslaipan vääntymisen vaara olemassa eli jos laipan ja leukojen väliin on paksua teräslattaa tmv. laittaa niin auttaa asiaa.

405Gli

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #4 : 21.07.2006, 17:03:39 »
kuvista pystyi päättelemään täysin aukottomasti että napoja ei vaihdettu.

Joo, tarkennetaan hieman, ettei mene käsitteet sekaisin. Navat on noissa SamiK:n näyttämissä kuvissa jarrukilpien irroittamisen yhdeydessä irroitettu ja laitettu takaisin, eli niitä ei ole vaihdettu uusiin. Eräs sukulaiseni on autonkorjaaja ja hänellä oli kunnollinen ulosvetäjä, jolla otimme pyörännavat kokonaisina irti, eli se on mahdollista irroittaa ehjänä ja kokonaisena.

Ohessa kuva, jossa napa on irrallaan:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Yksi varoituksen sana tuossa napojen irroittamisessa on: Ne ovat aivan uskomattoman tiukassa, inssit käyttäisivät sanaa ahdistussovite. Jotenkin tuntui siltä, että navan mutteri sekä etenkin mutterin lukitseminen oli "turhaa", tuo napa ei taatusti irtoa itsestään.

En ainakaan itse ole keksinyt mitään järkevää tapaa ottaa jarrukilpiä irti niin, että pyörännavat olisivat paikallaan. Tuo kilven leikkely/reikien suurentaminen ei käynyt edes mielessä...

taky

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #5 : 21.07.2006, 18:39:02 »
Ne ovat aivan uskomattoman tiukassa, inssit käyttäisivät sanaa ahdistussovite.

Siihenhän tepsii lämpö, kuumailmapuhaltimella lämpöä niin irtoaa helpommin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #6 : 21.07.2006, 20:57:59 »
Eikös tuon navan saa irti, kun vääntää rengaspulttien kierteisiin pitkät pultit, jotka kierretään jarrukilpeä vasten ja pikkuhiljaa pultit työntävät navan  irti. Ei tarvita mitään ulosvetäjiä.

Käy se noinkin mutta silloin laakerin sisäpuoleinen sisempi kehä jää paikalleen =  irtoaa navasta = ei paljoa naurata koska laakerin tiiviste hajoaa, kuten nimimerkki "risto123" aikaisemmassaan viestissä kuvaili...
« Viimeksi muokattu: 27.06.2011, 01:31:50 kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #7 : 21.07.2006, 23:46:32 »
Joo, näin on että napa menee vaihtoon tuolla irrotustyylillä. Mutta jos laakerit on tarkoitus uusia niin tuo on helppo tapa irrottaa napa.

Olisi muuten hauska nähdä kuva ulosvetäjästä, jolla navan saa ehjänä irti. Ja oman autoni jarrukilpi on vaihdettu merkkiliikkeessä, jossa luulisi olevan ulosvetäjä, jolla saa navan ehjänä irti. Sillä napaa ei ole vaihdettu tai sitten se annettu kaupan päälle, koska kuitissa on veloitettu pelkästään jarrukilpi.

sittis

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #8 : 22.07.2006, 11:44:51 »
Seuraavanlaisilla Biltemastakin löytyvillä työkaluilla laakerin saattaisi saada ehjänä irrotettua.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=20352&sivu=20352
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=20353&sivu=20353

Nipa

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #9 : 23.01.2007, 08:22:26 »
Se on totta että jarrukilven pystyy vaihtamaan vaihtamatta samalla pyörännapaa. Kysymys onkin siitä että onko se napa enää ehjä sen vaihdon jälkeen. Päällisin puolin kaikki näyttää olevan kuten ennenkin. Remontin kustannuksetkin puolittuivat, mutta mikähän mahtaa olla navan kesto tuon jälkeen... Jos joku väittää pystyvänsä tekemään jarrukilven vaihdon napaa vaihtamatta, pyytäkää saada seurata remontin kulkua vierestä.

Oli tuossa viimeviikolla takajarru jäässä/jumissa, kässärirumpu sisälsi jarrusavea. Auto telakalle ja takalevy-rumpuyhdistelmää irti, kuskipuolella jarrukilpi oli toisinsanoen rapea.

Eli kysymys kuuluu, onko kellään kokemusta navan kestosta sen jälkeen kun se on ns. väärin irroitettu, siten että sisemmän laakerin holkki jää napaan paikalleen, tällöinhän jarrukilven saa pujoteltua kohtuudella sen sisemmän laakerin stefaa suojaavan pellin ohi?

Laakerin tiiviste ei nyt ainakaan irrotuksessa näyttänyt suuresti vaurioittuvan ja sillä laakereiden välissä olevalla pakeliitti renkaalla, nyt tuskin kovin suurta merkitystä on laakereiden pyörimiseen, laakerihan muuten on aika tukevaa tekoa.

Jos se tiiviste vaurioituu, niin siitähän seuraa kelien lämmetessä jarrujen rasvautuminen ja jossain vaiheessa sen jälkeen laakerin rikkoutuminen, mutta nyt ilman laakereita on jo jarruremontin osa saldo luokkaa 500 e. Todennäkoisesti toisen jarrusatulan joutuu vielä uusimaan se on 150 lisää, siihen jos joutuu vielä molemmat pyörännavat ostamaan tulee jarrurempalle hintaa.

405Gli

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #10 : 23.01.2007, 13:11:49 »
Eli kysymys kuuluu, onko kellään kokemusta navan kestosta sen jälkeen kun se on ns. väärin irroitettu, siten että sisemmän laakerin holkki jää napaan paikalleen, tällöinhän jarrukilven saa pujoteltua kohtuudella sen sisemmän laakerin stefaa suojaavan pellin ohi?

Tästä samasta topicista näet, miten navat on mulla irrotettu ja meikäläinen on nyt ajellut pököllä vähän vajaa 10000 km tuon jarrukilpien vaihdon jälkeen ja hyvin kulkee. Jos nuo pyörännavat nyt tuosta remontista ottivat itseensä ja hajoavat sen aikana, mitä tuo auto mulla on, niin sitten joutuu ostamaan uudet laakerit.

Ei vaan, silloin kun tuo jarrukilpiremppa tehtiin, oli sunnuntaipäivä ja 50 km matkaa kotiin, eli ei oikeastaan jäänyt muuta vaihtoehtoa, etenkin kun jarrut oli takaa jo purettu eikä todellakaan huvittanut leikellä/muutenkaan työstää tuota 75 e arvoista kilpeä. Edelleen viitaten tuohon navan tiukkuuteen, setä on irroittanut kymmenistä tai sadoista autoista pyörännapoja, mutta kuulemma 406:den napa on ollut ylivoimaisesti tiukimmassa.

Tosiaan en olisi itse ruvennut tekemään tuota navan irroitusta, vaan annoin sen tehtävän suosiolla autonkorjaajasedälleni.

Ai niin: Jos hommaat uuden kilven, muista että siinä pellin päällä on vain ohuen ohut maalikerros. Itse maalasin molemmat kilvet kaksikomponenttimaalilla kolmeen kertaan ennen allelaittoa. Jos kestäisivät näin edes vähän pitempään... Se kilvissä kiinni oleva valukappale kestänee vähän kauemmin korroosiota, sillä se näkyi olevan keltapassivoitu.

Nipa

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #11 : 23.01.2007, 14:15:43 »
Tuossa 406 2.0ST:n liittämässä kuvassa on napa irroitettu oikeaoppisesti, eli on vedetty sisemmänkin laakerin likuku mukana. Siinähän tapauksessa ei rikkoudu/vaurioidu se laakereiden välissä oleva bakeliittirengas, eikä taaempi stefa.

Maalaan uuden kilven ja toisen puolen, mitä en uusi myöskin kaksikomponenttimaalilla.

Keltapassivoidun valurautakappaleen taidan jättää vaihtamatta, poraan niitit pois ja vaihdan pelkän kilven. Valurautamöykyn jos vetää pois vaurioittaa se samalla taaemman stefan suojapeltiä. Muuten joudun vetämään sen tosi lujassa olevan taaemmankin laakerin holkin poissa, ja käymään taas työkalukaupassakin, koska ei ole siihen hommaan sopivaa ulosvetäjää.

Nipa

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #12 : 23.03.2007, 16:42:52 »
Miten tuon sisäkoolingin saa varmasti jäämään laakeriin kiinni? Tuolla speciaali työkalu yhdistelmällä? Ajattelin kuumailmapuhaltimella vetää niin kuumaks kun saa, sillee että alkaa akselissa hieman tuntumaan. Sitten -48asteisesta kylmäsprayta akseliin ja ulosvetäjällä iroittamaan. Onko tuhoon tuomittua?

Auto: 1997 406 2,0 ST.

Eli itseltä vetasin vaan isolla ulosvetäjällä irti mitä siitä lähti, kasasin päinvastaisessa järjestyksessä. Hyvin on kestänyt jo tuhansia kilometrejä, varmaankin aikalailla tuuripeliä, että jääkö se sisempi stefa henkiin. Tuossa nyt vielä kuva siitäkin jarrukilvestä, mitä vielä tekohengitin, ei ollut niin rapea kuin toisella puolella.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Napa irrotettu. Jarrukilven taustapuolen valurautakappale on laitettu takaisin paikalleen, mutta ruostunut, ohutta peltiä oleva varsinainen kilpiosa irrotettu (lattialla). Myös laakerin sisempi öljytiiviste näkyy kuvissa.



Jarrulevy ja pyörännapa taustapuolelta.



Toisen puolen vanha jarrukilpi valurautakappaleineen paikallaan ja irrotetut käsijarrumekanismin osat.



Maalattuna toisen puolen vanha jarrukilpi paikallaan ja toiselle puolelle asennettava uusi jarrukilpi, josta irrotettu valurautakappale poraamalla niitit auki.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #13 : 23.03.2007, 19:23:03 »
Hyvin se näkyy noinkin käyvän, laakerille vaan lisää vaseliinia ja kasaan. Kaikki laakerinavat, jotka mä olen purkanu, jättää samallatavalla sisäkoolin akselille, se onkin paskamaisempi siitä irrottaa. Mutta, puhtaus on puoli ruokaa, paikat siistiksi ja lisää vassua laakerille ja on the road again!

samup

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #14 : 16.04.2007, 19:02:20 »
Nyt kun omat tuli vaihdettua jonkin aikaan sitten voisin laittaa filmit muiden nähtäväksi:

Pari kuvaa operaatiosta

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24488.msg82268#msg82268

Laakerin irroitus kävi todella kivuttomasti, lähti ihan normikokoisella ulosvetäjällä. Ja aika tiukassa saisi olla että tuon 10mm paksun laipan saisi mutkalle kotikonstein.